نذر گل و گلاب

باغدار فرخدی محصول یک روز از فصل گلچینی‌اش را  به امام رضا(ع)  هدیه کرده است

نذر گل و گلاب

بوی گل محمدی حیاط خانه را برداشته و باران دم صبح همه‌جا را قشنگ کرده است. صدای صلوات است که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. هرکسی که می‌خواهد دست به کار شود اول آستین‌هایش را بالا می‌زند و وضو می‌گیرد و بعد پای سفره گل می‌نشیند. سفره‌ای که به نیت ادای یک نذر پهن شده و قرار است حاجت خیلی‌ها را برآورده کند.


گفتم شما پشتوانه من باش
بانی مجلس، مهدی شکوری جوانی 37ساله از اهالی روستای فرخد مشهد است. روستای فرخد با مزارع زیبای گل محمدی و گلاب‌گیری در فصل بهار، قمصر خراسان نامیده شده است.
 او سال‌هاست در کار گل و گلاب است. گلابی که از گل‌های محمدی زمین‌ها و باغ‌های اطراف روستا تهیه می‌شود؛ گلابی که یک روز با توسل به حضرت رضا(ع) قدم در تولید آن گذاشته است. 
«وقتی می‌خواستم کار گل و گلاب را شروع کنم از نظر مالی صفر بودم. آن زمان گل زیاد بود ولی مردم خیلی از آن استفاده نمی‌کردند و به قیمت پایین می‌فروختند. تصمیم گرفتم وارد کار گل و گلاب شوم و گل‌های محمدی مردم روستا را به قیمتی خوب و نقد بخرم ولی می‌ترسیدم کار نگیرد و زمین بخورد. پیش از شروع کار نیت کردم و حرم آقا امام رضا(ع) رفتم. رو به گنبد ایستادم و گفتم آقاجان من می‌خواهم این کار را شروع کنم. اگر زمین بخورم باید کل زندگی‌ام را بگذارم. شما پشتوانه من باش، من هم 40 لیتر گلاب دو آتشه نذر حرم شما می‌کنم. این شد که مراسم گلاب‌گیری ما از سال 99 راه افتاد و هرسال با حضور خادمان حضرت رضا(ع) که از دوستان زمان خدمت من هستند و مردم روستا که با نذر و نیاز پای کار می‌آیند مراسم به صرف شیرینی و شربت با سلام و صلوات برگزار می‌شود. در این مراسم و در این روز تمام گلابی که گرفته می‌شود –که حدود 40 تا 60 لیتر است- تقدیم بارگاه امام رضا(ع) می‌شود. گل‌های مراسم نذر حرم آقا هم فقط از من یک نفر نیست؛ مردم روستا و همسایه‌ها هم کمک می‌کنند و با نیت و نذر پای کار می‌آیند. ارادت به آقا امام رضا(ع) در قلب همه هست و همه از او حاجت گرفته‌اند». 

من از آقا حاجت زیاد گرفته‌ام

تا گل‌ها باز می‌شوند، مراسم را برگزار می‌کند؛ پیش از هر تجارتی به فکر ادای دین خود است. مراسم با حضور خادمان و همسایه‌ها برگزار می‌شود و هرچه از این مراسم تولید شود، جمع و بسته‌بندی و راهی حرم مطهر امام رضا(ع) می‌شود.
 «هر سال سحر روزی که می‌خواهیم گلاب‌گیری برای حضرت داشته باشیم، حرم می‌روم و به آقا متوسل می‌شوم و از او تشکر می‌کنم که حاجتم را روا کرد. البته من از آقا حاجت زیاد گرفته‌ام. یک‌بار که خیلی گرفتار بودم در خواب دیدم برای حل مشکلم می‌خواستم سمت خیابان کارگر بروم، ولی جوانی به من گفت اشتباه می‌روی باید بروی سمت باب‌الجواد(ع)! محبت آقا به من زیاد بوده است. سال 89 هم جواز خدمت گرفتم و خادم افتخاری شدم و تا سال گذشته در حوزه انتظامات خدمت می‌کردم ولی پس از آن تصمیم گرفتم به شکل دیگری خادم آقا باشم. هرچند پیش از آن هم خانه‌ام پیشکش زائران آقا بود ولی پس از آن در همه ایام سال اگر در حرم یا پارکینگ‌ها خانواده‌ای نیازمند می‌دیدم، خانه خودم می‌بردم و خرجشان هم با خودم بود. البته خرج میهمان را خود آقا می‌رساندند و من وسیله بودم. یک بار 80زائری را که با مینی‌بوس از آبادان به مشهد آمده  بودند و جایی نداشتند به خانه بردم. پس از آن هم سمت موکب‌های اربعین رفتم. نیت کردم برای موکب‌های زائران اربعین هم گلاب ببرم. الان چند سالی می‌شود توفیق انجام این کار را داشته‌ و توانسته‌ام در مراسم اربعین شرکت کنم و گلابی که خودم تولید کرده بودم را برای شربت و گلاب‌پاشی به موکب‌ها برسانم. هدیه دادن گلاب برنامه ثابت زندگی من است. برای مسجدها، مراسم‌ها، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها هر سال این کار را انجام می‌دهم. یکی از این امامزاده‌ها سیدمحمد حاتم روستای رضوان در جاده کلات است. هرجا بروم گلابم را با خودم می‌برم، از حرم امام رضا(ع) تا حرم امام حسین(ع)».

آرزومند این سفره زیاد است
او امسال هم 40 لیتر گلاب به حرم مطهر رضوی هدیه کرده و دو ژتون غذا هدیه گرفته‌است. این ژتون‌ها را هر سال هدیه می‌کند و برای خودش نگه نمی‌دارد. ژتون‌های امسال را بین بچه‌های مدرسه روستا که برای بازدید از کارگاه گلاب‌پاشی او آمده بودند قرعه‌کشی کرد. سال پیش هم به دو زائر عراقی داد که میهمان خانه‌اش بوده‌اند. «فقط سال اول ژتون‌های غذا را برای خودم و خانواده‌ام برداشتم. پس از آن به دیگران می‌دادم. ما غذای حضرت زیاد خورده‌ایم ولی آرزومند این سفره زیاد است».
آقای شکوری اسم پسرش را هم محمدرضا گذاشته است. او سه روز پیش از شهادت امام رضا(ع) به دنیا آمده است.
«پیش از تولد بچه پای منبر شنیده بودم هر کسی اسم پسرش را محمد بگذارد ملائک برای او ثواب می‌نویسند و این اسم به خانه برکت می‌دهد، برای همین اسم پسرم را محمدرضا گذاشتم. سه روز پیش از شهادت امام رضا(ع) به دنیا آمد، این اسم را گذاشتم تا ارادتی به نام مبارک پیامبر(ص) و حضرت رضا(ع) باشد و برکت خانه‌ام شود».

خبرنگار: لیلا لاریچه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه