توسعه کشتی باچوخه در گرو ایجاد فدراسیون مستقل است

توسعه کشتی باچوخه در گرو ایجاد فدراسیون مستقل است


نماینده مردم شهرستان‌های اسفراین، بام و صفی‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه ورزش پهلوانی کشتی باچوخه نیازمند تأسیس فدراسیونی مستقل در وزارت ورزش و امور جوانان است.
به گزارش ایرنا، امان‌الله حسین‌پور روز گذشته در حاشیه برگزاری مسابقات کشوری کشتی باچوخه اسفراین اظهار کرد: برای ایجاد انجمن مستقل ورزشی این رشته پرطرفدار و در گام بعد تأسیس فدراسیون کشتی باچوخه کارهایی در دست پیگیری است.
وی افزود: تاکنون توجه‌های لازم به این رشته کهن ورزشی که ریشه در فرهنگ و تاریخ کشور و به‌ویژه خراسان شمالی دارد، نشده است.
حسین‌پور افزود: کشتی سنتی باچوخه خراسان از ورزش‌های پرطرفدار در این خطه است که قدمتی ۵۰۰ ساله دارد و با وجود تلاش‌های انجام شده با ایده‌آل فاصله دارد و زیرساخت‌های آن به خوبی تأمین نشده است. در توسعه این رشته ورزشی نه تنها وزارت ورزش، بلکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز باید کمک حال باشد، زیرا این ورزش یک‌ میراث قدمت‌داری است که گردشگران زیادی را برای تماشای خود جذب می‌کند.
وی عنوان کرد: باید از ظرفیت وزارت امورخارجه نیز برای توسعه این رشته ورزشی بهره گرفت تا سفرای کشورهایی که دوستدار این ورزش هستند از این جشنواره‌های ورزشی بازدیدی داشته باشند و پای گردشگران خارجی برای تماشای این رقابت‌ها باز شود.
وی با تأکید بر جذب اعتبار بیشتر برای این رشته ورزشی گفت: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه برای رویداد ملی کشتی باچوخه در شهرستان اسفراین جذب شد این در حالی است که سال گذشته ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جذب شده بود.
مسابقات کشوری کشتی باچوخه روز گذشته سوم اردیبهشت با حضور بیش از ۲۰۰ چوخه‌کار از سراسر کشور در گود چشمه زینل‌خان اسفراین خراسان شمالی با حضور نام‌آوران این رشته در پنج وزن ۶۶، ۷۴، ۸۴، ۹۴ و بالای ۹۴ کیلوگرم برگزار شد.
تا پیش از شیوع کرونا، گود زینل‌خان اسفراین هرساله در روز ۱۳ و ۱۴ فروردین میزبان ده‌ها هزار نفر از علاقه‌مندان و تماشاگرانی از سراسر کشور بود که امسال به دلیل تقارن با ماه رمضان این رویداد در روز دوم تعطیلات عیدفطر برگزار شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه