مشهد در ۲۴ شاخص زیرساختی از متوسط کشوری پایین‌تر است

فرماندار مشهد: 

مشهد در ۲۴ شاخص زیرساختی از متوسط کشوری پایین‌تر است

نخستین همایش خیران نیک‌اندیش رضوی، صبح روز دوشنبه ۸خرداد ماه در مشهد برگزار شد. فرماندار مشهد در ابتدای این نشست ضمن عرض خوشامد به حاضران، اظهار کرد: به دلیل وجود مضجع شریف امام رضا(ع) در مشهد، مردم از اقصی نقاط جهان چشم به این نقطه دارند و جمعیت آن روز به روز افزایش یافته است. 


محسن داوری افزود: علاوه بر سکونت ۴ میلیون مجاور، بیش از ۳۰ میلیون زائر ایرانی و بیش از ۵ میلیون زائر خارجی هر سال به مشهد سفر می‌کنند. به دلایل متعددی مشهد در ۲۴شاخص زیرساختی مهم، از متوسط کشوری و استانی پایین‌تر و در چهار شاخص در مرحله بحرانی است.
وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های تحولی به استانداری در دولت سیزدهم گفت: در همین راستا، کمبودها و نیازمندی‌ها در چهار حوزه جوانان، آب، بهداشت و مدارس در شهرستان شناسایی و اولویت‌بندی شد، وضعیت فعلی و نیازها را ارزیابی و بر اساس این یافته‌ها، چشم‌اندازی برای رفع کمبودها ترسیم کردیم.
داوری بیان کرد: این عقب‌ماندگی‌ها به گونه‌ای ارزیابی شده که اگر تنها به منابع دولتی تکیه می‌شد، باید حدود ۲۰ سال دیگر صبر کنیم تا کمبودها جبران شود. تاکنون برای ۸۵ درصد از پروژه‌ها توسط خیران زمین مناسب تأمین و بودجه‌ای برابر با هزار و 300میلیارد تومان توافق شده است، البته با افق 2 هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده فاصله‌ای وجود دارد که در این همایش با همت خیران محقق خواهد شد.

کمبود بیش از 2 هزار و 800 تخت بیمارستانی در مشهد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد کمبودها و عقب‌ماندگی‌های استان در حوزه بهداشت و درمان بیان کرد: متأسفانه نسبت تخت به جمعیت در کشور 1/89 و در مشهد 1/58 است. همین فاصله یعنی بیش از 2 هزار و 862 تخت بیمارستانی کم داریم تا به متوسط کشوری برسیم در حالی که این نسبت در شهر تهران 2/4 و در یزد 3/4 است.
محمدعلی کیانی ادامه داد: نکته دوم در بحث بهداشت این است که بیش از هزار و 300 مرکز و خانه بهداشت در سطح استان داریم که بیش از ۴۷۰ مورد آن در مشهد است و ۱۷۱ مورد از آن به صورت استیجاری فعالیت می‌کنند و متأسفانه برخی مواقع مجبور می‌شویم مکان آن را تغییر بدهیم.
حبیب‌الله عدالتیان؛ خیر خوش‌نام مشهدی در حوزه بهداشت و درمان که در مراسم شرکت داشت، حاضر به سخنرانی نشد و تنها به این جملات بسنده کرد: ما اگر کاری هم انجام داده‌ایم، فقط برای رضای خدا بوده است.

سرانه فضای آموزشی در مشهد 5/3 مترمربع است
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ۹۷ درصد اعتبارات آموزش و پرورش صرف حقوق کارکنان می‌شود. بنابراین توان برآوردن همه نیازهای دانش‌آموزان و فرهنگیان را ندارد.
سید امیر شوشتری افزود: دو سوم دانش‌آموزان غیربرخوردار استان در حاشیه شهر مشهد زندگی می‌کنند آن هم در حالی که سرانه فضای آموزشی در استان 4/3 مترمربع، در مشهد 3/5 مترمربع و در حاشیه شهر 2/2 مترمربع است. لازم به ذکر است استانداردهای جهانی در این زمینه بیش از 8/5 مترمربع است. برای جبران این عقب‌ماندگی و رسیدن به متوسط کشوری، به ۱۳هزار کلاس درس نیاز داریم و برای دستیابی به متوسط استان نیز باید ۷هزار کلاس جدید فراهم کنیم.
وی بزرگ‌ترین مشکل آموزش و پرورش را کمبود فضا دانست و گفت: در حال حاضر بیش از 100 کلاس بالای ۴۰ نفر داریم. مدرسه‌هایی که در ۱۰ سال گذشته یک‌نوبته شده بودند، در یکی دو سال اخیر دوباره دونوبته شدند. حتی در برخی کلاس‌ها دانش‌آموزان مجبورند ایستاده درس بخوانند یا نوبتی روی نیمکت بنشینند. همت بالای خیران موجب شد سال گذشته بیش از هزارو100 کلاس درس تحویل شود؛ اما برای جبران این کمبودها لازم است تا چشم‌انداز ۱۴۰۴ سالانه 2 هزار کلاس بسازیم. 

ساخت بیش از ۲۵هزار کلاس درس پس از پیروزی انقلاب
رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز در خراسان رضوی به نمایندگی از دیگر خیران این حوزه بیان کرد: آمار رسمی نشان می‌دهد پس از انقلاب و به خصوص بعد از تشکیل مجمع، تاکنون بیش از ۵ هزار پروژه با ۲۵هزار کلاس درس به صورت مشارکتی ساخته شده که بخشی از این ساخت و سازها پیش از تقسیم خراسان بزرگ بوده است.
غلامعلی رأفتی افزود: رسیدگی به مناطق محروم و توجه خاص به حاشیه شهر با توجه به نیاز توسعه مهارت‌آموزی و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برای تأمین آینده شغلی دانش‌آموزان و ساخت و تجهیز هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از مهم‌ترین اولویت‌های مجمع بوده است. در همین چند ماه گذشته ۱۵۰ کلاس در حاشیه شهر مشهد توسط بنیاد علوی و با همت مسئولان و خیران کلنگ‌زنی شد.

کاهش ۶۵درصدی میزان بارندگی در مشهد
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان‌رضوی ضمن اشاره به توصیه‌های دینی مبنی بر وقف آب گفت: در دو ماهه ابتدای سال جاری ۱۷میلیمتر بارندگی داشتیم در حالی که بارندگی در این بازه زمانی در سال گذشته ۵۸ میلیمتر بود. سه سال پیاپی حوزه مشهد با خشکسالی مواجه شد و هر سال بارندگی آن کمتر می‌شود. این اتفاق در ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
حسین اسماعیلیان ادامه داد: مجمع خیرین آبرسان برای نخستین بار در این دولت تشکیل شد. در روستاهای مشهد ۲۹ حلقه چاه حفر کردیم. مشهد شرایط خاصی دارد و مثل جاهای دیگر نیست. در روستاهای مشهد و اطراف آن بر خلاف دیگر نقاط کشور افزایش جمعیت در روستا را داریم. در حال حاضر ۱۱۴ روستا داریم که در شرایط تنش آبی هستند. ما برای رفع این مشکلات نیاز به مشارکت و ظرفیت همه شما داریم.

آب‌رسانی به 2 هزار و 680 روستا در ایران
پدر خیران آب‌رسانی ایران در این همایش بیان کرد: بحث فعالیت‌های خیریه از تمام فعالیت‌های این دنیا متفاوت است، هرچه بدهی، چند برابر برمی‌گردد. من تاکنون در ۲۹ استان ایران 2هزار و 680 روستا را آب‌رسانی کرده‌ام.
علی‌اکبر ابراهیمی گفت: آبفا باید نیازها را بررسی و مشخص کند تا هرکس با هر توان و استطاعتی که دارد، بتواند کمک کند.

به بحث ورزش دانش‌آموزان بی‌توجهی شده است
یک خیر سرشناس حوزه ورزش و جوانان گفت: متأسفانه در حوزه سلامت و ورزش دانش‌آموزان فعالیت حداقل است. در سه سال گذشته اقدام به تأسیس ساختمان‌های ورزشی برای آموزش و پرورش و دانشگاه کردم. در یک سال و نیم 6/5 درصد فضای آموزشی استان را با ۱۴هزار مترمربع سالن ورزشی گسترش دادم.
مهدی مروج تربتی افزود: تأسیس باشگاه فوتبال زیر ۲۰ سال، هنرستان‌های تربیت بدنی و سالن‌هایی در دست ساخت برای ورزش‌های غیرتوپی از جمله این اقدامات است. هدف من تشویق و ترغیب خیران به ساخت فضاهای ورزشی در کنار مدارس است تا فعالیت‌های جسمانی و ورزشی دانش‌آموزان فراموش نشود.
در پایان این مراسم نیز با حضور مسئولان و خیران محترم از تمبر یادبود این خیران شاخص در حوزه‌های مختلف رونمایی شد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه