امام رضا(ع) حلقه اتصال ما ایرانی‌هاست

بهروز شعیبی در نشست نقد و بررسی فیلم «بدون قرار قبلی»:

امام رضا(ع) حلقه اتصال ما ایرانی‌هاست

رویداد ۶۰سال سینمای ایران و ارادت به امام رضا(ع) با نمایش فیلم «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی به کار خود پایان داد.


شعیبی در این نشست بیان کرد: در این دهه فقط نمایش فیلم‌ها اتفاق نیفتاد. یک کار پژوهشی انجام شد و ما پس از سال‌ها محاسبه و ارزیابی کردیم که این فیلم‌ها در چه کیفیتی قرار دارند. مضمون امام رضا(ع) فقط حرم ایشان نیست؛ فیلم‌هایی است که با احساس واقعی ما در ارتباط است. این برآیند به ما کمک می‌کند ببینیم در این جنس از سینمای معنوی چقدر پیوستگی و استمرار داریم.

هرچیزی که دوست داشتم به آن بپردازم، در بدون قرار قبلی آورده‌ام
وی ادامه داد: زندگی کاری و معنوی‌ام پس از بدون قرار قبلی به دو بخش تقسیم می‌شود. هر آن چیزی را که دوست داشتم به آن بپردازم، در این فیلم آوردم. این فیلم برای خود من اتفاق بسیار خوبی بود. من احساس مضاعفی به خراسان و هنر خراسان دارم. بی‌شک اگر بخواهم روزی از بخش دیگر این سرزمین کار کنم، سعی می‌کنم خودم را به بالاترین سطح از احساس و اطلاعات برسانم. خراسان گذشته‌ای ‌است که با من همراه است. مهم‌ترین ارتباط ما با این سرزمین، امام رضا(ع) است؛ مردی عالم و دانشمند که روزی در این سرزمین می‌زیسته. بنابراین ارتباط ما با امام رضا(ع) فقط جنبه مذهبی ندارد و بسیار کلان‌تر است. ما در تمام ایران با شنیدن نام ایشان حس مشترکی پیدا می‌کنیم.
شعیبی در مورد نگاه تازه‌ای که در «بدون قرار قبلی» تجربه کرده است، می‌گوید: یکی از کارهای سخت ما در فیلم‌سازی این است که کلیشه‌های قبلی را نادیده بگیریم. من این تجربه را پیش از این در سینمای اجتماعی هم داشتم. در بدون قرار قبلی هم این اتفاق افتاد. ما در حال حاضر آثاری معناگرا یا به اصطلاح مذهبی داریم؛ اما لازم بود با نگاهی نو به این مضامین بپردازیم. هرکس از زاویه دید خودش و شکلی که علاقه دارد، به مضامین مذهبی نگاه می‌کند. تاریخچه ما با پایه یکتاپرستی شکل گرفته است. ما و نسل پس از ما باید این را به خود یادآوری کنیم و ارتباط خود را با پیشینه خودمان حفظ کنیم و همچنان پایبند به فرهنگ خودمان باشیم. این فرهنگ در خراسان وجود دارد. برای روایت این فیلم ما از دریچه انسانی جلو رفتیم که کم‌کم به گذشته خودش می‌رسد، گذشته‌ای که در ذهن او بسیار کمرنگ باقی مانده است.

تمام اتفاقات زندگی ما بدون قرار قبلی است
وی در مورد دلیل انتخاب نام فیلم بیان کرد: این نام از روز اول قطعی و پیشنهاد من به نویسنده‌ها بود. خیلی از اتفاقات زندگی ما و مهم‌ترین اتفاق قصه یعنی مرگ، بدون قرار قبلی رخ می‌دهند که باید بتوانیم با آن‌ها مواجه شویم و آینده‌ای متفاوت را رقم بزنیم.
شعیبی ادامه داد: امام رضا(ع) نقطه اتصال همه ماست. ما هنوز خیلی از ابعاد وجودی ایشان را نمی‌شناسیم. امام رضا(ع) دانشمند بزرگی بودند و شاگردهای بزرگی داشتند. درواقع ایشان تقوا و تخصص را توأم با یکدیگر داشتند.

آن‌هایی که وظیفه دارند، هیچ حمایتی نکردند
وی در مورد سختی‌های تولید بدون قرار قبلی و اکران آن بیان کرد: در مورد اکران فیلم، ما دل پر دردی داریم. فیلم با همه سختی‌ها و خوبی‌ها ساخته شد. بخش تولید فیلم برای ما سخت نگذشت؛ اما شکل عرضه و ارائه این‌گونه فیلم‌ها مهم است. جا دارد از آستان قدس رضوی و نگاه فرهنگی آن نسبت به این فیلم تشکر کنم. نگاه فرهنگی تولیت محترم آستان قدس رضوی نسبت به این پروژه خیلی به ما کمک کرد. من فکر می‌کنم همین نگاه و حمایت‌های معنوی می‌تواند خیلی کارگشا باشد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه