واشنگتن دیگر چیزی برای تحریم ندارد

ابعاد و اهداف طرح ضدایرانی آمریکا در گفت‌وگو با تحلیلگر مسائل بین‌الملل

واشنگتن دیگر چیزی برای تحریم ندارد

براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت، محدودیت‌های موشکی علیه ایران در اکتبر 2023 پایان ‌می‌یابد. این در حالی است که نمایندگان کنگره آمریکا در این روزها تلاش می‌کنند تحریم‌های وسیعی را ضد برنامه موشکی و پهپادی کشورمان به تصویب برسانند.


​​​​​​​بدین ترتیب بیانیه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تلاش کرده تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله جنگ اوکراین را به برنامه موشکی ایران نسبت دهد. این تحریم‌ها همچنین شامل حال اعضای بزرگسال خانواده افراد تحریم‌شده نیز خواهد شد. با وجود این تلاش اعضای کنگره آمریکا اما به باور صاحبنظران حوزه بین‌الملل، این طرح عمدتاً کارکرد داخلی دارد و درنتیجه برنامه موشکی و پهپادی ایران را تحت‌الشعاع قرار نخواهد داد.
امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس اظهار می‌کند: صنعت موشکی و پهپادی ایران به حدی توسط آمریکایی‌ها تحریم شده است که بعید می‌دانم دیگر موضوعی برای تحریم باقی مانده باشد. در واقع تمامی زنجیره صنعت موشکی و دفاعی اعم از نیروی فنی و متخصصان، فرماندهان و دانشمندان، خریداران و فروشندگان تجهیزات دفاعی، تأمین کنندگان قطعات و... بارها مورد تحریم قرار گرفته‌اند و طرح کنگره آمریکا علیه برنامه موشکی کشورمان اقدامی بی‌تأثیر است.
ابوالفتح همچنین افزود: مسئله این است که براساس مفاد مندرج در قطعنامه 2231 برجام، تمامی تحریم‌های موشکی و پهپادی کشورمان هشت سال پس از اجرای این معاهده به صورت خودکار لغو می‌شود. تحریم‌های تسلیحاتی هم که مدت آن پنج ساله بود از سه سال گذشته لغو شده است. 
این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: گرچه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، او و مایک پمپئو تلاش فراوانی داشتند و به هر دری زدند تا تحریم‌های تسلیحاتی ایران را دوباره برقرار کنند، اما شورای امنیت زیر بار نرفت و به بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی رأی مثبت نداد. همین مسئله یک سرشکستگی بزرگ برای دولت آمریکا به شمار آمد. بسیار بعید است دولت بایدن بخواهد همان تجربه شکست خورده قبلی را دوباره تکرار کند؛ زیرا شانس تصویب آن باتوجه به افزایش تنش‌های موجود در روابط مسکو و واشنگتن بسیار کمرنگ است.

خبرنگار: مینا افرازه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه