13 سال حبس برای متهم ردیف اول پرونده هواپیمای اوکراینی

احکام قضایی 10 متهم صادر شد

13 سال حبس برای متهم ردیف اول پرونده هواپیمای اوکراینی

رأی پرونده سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی پس از حدود سه سال و برگزاری بیست جلسه دادگاه صادر شد. به گزارش مهر، برای 10 متهم این پرونده پس از برگزاری 20 جلسه دادگاه در شعبه دوم دادگاه نظامی یک تهران رأی صادر شد.


متهم ردیف اول به‌عنوان فرمانده سامانه دفاعی به‌تصور اینکه ویژگی‌های هدف شبیه به موشک کروز بوده، برخلاف دستور پست فرماندهی و بدون اخذ مجوز و مغایر با دستورالعمل‌های مربوط اقدام به شلیک دو موشک به هواپیمای اوکراینی کرده است. دادگاه با توجه به اینکه رفتار متهم ناشی از جهل به موضوع و تصور اشتباه از هدف بوده و قصد سرنگونی هواپیمای مسافربری را نداشته، اتهامات انتسابی به متهم ردیف اول را وارد دانسته و بزهکاری وی را احراز کرده است. بر اساس رأی دادگاه، متهم ردیف اول پرونده به تحمل 13 سال حبس تعزیری و پرداخت دیه در حق اولیای دم که مطالبه دیه داشته‌اند، محکوم شده است. 
طبق نظر دادگاه، حکم یک سال حبس برای متهمان ردیف دوم و سوم (پرسنل سامانه دفاعی)، سه سال حبس برای متهم ردیف چهارم (مسئول میز سامانه‌های دفاعی)، سه سال حبس برای متهم ردیف پنجم (مسئول پست فرماندهی سامانه دفاعی)، دو سال حبس برای متهم ردیف ششم (فرمانده وقت پایگاه پنجم پدافند هوایی تهران)، دو سال حبس برای متهم ردیف هفتم (افسر شیفت مرکز کنترل عملیات منطقه‌ای تهران)، یک‌ونیم سال حبس برای متهم ردیف هشتم (فرمانده وقت مرکز کنترل عملیات منطقه‌ای تهران)، یک سال حبس برای متهم ردیف نهم (فرمانده وقت منطقه پدافند هوایی تهران) و یک سال حبس برای متهم ردیف دهم (فرمانده وقت پدافند هوایی نیروی هوا فضای سپاه) صادر شده است. دادگاه برای متهمان این پرونده علاوه بر مجازات‌های تعیینی، مجازات تتمیمی و تکمیلی نیز در نظر گرفته است. رأی صادرشده بدوی است و طرفین می‌توانند به آن اعتراض کنند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه