از ۳۰۰ مدرسه کانکسی تا کمبود ۲۰ هزار معلم

در جلسه شورای آموزش‌وپرورش خراسان رضوی مطرح شد

از ۳۰۰ مدرسه کانکسی تا کمبود ۲۰ هزار معلم

سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: در سال تحصیلی 1402-1401 حدود ۲۰ هزار کسری نیرو داریم؛ یعنی ۲۰ هزار کلاس خالی از معلم و دبیر که در حال حاضر در تکاپوی تأمین نیرو هستیم.

به گزارش قدس آنلاین، سید امیر شوشتری در جلسه شورای آموزش‌وپرورش خراسان رضوی اظهار کرد: آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز با حجم عظیمی از مسائل و مشکلات روبه‌رو است. به‌دلیل گستردگی بیش از حد، تحول و تغییر در ستاد آموزش‌وپرورش زمانبر است. کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش بسیار مشهود است.
وی افزود: وجود جریان کرونا، مُسکنی بر پیکره آموزش‌وپرورش بود تا کمبود تجهیزات و امکانات، فرسودگی و کاهش شدید سرانه‌های مدارس در سال‌های اخیر مشهود نباشد. پس از بازگشایی مدارس تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها کاملاً مشهود بود. نگرانی ما این است که پس از امتحانات خرداد ترک تحصیل‌های پنهانی‌ که تاکنون به دلیل حضوری نبودن آموزش خود را نشان نداده‌ مشهود شود.
سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی تصریح کرد: در سال‌های اخیر به‌دلیل کمبود نیروی انسانی تاکنون دو تا سه بار تزریق نیرو به صورت غیراصولی به آموزش‌وپرورش داشته‌ایم. افراد زیادی غیر از نیروهای دانشگاه فرهنگیان جذب شدند که این موضوع صدمات زیادی برای آموزش‌وپرورش داشته و آموزش‌وپرورش را به مقامی که رهبری تأکید و توصیه دارند، نخواهد رساند. این جذب غیراصولی ۱۰۰ هزار نیرو در سال‌های اخیر تا ۳۰ سال در بدنه آموزش‌وپرورش خواهد بود.
وی بیان کرد: در تعداد سرایداران نیز کمبود و کسری داریم و مرتب گزارش سرقت‌های متفاوت از مدارس آمده و تجهیزاتی که با هزینه‌های بسیار زیادی برای مدارس تأمین شده، سرقت می‌شود.
در بخش دیگری از این جلسه نظری، استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به پایین‌تر بودن میانگین سرانه آموزشی خراسان رضوی نسبت به میانگین کشوری، براساس مصوبات سفر ریاست جمهوری ۱۶مدرسه ۵۰کلاسه با کمک خیران ساخته خواهد شد. در کل استان ۳۰۰مدرسه کانکسی وجود دارد که برپایه مصوبات سفر رئیس‌جمهور باید برچیده شده و به جای آن فضای آموزشی لازم ایجاد شود. آذر رشیدی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در بخش دیگری از این جلسه اظهار کرد: تاکنون توانسته‌ایم براساس آمار سال گذشته حدود ۶۸درصد یعنی ۱۹ هزار و ۱۸ نفر از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را به حوزه آموزش بازگردانیم؛ بیشتر دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در حاشیه شهر و مناطق کم‌برخوردار هستند. وی افزود: عرف استاندارد جمعیت دانش‌آموزی در ابتدایی باید بین ۳۰ تا ۳۳ نفر باشد اما در حال حاضر ۱۵۱ کلاس با جمعیت بین ۴۰ تا ۴۵نفر در مناطق محروم مشهد وجود دارد.
مصطفی اسدی، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی هم بیان کرد: طبق آمار سال ۱۳۹۹، ۹۷.۷ درصد باسواد در سطح استان داریم و جزو ۱۰ استان بالاتر از میانگین کشوری هستیم. با ۱۱۲ مرکز یادگیری و یاددهی که حدود ۷۵۰۰ نفر در آنها آموزش می‌بینند رتبه اول کشور را داریم .

برچسب ها :
ارسال دیدگاه