مطالعه آثار شهید مطهری را از کجا شروع کنیم؟

مطالعه آثار شهید مطهری را از کجا شروع کنیم؟


​​​​​​​تقریباً غیرممکن است حرف از مطالعه آثار دینی به میان بیاید و پای نوشته‌های شهید مرتضی مطهری به بحث باز نشود. اما سؤال رایج عموم مخاطبان پس از اینکه حالا یا تعریف مباحث استاد را شنیده یا جایی نکته‌ای از دیدگاه‌های شهید، چشمشان را گرفته و می‌خواهند پیِ اندیشه استاد را به صورت اساسی‌تری بگیرند این است که «از کجا شروع کنیم؟»
سؤال بیراهی هم نیست. به هر حال وقتی شما با متفکری روبه‌رو هستید که بیش از 70عنوان اثر از او منتشر شده، حتی اگر تصمیم گرفته باشید همه آثارش را نیز بخوانید، باید اولویت‌ها و شاخص‌هایی را بسته به علایق‌ و توانایی‌هایی که دارید برای شروع و پیمودن یک سیر مطالعاتی در نظر بگیرید؛ اینکه از چه کتابی شروع کنید، کتاب‌های بعدی که در نوبت مطالعه گذاشته‌اید چه باشد و آیا می‌توان برخی کتاب‌ها را به صورت خودآموز و به تنهایی خواند یا اینکه بهتر است از دوره‌هایی که برخی اساتید با محوریت مطالعه آثار شهید مطهری برگزار می‌کنند، بهره ببرید. 
با این توضیح، واضح است نمی‌توان انتظار رسیدن به نتیجه مطلوب برای همه با عمل کردن به نسخه‌ای واحد را داشت، اما با در نظر گرفتن اقتضائاتی و آنچه نتیجه تجربه تعلیم و تدریس این آثار بوده می‌شود به دو مدل کلی رسید.
در مدل نخست، «سیر مطالعاتی آسان به مشکل» پیشنهاد می‌شود. این روش برای کسانی مناسب است که تقریباً سابقه‌ای از مطالعه در این حوزه در کارنامه مطالعاتی‌شان دیده نمی‌شود و می‌خواهند از باب آشنایی و شناخت به این عرصه وارد شوند. در این سیر، مخاطب باید با این کتاب‌های آسان آغاز کند و سپس سراغ مباحث سنگین‌تر برود. برای نمونه در گام اولیه این کتاب‌ها را به ترتیب در نوبت مطالعه‌اش قرار دهد: داستان و راستان، حکمت‌ها و اندرزها، حماسه حسینی، آزادی معنوی، ده گفتار، پانزده گفتار، بیست گفتار، سیری درسیره نبوی و... .
روش دوم، مبتنی بر سطح‌بندی مباحث پیش می‌رود و عموماً در چهار یا پنج مرحله سطح‌بندی می‌شود.
پیشنهاد این است در این روش‌ها از مباحث استادان در کنار مطالعه استفاده شود تا دستگاه هاضمه مخاطب بتواند مباحث را راحت‌تر فهم و هضم کند. در سطح مقدماتی از مراحل چندگانه‌ای می‌توان این کتاب‌ها را در صف مطالعه قرار داد: آزادی معنوی، سیری در سیره نبوی، جاذبه و دافعه علی(ع)، سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، حماسه حسینی و قیام و انقلاب مهدی(عج).
در کنار این روش‌ها می‌توانیم به راه حلی که خودِ انتشارات صدرا (مرکز نشر آثار شهید مرتضی مطهری) برای سؤال پرتکرار مخاطبانش ارائه داده نیز فکر کنیم.
این مرکز برای پاسخ به درخواست‌ همیشگی مخاطبانش با طراحی یک پرسش‌نامه تلاش کرده «سیر مطالعاتی اختصاصی برای هر فرد» را پیشنهاد دهد. در این روش، مخاطبان با تکمیل پرسش‌نامه‌ای که در سایت این انتشارات به آدرس motahari.org بارگذاری شده، باید به چند پرسش که کمتر از 5 دقیقه وقتشان را می‌گیرد پاسخ دهند.

خبرنگار: محسن فاطمی نژاد

برچسب ها :
ارسال دیدگاه