ایران چگونه اول جهان در ساخت لوله‌های انرژی شد؟

گفت‌وگو با مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت

ایران چگونه اول جهان در ساخت لوله‌های انرژی شد؟

باگذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی دشمنان ایران همواره سعی کرده‌اند با جلوگیری از ورود تجهیزات و کالاهای مورد نیاز، تولید نفت ایران را که به شدت وابسته به تأمین قطعات و تجهیزات خاص است، با مشکلات جدی مواجه کنند.


به همین دلیل، در سال‌های اخیر موضوع ساخت تجهیزات، قطعات و کالای مورد نیاز صنعت نفت در صدر اهداف شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیان ایرانی قرار گرفته و با همت آنان تاکنون نزدیک به 85 درصد این کالاها و تجهیزات در داخل کشور ساخته شده و مابقی نیز در حال ساخت است. این تلاش از دید رسانه‌های خارجی هم پنهان نمانده و پایگاه تخصصی گلوبال انرژی به‌تازگی اعلام کرده جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین عملیات ساخت خطوط لوله نفتی را در دست اجرا دارد. طول این خطوط لوله نفتی افزون بر هزارو۹۰۰ کیلومتر برآورد شده که بیشتر از هر کشور دیگر در جهان است. کل خطوط لوله نفتی که در ایران در دست ساخت است بیش از ۱۲ برابر خطوط لوله نفتی است که در آمریکا درحال ساخت است. طول خطوط لوله نفت در حال ساخت در آمریکا ۱۵۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود.
مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت ضمن گفت‌وگویی با قدس درباره عملیات خط لوله هزارو900 کیلومتری ایران اظهار کرد: امروز در کشور شرکت‌های سازنده لوله و‌ دانش بنیان توانستند از‌ تحریم‌های غرب عبور کنند و کشور را در رتبه اول در جهان قرار دهند.مهندس غلام‌رضا خوانساری تصریح کرد: امروز شرکت‌های ایرانی در ساخت انواع لوله‌های صنعتی با فشارهای متنوع و در سطح آلیاژهای متنوع در جهان حرف اول را می‌زنند.وی در ادامه گفت: نیاز‌ ایران در بحث تأمین و ساخت لوله‌های نفتی و گازی توسط جوانان نخبه ایرانی  بیش از 90 درصد برطرف شده است.او درباره لوله‌های انتقال نفت و گاز در کشور گفت: در بحث این لوله‌ها کشور خودکفا شده است و ایران در رتبه اول جهان قرار دارد، امروز ساخت خط لوله هزارو900کیلومتری در دست تولید و اجراست.
مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت در ادامه افزود: تحریم‌ها در مورد ایران بی‌اثر بوده است و جوانان نخبه کشور توانسته‌اند تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنند و ایران را در زمره‌ برترین‌های صنعت در دنیا قرار دهند.خوانساری درباره صادرات لوله‌های نفت و گاز به خارج از کشور نیز گفت: امروز صادرات ما در کشورهای منطقه و مشترک‌المنافع‌ در حال انجام و ظرفیت‌های ما در حال معرفی است.
وی در ادامه گفت: به‌تازگی نمایندگانی از کشورهایی مانند عمان، عراق و سوریه با مقامات وزارت نفت نشست‌های تخصصی برگزار کردند و ظرفیت‌های صادراتی ایران برای آنان معرفی شد.
او در پایان اظهار کرد: قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) سپاه پاسداران و صنایع دفاع دو بازوی اجرایی وزارت نفت ایران هستند. این دونهاد در زمان‌های تحریم وارد عمل شدند و با کمک‌های خود وزارت نفت را در اجرای طرح‌های بزرگ صنعتی همراهی کرده‌اند.

​​​​​​​خبرنگار: حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه