روسیه و عربستان؛ مشتری جدید محصولات ایرانی

مدیرکل سازمان صمت خراسان رضوی مطرح کرد

روسیه و عربستان؛ مشتری جدید محصولات ایرانی

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره وضعیت و میزان صادرات اظهار کرد: ثمره اجرای سیاست‌های حمایتی در حوزه صادرات، افزایش سرجمع صادرات کل کشور به کشورهای آسیای میانه به میزان 170 درصد بوده که از این میزان حدود 70 درصد سهم استان خراسان رضوی است.


 
امیررضا رجبی از افزایش چشمگیر صادرات استان به کشورهای حوزه آسیای میانه در سال 1401 خبر داد و اظهار کرد: در جریان سلسله جلسات مشترکی که سال گذشته با تاجران صاحب‌نامی از 11 کشور آسیای میانه انجام شد، زمینه برای رونق مراودات تجاری و رشد صادرات فراهم شد.

رشد 136 درصدی صادرات به تاجیکستان
وی با بیان اینکه اکنون در شرایطی هستیم که صادرات به ترکیه به میزان 60 درصد افزایش داشته است، اذعان کرد: صادرات به پاکستان 70 درصد، به ترکمنستان100درصد و به تاجیکستان به میزان 136 درصد رشد داشته است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: علاوه بر این، کشورهایی همچون هلند، قرقیزستان، سوریه، قطر و هند نیز به مقاصد صادراتی خراسان رضوی افزوده شده‌اند.
رجبی با تأکید بر اینکه زیرساخت بازاریابی و فروش محصول با برپایی نمایشگاه‌های ویژه محصولات ایرانی در حال تقویت است، خاطرنشان کرد: در جریان نمایشگاه تخصصی ارائه محصولات ایرانی که به تازگی در ظرفیت 2هزار  مترمربع فضای نمایشگاهی در کشور ترکمنستان برپا شد، بیش از 100 شرکت از دو کشور حضور داشتند.
وی یادآور شد: نمایشگاه اسفند 1400 در تاجیکستان نیز شرایط مشابه نمایشگاه ترکمنستان را رقم زد تا تجار دو کشور با هم به گفت‌وگو بنشینند.

حذف حق تردد از سوی ترکمنستان
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تأکید بر نقش رایزنی‌ها ادامه داد: به برکت همین رایزنی‌هایی که انجام شد، طرف ترکمنستانی که تا پیش از این به ازای هر تن کالایی که از کشورش عبور می‌کرد، 5/1فرانک سوئیس دریافت می‌کرد، اکنون همین حق تردد را نیز حذف کرده تا به ازای آن از محصولات ایرانی استفاده کند.
رجبی تصریح کرد: ثمره رقم خوردن این شرایط نیز افزایش سرجمع صادرات کل کشور به کشورهای آسیای میانه به میزان 170 درصد بوده که از این میزان  حدود 70 درصد سهم استان خراسان رضوی است.

رشد 112 درصدی صادرات به روسیه
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به علاقه تجار روس برای خرید محصولات صنعتی ایرانی تصریح کرد: با وجود تحولاتی که به تازگی در جهان اتفاق افتاده، روسیه به یکی از مقاصد صادراتی جدید ما تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه اگرچه تا پیش از این، روس‌ها فقط خریدار محصولات کشاورزی ایران بودند، متذکر شد: اما اکنون با 112 درصد رشد صادرات به روسیه، در حوزه صنعت نیز محصولات ایرانی راهی بازارهای این کشور می‌شوند.

2 تأثیر مهم بازار عربستان در حوزه صادرات خراسان رضوی
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، عربستان سعودی را مشتری جدیدی خواند و تأکید کرد: عربستان سعودی هم یکی دیگر از همین بازارهای جدید خواهد بود که از جمله مقاصد صادراتی مؤثر برای ما محسوب می‌شود.
رجبی در تشریح اهمیت عربستان سعودی و بازار آن توضیح داد: این بازار می‌تواند هم کاهش صادرات به افغانستان در سال 1401 را جبران کند و هم با بازگشت بازار افغانستان به چرخه صادرات در سال 1402، سهم خراسان رضوی را افزایش دهد.

خبرنگار: طاهره فجرداودلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه