میهمان‌های ویژه

گزارشی از زائرانی که آقا، خادمان را دنبالشان فرستاده است

میهمان‌های ویژه

آرزو مستأجر حقیقی


یکی از صبح‌های بهاری است و چهره خادمان بخش صندلی چرخدار حرم مطهر رضوی مملو از شور و نشاط است؛ چراکه از یک طرف ایام ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت رضا(ع) است و از طرف دیگر، امروز توفیق خدمت در کاروان تشرف گروهی سالمندان به حرم مطهر نصیبشان شده است. این خادمان سفیدپوش به همراه خادمانی از بخش‌های دیگر حرم مطهر همچون کتب انوار، کفشداری، دربانی و خدام با صندلی‌های چرخدار در ردیف‌های منظم مقابل ورودی شیخ طوسی صف می‌بندند و سپس به ترتیب برای جابه‌جایی زائران کاروان امروز به محل توقف ون‌های سفیدرنگ در دوربرگردان خیابان شیرازی در مقابل دارالشفای امام(ع) می‌روند. در این میان، یکی از خادمان با نوای «ای صفای قلب زارم؛ هر چه دارم از تو دارم، تا قیامت‌ ای رضاجان؛ سر زِ خاکت بر ندارم!/ منم خاک درت، غلام و نوکرت؛ مران از در مرا به جان مادرت...» آنان را همراهی می‌کند و خادمان هم عبارت «علی بن موسی‌الرضا...» را بلند زمزمه می‌کنند.
در ادامه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های کاروان با احترام و صلوات با کمک خادمان آقا و خانم از ون‌ها پیاده شده و با صندلی‌های چرخدار به طرف ورودی حرم مطهر حرکت می‌کنند.
کاروان طرح زیارتی «یا معین‌الضعفا(ع)» دوباره صفوف خود را در داخل صحن و سرای رضوی در مقابل درِ ورودی به صحن جمهوری اسلامی منظم می‌کند. در این لحظات زیبای عاشقی سراغ چند نفر از اعضای این کاروان دوست‌داشتنی می‌روم که از مناطق و محلاتی همچون شهرک شهید رجایی، میثم تمار، مفتح شرقی، عباس‌آباد و انتهای مهرآباد، میهمان آستان جانان شده‌اند و چشم به راه تشرف کاروان به داخل صحن انقلاب اسلامی هستند.
مادربزرگی که با او همکلام می‌شوم، با حالتی منقلب می‌گوید: آخرین باری که به زیارت آقا علی بن موسی‌الرضا(ع) آمده‌ام را به خاطر ندارم. امروز خیلی خوشحال هستم. خدا بانیان این برنامه را سلامت نگه دارد.
در ادامه با مادر سالمند دیگری سر صحبت را باز می‌کنم که چشمانش بارانی شده است. او هم بیان می‌کند: خیلی وقت است زیارت نیامده‌ام. خدا به همه خادمان آقا خیر و سلامتی بدهد. دعاگوی همه آنان هستم.
با نوای مداح، «تو خوبی من بدم به این در آمدم/ به جان فاطمه مکن مولا ردم» کاروان یامعین‌الضعفا(ع) به طرف صحن انقلاب اسلامی به راه می‌افتد. زائران هم با کاروان همراه شده و همگی رضارضاگویان وارد صحن می‌شوند. صحن که آراسته به کتیبه‌های عیدمبارک دیواری و ریسه‌های چراغانی است، با ورود کاروان، رنگ و بویی ویژه می‌گیرد، چنان‌که مداح هم می‌گوید: آقا کنار زائران ویژه‌ات قدم برمی‌دارم و سپس رو به اعضای کاروان می‌افزاید: شما پدران و مادران، خیلی عزیز هستید برای امام رضا(ع) که خادمانشان را دنبال شما فرستاده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه