در انتظار نرخ‌های جدید کارخانه‌ای خودرو!

آیا خودروسازان با نرخ‌های جدید، توان عرضه به موقع را دارند؟

در انتظار نرخ‌های جدید کارخانه‌ای خودرو!

بازار خودرو باوجود گذشت 20 روز از سال جدید و تصویب قیمت‌های جدید کارخانه از سوی شورای رقابت، همچنان بلاتکلیف و پرابهام است و حدس و گمان‌ها در خصوص آینده بازار و میزان افزایش قیمت‌ها ادامه دارد.


چهارشنبه هفته گذشته، شورای رقابت درخصوص قیمت‌های جدید کارخانه‌ای خودرو مبتنی بر صورت‌های مالی نیمه نخست سال‌۱۴۰۱ خودروسازان تصمیم‌گیری کرد ، اما پس از مخالفت معاون اول رئیس‌‌جمهوری و وزارت صمت با این قیمت‌ها و با وعده بازنگری مصوبه، جزئیات این مصوبه هنوز اعلام نشده و با توجه به شفاف نبودن قیمت‌های جدید خودرو، احتمال افزایش 30 تا 70 درصدی و  تعیین قیمت‌های جدید با مقایسه سه خودرو خارجی مشابه مطرح است.   
به هر روی، آنچه از نگاه کارشناسان حوزه خودرو قابل توجه  است اینکه افزایش قیمت کارخانه باید متناسب با واقعیت‌های ارزی و تورمی کشور اعمال شود. اما در خصوص میزان توفیق خودروسازان در عرضه سریع، به موقع و مطابق برنامه محصولات مبتنی بر قیمت‌های جدید، تردیدهای زیادی وجود دارد. بابک صدرایی یکی از کارشناسانی است که در گفت‌وگو با قدس افزایش قیمت کارخانه را در تخلیه بخشی از حباب قیمتی بازار مؤثر می داند، اما تأکید می‌کند اگر خودروسازان در تحویل محصولات، خلف وعده داشته باشند، بازار خودرو بیشتر و بیشتر ملتهب خواهد شد.

ضرورت توقف نرخ‌گذاری غیرواقعی در خودرو 
صدرایی با اشاره به اینکه قیمت‌های کارخانه باید پس از گذشت دو سال،  متناسب با تورم، تعدیل شود، می‌گوید: برای جلوگیری از تحمیل زیان بیش از پیش به خودروسازان و تقویت توان تولید، باید افزایش قیمت اعمال و این نرخ‌ها به طور عمومی و نه خصوصی و فقط به خودروساز با وزارت صمت، اعلام شود.    
این کارشناس خودرو در خصوص احتمال تعیین نرخ‌های جدید با مقایسه سه خودرو مشابه خارجی و به نوعی محاسبه دلاری نرخ خاطر‌نشان می‌کند: صنعت و بازار خودرو بخشی اثرگذار در اقتصاد کشور است، اما دولت با شیوه‌های غیرطبیعی در قیمت‌گذاری کارخانه و یا  عرضه در بورس، سامانه یکپارچه و قرعه‌کشی، خودروساز را تحت فشار قرار  می‌دهد. 
وی ادامه می‌دهد: تحمیل قیمت‌های غیرواقعی کارخانه به خودروسازان، امکان تولید و فروش انبوه را از آنان سلب می‌کند و به همین دلیل خودروساز درهای ناپیدا و مخفی پشت کارخانه‌ای برای فروش ایجاد می‌کند. چنین رویه‌ای بدان معنی است که بازار سیاه و آزاد را به‌شدت تحریک می‌کنیم تا قیمت خودرو همچنان بالا برود و دلال‌ها هم که شاید با خودروسازان مرتبط باشند، محصولات را با اختلاف قیمت بالای 100 درصد در بازار می‌فروشند.

بازار تک‌نرخی خودرو محقق می‌شود اگر... 
به گفته صدرایی اگر قیمت‌های مصوب شورای رقابت با کمترین اختلاف بین کارخانه و بازار آزاد، مبتنی بر تورم و منصفانه باشند و خودروساز هم با توجه به وعده‌های افزایش تولید، بتواند طی دو، سه هفته محصولات را تحویل دهد، شاهد شکل‌گیری یک نرخ در بازار خواهیم بود. 
او می‌گوید: این تک‌نرخی بودن قیمت خودرو حدود 15 سال پیش محقق شد و از اواسط دهه 80 به بعد تا مدت‌ها بازار سیاه خودرو در کشور وجود نداشت، پس این بار هم نباید با شرط و شروط و تعیین نرخ‌های غیرواقعی، حباب‌های تازه قیمتی برای خودرو ایجاد کنیم و لازم است از تصمیمات غیرعقلانی نظیر بورس، سامانه یکپارچه، قرعه‌کشی و... دست برداریم در غیراین صورت اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار آزاد هر روز بیشتر می‌شود. 
وی با اشاره به آنچه درخصوص افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت کارخانه عنوان شده، اضافه می‌کند: قیمت‌های خودرو، مقوله‌ای عمومی است و مردم باید به طور شفاف و به سرعت از آن مطلع شوند. بازار آزاد خودرو، همواره گیج و سردرگم است و با توجه به اینکه اقتصاد متورم و ناپایدار ما در شروع سال هم چنین وضعیتی دارد، همگان منتظرند نخست میزان افزایش قیمت کارخانه را به طور شفاف بشنوند و دوم اینکه سیاست‌گذاری خودروساز را در قبال این نرخ‌ها بدانند.  

کاهش حباب، خودرو را ارزان نمی‌کند
 به گفته وی، اگر افزایش قیمت کارخانه  بین 30 تا 70 درصد تصویب و ابلاغ شود و خودروسازان متعهد شوند با این نرخ، تولید بدون زیان داشته باشند و به موقع نیاز بازار را مرتفع کنند، حباب قیمت‌ها اندکی تخلیه می‌شود، اما این تخلیه حباب به معنی ارزان شدن خودرو نیست، چراکه با توجه به وضعیت بازار ارز و تورم، احتمالاً حباب‌های جدید شکل خواهد گرفت و قیمت خودرو در بازار آزاد باز هم افزایشی خواهد بود. 
صدرایی تأکید می‌کند: نحوه عملکرد نظام عرضه خودروسازان در موفقیت مصوبه جدید شورای رقابت تأثیر زیادی خواهد داشت و اگر این نظام عرضه نتواند پاسخگوی حجم تقاضا باشد، بازار خودرو روزهای بحرانی‌تری را پیش رو خواهد داشت.

​​​​​​​خبرنگار: فرزانه غلامی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه