بحران کمبود آب در ۴۳۶ شهر و روستای خراسان رضوی

بحران کمبود آب در ۴۳۶ شهر و روستای خراسان رضوی

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی گفت: ساکنان ۳۶ شهر و ۴۰۰ روستا در این استان با بحران و تنش آبی مواجه‌اند.


مهدی جهان‌طلب در نشست قرارگاه اجرایی تأمین آب شرب گناباد افزود: تأمین آب شرب هم اکنون به بزرگ‌ترین دغدغه استان خراسان رضوی تبدیل شده است و تعدادی از روستاها در استان با تانکر آب‌رسانی می‌شوند.
وی ادامه داد: با توجه به مشکلات تأمین آب باید مناطق شهری و روستایی که در محدوده یکدیگر هستند یک مجموعه آب‌رسانی تشکیل دهند و در صورت امکان از ظرفیت منابع آبی موجود برای کاهش تنش و کمبود آب بهره بگیرند.
معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی با اشاره به اینکه رفع تنش و بحران آبی تنها با بهره‌گیری و مشارکت همه بخش‌ها امکان‌پذیر است، گفت: تأمین آب شرب محور اصلی توسعه بخش‌های مختلف خراسان رضوی و به تبع آن گناباد است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که بتوان از ظرفیت بین‌بخشی برای رفع مشکل نقاط گوناگون بهره گرفت.
جهان‌طلب افزود: 7 کیلومتر از اصلاح شبکه آب در منطقه «کیبرکوه» انجام و 8 کیلومتر از طریق مناقصه برای اجرا به پیمانکار واگذار شده است. ۵۰۰ میلیارد ریال نیز بدین منظور تخصیص یافته است.
وی مشکلات تأمین آب شرب شهر روشناوند از توابع بخش مرکزی گناباد را یادآور شد و ادامه داد: حفر چاه زمانبر است و باید به موازات آن بخشی از منابع آبی قنات این منطقه به این امر اختصاص یابد.
معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی گفت: با توجه به مشکلات و کمبود منابع آبی نمی‌توان از خط انتقال آب شهر گناباد به روشناوند اختصاص داد و باید از محل قنات این شهر کمبود را بر طرف کرد و به موازات آن ساخت مخزن ذخیره آب روشناوند با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد.
جهان‌طلب خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب به دنبال کمک و خدمت به مردم است و در تقابل با آنان نیست و از همه ظرفیت‌های موجود برای کاهش مشکلات تأمین آب استفاده می‌کند.
رضا نصیری، فرماندار گناباد هم در این نشست با اشاره به کمبود منابع آبی ناشی از خشکسالی و کمبود بارندگی و تغییرات اقلیمی ۲۰ سال گذشته در این شهرستان گفت: سفره‌های آب زیرزمینی دچار افت جدی و برخی از قنات‌ها و چاه‌ها خشک شده‌اند.وضعیت منابع آبی در منطقه پسکلوت و دشت سیدآباد گناباد به مراتب بدتر از بخش کاخک است و چاه‌های آب با افت شدید مواجه‌اند حتی مناطق روستایی این شهرستان که زمانی از منابع آبی زیادی برخوردار بودند هم اکنون منابع آبی آن‌ها با کاهش شدید آبدهی مواجه شده‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه