دانش‌بنیان‌ها به تقویت قدرت ارتش کمک کرده‌اند

امیر آذریان، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق:

دانش‌بنیان‌ها به تقویت قدرت ارتش کمک کرده‌اند

پس از تلاش و تفرقه‌افکنی دشمنان برای تضعیف و در برابر مردم قرار دادن ارتش، امام خمینی(ره) با صدور پیامی تاریخی در تاریخ 29فروردین سال 1358 خطاب به ملت، سنگ بنای روز ارتش را گذاشتند.


در بخشی از پیام امام خمینی(ره) آمده بود: «روز چهارشنبه 29 فروردین، روز ارتش اعلام مى‏شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌هاى بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانى خود را از جمهورى اسلامى و ملت بزرگ ایران و حضور خود را براى فداكارى در راه استقلال و حفظ مرزهاى كشور اعلام نمایند. ملت ایران موظفند از ارتش اسلامى استقبال كنند و احترام برادرانه به آنان نمایند. اكنون مخالفت با ارتش اسلامى كه حافظ استقلال و نگهبان مرزهاى آن است، جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید براى حفظ و امنیت كشورمان كوشش كنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدان خاتمه دهیم».
به همین مناسبت با فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش به گفت‌وگو نشستیم.
امیرسرتیپ دوم رضا آذریان پس از دعوت مردم مشهد برای تماشای رژه روز ارتش  بیان کرد: به دلیل مصادف شدن هفته ارتش با ماه مبارک رمضان نیروهای پیاده ارتش رژه نخواهند رفت اما رژه نیروهای موتوری و محمول با حضور مسئولان، خانواده شهدا، ایثارگران و آحاد زائرین و مجاورین، روز سه شنبه ۲۹ فروردین از ساعت ۷:۴۵ در بولوار نماز برگزار خواهد شد.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش گفت: امروز ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در یک جایگاه بالای دفاعی قرار گرفته‌اند. در حال حاضر ما هیچ وابستگی به هیچ کشور خارجی نداریم و شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه خیلی به ما کمک کردند. امروز ما به اوج قدرت رسیده‌ایم. اگر این قدرت را که عامل بازدارندگی ماست، نداشته باشیم، دشمن ما را رصد می‌کند؛ اما ما همیشه جلوتر از دشمنان حرکت کردیم و براساس تفکر دشمن، ما هم ایده خود را تغییر دادیم تا غافلگیرش کنیم.

بالا بردن توان دفاعی ما تهدیدی برای منطقه نیست
وی تأکید کرد: امروز به تمام کشورهای منطقه می‌گوییم هر کاری که در جمهوری اسلامی ایران برای بالا بردن توان دفاعی انجام می‌دهیم، برای خود ماست و تهدیدی برای آن‌ها نیست؛ اما تأثیر زیادی بر امنیت کشورهای منطقه دارد؛ ولی اگر دست به تحرکی بزنند، مطمئن باشند هر کجای مرز ما باشند، ضربه سختی به آن‌ها خواهیم زد.
آذریان ادامه داد: امروز دیگر حتی آمریکا و رژیم‌اسرائیل هم نمی‌توانند علیه ما اقدامی بکنند یا حرفی بزنند. هرچند چند وقت پیش رئیس ستاد مشترک رژیم صهیونیستی حرفی زده بود؛ اما فرمانده کل ارتش بسیار محکم پاسخ او را داد. امنیت در کشور ما حائز اهمیت است و در حال حاضر در شرق کشور هیچ‌ تهدیدی علیه ما وجود ندارد. رهبری فرمودند: ارتش برای مردم عزیز است؛ چراکه مردم می‌دانند ارتش چه خدماتی انجام می‌دهد و چه افتخاراتی را رقم زده است.

خدمات محرومیت‌زدایی ارتش در استان
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش در خصوص خدمات اجتماعی ارتش و محرومیت‌زدایی توضیح داد: سال گذشته در چند نقطه استان، از شهرستان خواف گرفته تا سنگان، چند جاده روستایی به شهری را برای آسفالت آماده و چندین خانه در همین مناطق را نیز بازسازی کردیم. در کلات، چند روستا را مرمت و بازسازی کردیم و به بهره‌برداری رساندیم. این طرح‌ها هنوز هم با خواست مسئولان مناطق ادامه دارد.
وی ادامه داد: در بحث ایتام، در حاشیه شهر مشهد همه ساله کاروانی داریم که در شرایط بحرانی در ایام تابستان آب‌رسانی انجام می‌دهد.
آذریان با اشاره به زمستان سال گذشته و اتفاقی که در حوزه گاز برای شهرستان‌ تربت‌جام افتاد، یادآور شد: نخستین کسانی که برای خدمت‌رسانی رفتند، نیروهای ارتش بودند. آستان قدس رضوی نیز در این اتفاق پای کار آمد. چند آشپزخانه در تیپ تربت‌جام در اختیار آن‌ها گذاشتیم و پخت بیش از 50هزار وعده غذا و توزیع نان و وسایل گرمایشی در آن شرایط انجام شد. در یخبندان مشهد نیز نخستین گروهی که به نیروگاه اعزام شد، تانکرهای سوخت ارتش بود.

100 طلبه حوزه علمیه سرباز هستند
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش بیان کرد: سربازی دوران سختی نیست. عشق و علاقه‌مندی می‌خواهد. ما در ارتش می‌گوییم سرباز، زینت کشور است. شاید برای برخی‌ها سخت باشد؛ اما حالا دیگر دوران سربازی سخت نیست.
وی افزود: ارتش برای جذب سربازانی که تخصص خاصی دارند، تلاش می‌کند. در حال حاضر افراد در همه رشته‌های تخصصی به سربازی می‌آیند. حتی علما از حوزه علمیه هم به سربازی می‌آیند. همین حالا بیش از 100 نفر از طلاب حوزه علمیه، روحانی وظیفه هستند.

قرارگاهی برای مهارت‌آموزی سربازان
آذریان با اشاره به اینکه چهار سال است در سطح نیروهای مسلح، قرارگاه مهارت‌آموزی تشکیل شده و در هر استانی نیز فعال است، بیان کرد: ما در این قرارگاه‌ها برای سربازانی که مدرک تخصصی ندارند، کلاس‌های فنی و حرفه‌ای برگزار می‌کنیم.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش افزود: این دوره به صورت حضوری برگزار می‌شود و استادانی از اداره‌های مختلف به سربازان آموزش می‌دهند. در این راستا با اداره کار و رفاه و فنی و حرفه‌ای مشارکت داریم تا در‌نهایت سربازها با‌کارنامه اشتغال، از خدمت مرخص شوند.

ارتش به دنبال ایده‌ پروری در دانشگاه‌هاست
وی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در پیشرفت دفاعی کشور مطرح کرد: در بحث دانش‌بنیان، وقتی با جوانی روبه‌رو هستیم که علاقه‌مند است و می‌تواند وسیله‌ای تولید کند که ما در عملیات از آن استفاده کنیم، بی‌شک مورد توجه ما قرار می‌گیرد.
آذریان بیان کرد: ارتباط بسیار خوبی با دانشگاه فردوسی داریم و طبق تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده، دیگر نیازی نیست دانشجویانی که در آنجا درس می‌خوانند، به پادگان بیایند و می‌توانند به نمایندگی ما در دانشگاه یعنی دفتر مطالعات و پژوهش مراجعه کنند. 
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش با تأکید بر اینکه ارتش به دانشجویانی که در بُعد تجهیزاتی و تسلیحاتی، تفکر و طرحی نو دارند، نیاز دارد، خاطرنشان کرد: ما در اندیشکده در مورد این طرح بحث می‌کنیم و اگر تأیید شد به رده بالاتر گزارش شده و در سازمان جهاد خودکفایی روی آن کار می‌کنند. 
وی افزود: ما در دانشگاه به دنبال ایده‌پروری هستیم. طرح‌ دانشجویان در شاخه‌های مختلف را به همراه خود شخص به تهران اعزام می‌کنیم و در آنجا کمیته دیگری آن طرح را تجزیه و تحلیل می‌کند.
آذریان با اشاره به اینکه با این روش به نتایج خوبی رسیدیم، اظهار کرد: می‌توانم بگویم تاکنون بیش از 20 نفر با این روش از معافیت سربازی بهره‌مند شده‌اند.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه