راهی تازه برای #بچه‌های_خودمان

در امتداد عفو گسترده رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور ضوابط بخشودگی و تخفیف محکومانی را که در اثر هیجان و فریب وارد چرخه اغتشاشات شده‌اند، ابلاغ کرد

راهی تازه برای #بچه‌های_خودمان

ابلاغ ضوابط بخشودگی یا تخفیف در محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اداری، انتظامی و صنفی مرتکبان اعمال خلاف قانون در اغتشاش‌های سال گذشته در آستانه عید سعید فطر و در امتداد فرمان عفو گسترده رهبر انقلاب اسلامی اقدامی کم‌نظیر در بدل زدن به هدف اصلی دشمن از پروژه آشوب یعنی تولید نفرت و شکاف اجتماعی و صیانت از آینده افرادی بود که به علت غفلت و هیجان ناشی از  پروپاگاندای بی‌نظیر معاندان، گرفتار پرونده، احکام کیفری و سوء سابقه شده بودند.


کلیدواژه مهم ‎«بچه‌های خودمان ...» که رهبر انقلاب در زمان اغتشاش‌ها برای جوانانی که بر اثر غفلت به پروژه دشمن پهلو داده بودند، مفهوم معنادار و الهام‌بخشی برای نقطه عزیمت بازسازی اجتماعی بود. با توجه به اینکه ضوابط ابلاغ شده از سوی رئیس‌جمهور درباره شرایط تداوم شمول عنایت رهبری معظم انقلاب اسلامی در تعلیق، تخفیف و بخشودگی تخلفات کسانی که در حوادث سال گذشته دچار تخلفات اداری و انضباطی شده بودند، به وزارتخانه‌های کشور، علوم، ارشاد و امور خارجه، پیام‌های روشنی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. 

خط بطلان نظام بر سیاه‌نمایی‌ معاندان 
یکی از اصلی‌ترین محورهای ضوابط ابلاغ شده از سوی رئیس‌جمهور، توجه ویژه به حقوق آن دسته از افرادی است که در حوادث سال گذشته دچار تخلفات اداری و انضباطی شده‌اند و هم‌اکنون از اقدام‌های خود ابراز ندامت دارند و حاضرند نسبت به موازین قانونی متعهد شوند. این اقدام سنجیده خط بطلانی بر سیاه‌نمایی‌های انجام شده توسط رسانه‌های معاند از رویکرد نظام نسبت به معترضانی است که در حوادث اخیر تحت تأثیر جنگ روانی دشمن دچار خطای تحلیلی و اقدام‌های ناصحیح شده بودند. 

توجه ویژه  نظام به دانشگاهیان و فرهنگی‌ها 
جالب توجه است که به موجب این ابلاغیه آن دسته از دانشگاهیان، معلمان، هنرمندان، فعالان اجتماعی و ایرانیان مقیم خارج از کشور که در حوادث پاییز سال گذشته مرتکب تخلفات اداری یا اقدام‌های خلاف قانون شده‌اند با لحاظ شرایطی، مشمول تداوم عنایت رهبری معظم انقلاب اسلامی در تعلیق، تخفیف و بخشودگی برخی از محدودیت‌ها و تنبیهات قانونی می‌شوند و موارد استثنا از بخشودگی نیز در این ابلاغیه مشخص شده است. در تحلیل ضوابط بخشودگی می‌توان گفت این بند از ابلاغیه رئیس‌جمهور نشان‌دهنده تلاش قانون برای روشنگری حقایق موجود برای صنف دانشگاهیان و فرهنگیان و دیگر گروه‌های این حوزه است و اگرچه آن‌ها در رویدادهای گذشته، بیشتر تحت تأثیر عناصر و خبرهای خارجی بوده‌اند اما قانون به آن‌ها با توجه ویژه  نگاه می‌کند. 

راهی برای تسهیل بازگشت ایرانیان به کشور  
این بسته علاوه بر باز کردن راه برای بازگشت دانشگاهیان به تحصیل و تدریس و هنرمندان و فعالان اجتماعی به کار و فعالیت خود، حاوی تسهیلات برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور است. تسهیل بازگشت ایرانیان، وعده رئیس‌جمهور در نخستین نشست خبری پس از انتخابات 1400 بود. رئیس جمهور در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در 1401 هم یکی از محورهای بسته وحدت‌آفرین دولت را ایجاد تسهیلات بی‌سابقه برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور و رفع محدودیت حتی برای آن دسته از ایرانیانی دانسته بود که در مقاطعی مرتکب اقدام‌های خلاف قانون شده‌اند. رفع محدودیت از دانشجویان، چهره‌ها و ایرانیان خارج از کشور برگرفته از نگاه پدرانه به جامعه و سرمایه‌های آن است. 

چه کسانی از ترمیم جامعه ناراحت هستند؟ 
نظام اسلامی وقتی می‌بیند جمعی از فرزندانش در اثر جنگ ترکیبی و فشار سیاسی و تبلیغاتی بی‌سابقه دچار فریب و خطا شده‌اند، با راه باز کردن برای احیای سرمایه‌ها و بازگشت آن‌ها به جامعه، عملاً به سناریو دشمن که تعمیق شکاف‌ها، رساندن اختلاف‌ها به نقطه نفرت و بازگشت‌ناپذیری و خارج شدن ظرفیت‌های جامعه از دسترس و احتمالاً پیوستن به صف مقابل (از جمله به شکل مهاجرت) است، بدل می‌زند. در جریان ضوابط بخشودگی، شاهد مخالفت دو گروه اصلی هستیم. به گفته برخی کارشناسان، گروه اول اپوزیسیون تندرو خارج از کشور و جناح تندرو داخل کشور هستند. ترمیم شکاف‌های اجتماعی نان آن‌ها را آجر کرده‌ است؛ آن‌ها همیشه نانشان را در تنور کینه، نفرت، جنگ و دعوا می‌پزند. گروه دوم نیز شامل بدخواهان داخلی است و عطوفت نظام با فریب‌خوردگان زوال سیاسی آن‌ها را فراهم خواهد کرد. بنابراین اگر فضای گفت‌وگو براساس قانون و ثبات اجتماعی فراهم شود، در آینده این گروه‌ها خانه‌نشین خواهند شد و آحاد جامعه با تعامل و همدلی به مطالبه‌گری و اصلاح امور خواهند پرداخت.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه