راه‌حل مسئله‌ سوریه سیاسی است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرنگار قدس:

راه‌حل مسئله‌ سوریه سیاسی است


ناصر کنعانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره محورهای نشست چهارجانبه وزرای خارجه کشورهای ضامن روند آستانه که چهارشنبه این هفته در مسکو برگزار می‌شود، همچنین موضع وزیر دفاع ترکیه در رد درخواست خروج نیروهای ارتش این کشور از شمال سوریه، این رویداد را تحولی مهم توصیف کرد و با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه کشورمان در رأس هیئتی در این نشست شرکت خواهد کرد، اظهار کرد: در نشست وزرای خارجه که چهارشنبه در مسکو برگزار می‌شود جمهوری اسلامی ایران  بار دیگر بر حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک اختلافات به ویژه میان ترکیه و سوریه تأکید خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با یادآوری اینکه در نشست‌های پیش از این از جمله دیدار سران کشورهای ضامن روند آستانه هم این سیاست و راهبرد را دنبال کرده‌ایم، گفت: ما همواره ضمن درک نگرانی‌های امنیتی ترکیه در سوریه معتقدیم این چالش‌ها و مسائل راهکار نظامی ندارد و باید از مسیرهای سیاسی و مذاکره حل و فصل شود.
کنعانی خاطرنشان کرد، در راستای این رویکرد، پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران در امتداد تحولات جدید در منطقه و مرتبط با روند تحولات سوریه موجب شد با تصمیم همه طرف‌ها دولت سوریه به روند آستانه اضافه شده و نشست‌ها به شکل چهارجانبه برگزار شود که اجلاسیه چهارشنبه در امتداد این روند است.
وی اضافه کرد، این نشست می‌تواند با اراده سیاسی هر چهار کشور خروجی خوبی داشته باشد و به تحکیم صلح و ثبات و روند سیاسی در سوریه و حل و فصل اختلافات ترکیه و سوریه کمک کند.

روابط با کشورهای منطقه صعودی است
وی درباره روابط ایران با کشورهای عربی پس از توافق ایران و عربستان نیز بیان کرد: جهش‌های خوبی را در حوزه تجاری و اقتصادی داشتیم و تبادل هیئت‌های ما با کشورهای حوزه عربی برقرار بوده است. اتفاق مثبتی که در روند مناسبات دوجانبه ایران و عربستان، ایران و امارات و ایران و کویت رخ داد، نشانگر آن است روابط ایران و کشورهای منطقه در روند صعودی جدید قرار گرفته است. در هر جا فرصتی ببینیم که منافع مشترک ایران و کشورهای مقابل و منافع دسته جمعی کشورهای منطقه قابل تأمین باشد، اقدام خواهیم کرد.
کنعانی گفت: اصل و اولویت استفاده از دیپلماسی برای پیشبرد اهداف مشترک و رفع سوءتفاهم‌هاست.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه