توافق نهایی زیر علامت سؤال

نشست چهارجانبه مسکو با حضور وزرای خارجه برگزار می‌شود

توافق نهایی زیر علامت سؤال

نشست چهارجانبه مسکو درباره سوریه در حالی روز چهارشنبه برگزار خواهد شد که به نظر می‌رسد پیامدهای بسیاری به ویژه برای اردوغان و انتخابات ترکیه به‌دنبال خواهد داشت.


​​​​​​​تحلیل‌ها بر این است که کوتاه آمدن اردوغان از مواضع سخت قبلی خود، با هدف پیروزی در انتخابات داخلی این کشور و حفظ و تحکیم قدرت خود صورت می‌گیرد. در همین زمینه، نشریه فوربس آمریکا درباره منافع و علل نرمش ترکیه نسبت به تحولات سوریه گفته است: «از نظر اردوغان اهمیت نشست مسکو فقط مربوط به انتخابات آینده نیست. او برای دوره بین‌سلطنتی پس از انتخابات هم به همه کمک‌هایی که می‌تواند دریافت کند، نیاز دارد».

نگاه جدید ترکیه به مسائل منطقه
در همین زمینه، مصیب نعیمی کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با قدس اظهار کرد: تحولات اخیر از تغییر موضع بیشتر کشورهای منطقه در مسئله سوریه حکایت دارد و دلیل آن‌هم این است که سوریه از ثبات چشمگیر و قابل توجهی برخوردار شده است. همچنین اقدام قاطع اتحادیه عرب در بازگشت سوریه به این اتحادیه نیز اثرگذار بوده است. با اجماع نظر اعضای اتحادیه، سوریه به عنوان عضو اصلی اتحادیه محسوب شد، بنابراین همین روند در سایر مسائل جاری مرتبط با سوریه تأثیرگذار خواهد بود. 
نعیمی همچنین گفت: افزون بر این، تماس‌ها، رایزنی‌ها و فشارهای ایران و روسیه برای حل معضل سوریه نیز در تغییر موضع ترکیه مؤثر بوده است. البته وجود مشکلات عدیده دیگری بین غرب و شرق، از ماجرای اوکراین گرفته تا تحولات شتابان معادلات جهانی موجب شده ترکیه با نگاه جدید خود به این باور برسد دستیابی به هرگونه صلح و امنیت در منطقه منوط به موافقت کشورهای ذی‌ربط و سوریه است. از همین رو، چشم‌اندازها نشان می‌دهد ترکیه با اتخاذ نگاه جدید درپی حل و فصل مسائل از طریق سیاسی است و بروز هر اتفاقی قطعاً شرایط سوریه را در آینده تغییر خواهد داد. در همین راستا، خروج نیروهای غربی از سوریه، خروج نیروهای مسلح آمریکایی یا عادی‌سازی نوار مرزی سوریه با ترکیه می‌تواند در فرایند بعدی توافق این دو کشور و با هدف دستیابی به راهکارهای مشترک مؤثر باشد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: اختلافات میان ترکیه و سوریه در سه سطح سیاسی، امنیتی و منطقه‌ای مطرح است. بنابراین حتی اگر برگزاری نشست در سطح وزرای خارجه هم باشد، باتوجه به نحوه توافقی که صورت خواهد گرفت و اجرایی شدن آن توسط امنیتی‌ها، قطعاً مقامات امنیتی در مذاکرات حضور خواهند داشت. البته پیش زمینه توافق، انجام شده و ترکیه و سوریه و همچنین طرف‌های میانجی و حامی صلح پذیرفته‌اند اختلافات موجود را از مسیر گفت‌وگو حل کنند. بنابراین این موضوع که نوع و سطح مذاکرات به چه شکلی باشد، چندان در محتوا و توافقات نهایی تأثیری ندارد؛ زیرا نکته حائز اهمیت این است که مقامات عالی ترکیه و سوریه به این توافق رسیده‌اند مشکلات باقیمانده را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنند.

ابهام در زمان اجرایی شدن توافق و تضمین‌ها 
وی ادامه داد: سوریه و ترکیه نگرانی‌هایی هم درباره آینده دارند. ترکیه در ارتباط با مرزها و کردهای منطقه و متقابلاً سوریه نیز در رابطه با گروه‌های تروریستی و حامیان تجزیه، نگرانی دارد. گرچه کلیات راهکارهای دستیابی به توافق نیز مشخص شده، اما درباره نحوه و زمان اجرایی شدن توافق و تضمین‌های اجرایی همچنان برخی ابهامات و مسائل مطرح است. البته در مجموع به نظر می‌رسد مشکل عمده‌ای پیش نیاید، زیرا ترکیه پس از یازده سال تنش‌های بی سرانجام نیازمند برقراری صلح و ثبات در سوریه بوده و سوریه هم به دنبال بازگشت تمامیت ارضی خود است. 
نعیمی افزود: باتوجه به نزدیک بودن موعد برگزاری انتخابات ترکیه، اردوغان در تلاش است چشم‌انداز صلح و آرامش و دوری از تنش و جنگ را به مردم خود ارائه دهد و همین موضوع می‌تواند به نتیجه‌دهی مذاکرات کمک کند. بدین ترتیب باتوجه به ویژگی‌ها و شرایطی که طرفین برای برگزاری نشست و دستیابی به توافق دارند و همچنین برگزاری انتخابات ترکیه در روزهای آینده، بعید است شانس حصول توافق نهایی در این دور از مذاکرات بالا باشد.

خبرنگار: مینا افرازه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه