رصد دائم ماهواره‌های عبوری از  آسمان ایران

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح تشریح کرد

رصد دائم ماهواره‌های عبوری از  آسمان ایران


امیر سرتیپ دوم مجید فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ضمن گفت‌وگویی با تسنیم با تشریح فعالیت‌های این سازمان درباره ایجاد منظومه ماهواره‌ای موقعیت‌یابی گفت: ما چند کار را در حوزه موقعیت‌یابی همزمان به پیش می‌بریم. سامانه موقعیت‌یاب ملی با همکاری دانشگاه مالک اشتر در حال تکمیل شدن است، که این سامانه به عنوان سامانه زمینی قرار است نیازمندی ما را پشتیبانی کند. قبلاً این نگرانی وجود داشت که اگر ارسال داده از ماهواره‌های جی‌پی‌اس قطع شود، برای ناوبری دچار مشکل می‌شویم به‌خصوص در مواقع بحرانی که داده‌ها را با خطا می‌فرستند. اما الان چهار منظومه ماهواره‌ای در فضا قرار دارد که از داده‌های آن‌ها استفاده می‌کنیم. گیرنده‌هایی را با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی کرده‌ایم که این گیرنده‌ها اطلاعات هر چهار منظومه را به صورت همزمان به ما می‌دهد و اگر یک منظومه اطلاعاتش را با خطا به ما بدهد، از داده‌های دیگری استفاده می‌کنیم و در فرایند کلی مشکلی به وجود نمی‌آید.
یکی از گلوگاه‌های ما نرم‌افزار پردازش داده‌های منظومه‌های موقعیت‌یابی بود که اکنون یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که سازمان از آن حمایت کرده این نرم‌افزار را طراحی کرده و به این ترتیب ما گلوگاه‌های سخت و نرم‌افزاری را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان برطرف کرده‌ایم و در حال دریافت و پردازش اطلاعات هستیم.
اما این موضوع ما را از داشتن منظومه ماهواره‌ای مستقل بی‌نیاز نمی‌کند کما اینکه بسیاری از کشورهای مستقل دنیا به دنبال ایجاد این منظومه رفته‌اند. چون اطلاعات این منظومه‌ها فقط مربوط به مکان نیست و ما اکنون از داده‌های این چهار منظومه برای بسیاری از کارهای دیگر استفاده می‌کنیم. پس ما به منظومه ماهواره‌ای برای موقعیت‌یابی نیاز داریم و زمان‌بندی لازم در این خصوص در عرصه فضایی کشور انجام شده است تا در یک بازه زمانی مشخص تعدادی ماهواره موقعیت‌یاب در فضا داشته باشیم که با هماهنگی‌ای که سازمان فضایی کشور با وزارت دفاع دارد، امیدواریم این مسئله محقق شود. امیدواریم به زودی شاهد قرارگیری منظومه ماهواره‌ای سنجش از دور و موقعیت‌یاب ملی در فضا باشیم. 
امیر فخری همچنین در پاسخ به این پرسش که رصد ماهواره‌ها هم یکی از وظایف سازمان شماست، اصولاً این کار به چه منظوری صورت می‌گیرد و در این حوزه چه توانمندی‌ای دارید؟ گفت: اینکه بدانیم چه ماهواره‌هایی از آسمان ایران عبور می‌کنند و چه مأموریتی دارند، برای ما مهم است. همه کشورهای پیشرفته دنیا این کار را می‌کنند و اینکه هر پرنده‌ای که از آسمان کشور‌ها عبور می‌کند، می‌تواند نیات خیرخواهانه داشته باشد و یا برای جاسوسی استفاده شود.
بنابراین اینکه از فضای کشورمان مراقبت کنیم، مأموریت نیروهای مسلح است. همچنان که با تجهیزات مختلف عبور و مرور هواپیماها را رصد می‌کنند، رصد ماهواره‌ها هم به عهده نیروهای مسلح است و بخشی از این کار به عهده سازمان است و ما با رصد انواع ماهواره‌ها اطلاعات لازم را به سازمان‌های مختلف کشور ارائه می‌دهیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه