نصب مجسمه فردوسی در شهر «ماترا» ایتالیا 

در نشست خبری برنامه‌های دهه ادب و حماسه در مشهد تبیین شد

نصب مجسمه فردوسی در شهر «ماترا» ایتالیا 

نشست خبری دهه ادب و حماسه ظهر روز 18اردیبهشت ماه برگزار شد. در این نشست جلیل بامشکی، معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، ویژه‌برنامه‌های این دهه و روز پاسداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی را تبیین کرد.


وی مطرح کرد: برنامه‌های ما از 24 اردیبهشت لغایت 3 خرداد که سالروز آزادی خرمشهر است، برگزار خواهد شد. برای پاسداشت هفته حکیم ابوالقاسم فردوسی با همکاری وزارت ارشاد، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش و سایر نهادهای فرهنگی و هنری استان برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شده است. صبح روز 24 اردیبهشت ماه همایش علمی نخبگانی با محوریت فردوسی با حضور فردوسی‌پژوهان و فعالان حوزه فرهنگ و ادب در دانشگاه فردوسی و عصر همان روز از ساعت 16 تا 19 مراسم بزرگداشت فردوسی در محل آرامگاه این شاعر نامدار برگزار خواهد شد. 
بامشکی افزود: برای برگزاری بهتر و باشکوه‌تر مراسم‌ها در دهه ادب و حماسه، از چند ماه پیش جلسات متعددی با حضور دستگاه‌های فرهنگی برگزار شد تا برنامه‌های متنوع و جذابی داشته باشیم. در جشن‌هایی که برای این دهه برنامه‌ریزی کرده‌ایم، از هنرمندان کشوری دعوت به عمل آمده و قرار است برنامه‌های نقالی، ضرب‌نوازی و سرود برگزار شود. 

تماشای رایگان یک تئاتر با موضوع فردوسی
بامشکی ادامه داد: 26 اردیبهشت ماه مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) برنامه‌ای برگزار نخواهد شد و دوباره از 27 اردیبهشت هر شب بعد از نماز مغرب و عشا، جشن و تئاتر فاخر تا روز اختتامیه؛ یعنی سوم خرداد اجرا می‌شود. با توجه به اینکه این ایام با دهه کرامت مصادف است، سعی کردیم مراسم‌های خانوادگی و شایسته‌ای برای همه زائران و مجاوران برنامه‌ریزی کنیم. تئاتر «بازی‌نامه باستان» هرشب در محل آرامگاه برگزار خواهد شد. این نمایش اثر هنرمندان مشهدی است و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سامانه پیامکی 1000108 یا سایت معاونت گردشگری و زیارتی شهرداری، برای رزرو صندلی اقدام کنند. تماشای این تئاتر رایگان خواهد بود؛ اما رزرو بلیت و صندلی الزامی است.

پیش‌بینی رفت و برگشت شهروندان برای شرکت در مراسم‌ها
معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری درخصوص حمل و نقل شهروندان از نقاط مختلف شهر تا آرامگاه فردوسی بیان کرد: علاوه بر خطوطی که در مسیر آرامگاه وجود دارد، از 24اردیبهشت تا سوم خرداد ماه، شهروندان می‌‌توانند از 10 نقطه شهر با اتوبوس‌های درون شهری به آرامگاه فردوسی بروند. این سرویس‌های ویژه، برگشت شهروندان را نیز پیش‌بینی کرده است. 
وی اشاره‌ای به خطوط ویژه سرویس‌دهی به شهروندان در این ایام داشت و گفت: میدان فلسطین، میدان جانباز، میدان شهدا، میدان امام حسین(ع) بوستان بهار، پایانه فدائیان اسلام، میدان امام خمینی(ره) جنب آتش‌نشانی، چهارراه صیاد تقاطع صیاد و پیروزی، شیرازی5، دانشجوی 29 روبه‌روی فرهنگسرای ترافیک و صادقیه 11 فرهنگسرای الهیه، 10 نقطه داخل شهر هستند که در ایام دهه ادب و حماسه به صورت ویژه به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.
وی ادامه داد: 28 اردیبهشت در منطقه توس مسابقات کشتی باچوخه از ساعت 13 تا 16 در جلوخان آرامگاه فردوسی برگزار خواهد شد. 

شرکت در تورهای گردشگری توس و اعطای نشان فردوسی
بامشکی درخصوص برگزاری تورهای گشت شهری در منطقه فرهنگی تاریخی توس بیان کرد: علاقه‌مندان از طریق فرهنگسراها یا معاونت‌های فرهنگی مناطق یا شماره 137 می‌توانند برای شرکت در این تورها نام‌نویسی کنند. همچنین شماره 3135 و پایگاه‌های راهنمای زائر نیز پاسخگوی شهروندان خواهند بود. مدارس و تشکل‌ها نیز در صورت درخواست برای شرکت، از تخفیف ویژه بهره‌مند خواهند شد. در همان ایام در جلوخان فردوسی نیز یک اتوبوس دوطبقه گردشگری مستقر می‌شود تا شهروندان و زائران بتوانند با حضور یک راوی از جاذبه‌های منطقه استفاده کنند.
وی افزود: امسال برای نخستین ‌بار نشان فردوسی به دو یا سه نفر از فردوسی‌پژوهان اهدا می‌شود که این بخش در سال آینده به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد. قرار است روز بزرگداشت فردوسی، از تابلو خیابان ماترا جنب آرامگاه فردوسی رونمایی شود. ماترا شهری در ایتالیا است که یکی از خیابان‌های آن به نام خراسان نام‌گذاری شده است. همچنین سردیس برنزی فردوسی نیز به سفیر ایتالیا یا نماینده وزارت خارجه اهدا خواهد شد تا در خیابان خراسان شهر ماترا نصب شود.

برگزاری جشنواره طراحی و ساخت عروسک شاهنامه
بامشکی در این نشست به برگزاری جشنواره سیمرغ با موضوع طراحی و ساخت عروسک‌های شاهنامه اشاره کرد و گفت: فراخوان این جشنواره در دهه ادب و حماسه منتشر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود اختتامیه آن در اواخر تابستان برگزار شود.
سلمان آل‌حسن، رئیس اداره فرهنگ میزبانی 
در خصوص جزئیات برگزاری این جشنواره عنوان کرد: سایت جشنواره سیمرغ به آدرس
FEST30.IR  برای علاقه‌مندان در دسترس است. جشنواره پذیرش آثار هنرمندان در دو بخش طراحی و ساخت خواهد بود و شرکت در هر دو بخش بلامانع است. بخش ویژه جشنواره نیز با محوریت نگاه خلاقانه به شخصیت‌های شاهنامه، با عنوان شاهنامه در سال 1402 میزبان طرح‌ها و آثار شرکت‌کنندگان خواهد بود.
وی افزود: جشنواره سیمرغ با موضوعات شخصیت‌های پهلوانی، بانوان در شاهنامه و حیوانات در شاهنامه برگزار می‌شود و تمرکز ما فقط روی شخصیت‌های مثبت شاهنامه لحاظ خواهد شد. هنرمندان در سبک طراحی و ساخت، آزاد خواهند بود و افراد می‌توانند بدون محدودیت سنی در دو سطح تجربی و حرفه‌ای در جشنواره شرکت کنند. فراخوان جشنواره نیز از 25 اردیبهشت ماه آغاز و تا 19 تیر ادامه خواهد داشت. این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و ما میزبان شرکت‌کنندگانی از کشورهای حوزه نوروز مثل افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان هستیم.
آل حسن ادامه داد: شورای شهر مشهد، شهرداری را به ایجاد موزه اسباب‌بازی و کودک موظف کرده است. پس از راه‌اندازی این موزه، عروسک‌های شاهنامه نیز بخشی از آن‌ خواهند بود. همچنین سعی داریم نمایشگاه دائمی عروسک‌های شاهنامه را برای بازدید و فروش در جلوخان فردوسی برپا کنیم. هدف اصلی ما از برگزاری جشنواره سیمرغ، توسعه و رونق اقتصادی ناحیه توس است. می‌خواهیم با تولید عروسک و راه‌اندازی کارگاه، رونق اقتصادی و مشارکت اجتماعی را برای مردم این منطقه بالا ببریم. در فاز بعدی هم برای تولید انبوه آثار برگزیده جشنواره به سراغ کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خواهیم رفت.

​​​​​​​خبرنگار: محدثه مودی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه