چرا باید نهج‌البلاغه را بخوانیم؟

به مناسبت روز نهج‌البلاغه

چرا باید نهج‌البلاغه را بخوانیم؟

به نهج‌البلاغه نیاز داریم چرا که:
1. به ولایت امیرالمؤمنین(ع) نیازمندیم و حضرت علی(ع) براساس آیه 12 سوره مبارکه یس، «امام مبین» است و خداوند سبحان همه علوم را در او جمع کرده و نهج‌البلاغه سخن چنین فردی است.
2. امیرالمؤمنین(ع) میزان‌الاعمال است و رفتار و اعمال همه مؤمنان با اعمال وجود نازنین آن امام سنجیده خواهد شد. از چه راهی می‌توان فهمید اعمال و رفتار و گفتار ایشان چه بوده تا اعمال خود را با او تطبیق داد؟ درست‌ترین و بهترین راه، مطالعه نهج‌البلاغه است.
3. نهج‌البلاغه تنها کتابی است که سخنان تئوری صرف را بیان نکرده، بلکه کاربردی و قابل عمل در تمام شئون زندگی انسان و بیان‌کننده نیازهای فردی، اجتماعی، سیاسی و... است به‌طوری که هر بخش آن قسمتی از پازل زندگی بشر را تکمیل می‌کند.
4. کتابی به‌روز است و پاسخی به تمام نیازها در ادوار مختلف زندگی بشر چه از لحاظ فردی و چه اجتماعی که منشأ فطری و وحیانی دارد.
5. بشر عصر حاضر با اهل بیت(ع) قرن‌ها فاصله دارد و این فاصله سه بلا بر سر زندگی او آورده است: توهمات و تخیلات خود در زندگی را حقیقت دانسته، زندگی حقیقی را در زندگی افراد عنوان‌دار جست‌وجو کرده و سبک زندگی خود را غربی قرار داده است. 
6. کتاب نهج‌البلاغه در آغاز سال‌های نخست غیبت کبرای امام عصر(عج) و به منظور جبران کمبود ناشی از غیبت آن امام غایب از نظر، جمع‌آوری و تألیف شده است و این نشانگر نیازمندی همه حق‌طلبان به نهج‌البلاغه برای پی بردن به راه‌ها و روش امامان معصوم(ع) است.
7. تبیین اسلام ناب محمدی و شناخت نبی اکرم(ص) به‌خصوص پس از تحریف سنت نبوی در 25 سال خانه‌نشینی حضرت، نیازها را به نهج‌البلاغه و فرمایشات علوی که تبیین‌کننده اسلام حقیقی و معرفی‌کننده چهره نورانی نبوی است، دو چندان می‌کند.
8. کلام امامی است که حاکم نیز بوده و امامان دیگر جز امام حسن(ع) که مدت کمی حاکم بودند، حکومت نکردند؛ بنابراین امیرالمؤمنین(ع) با دید کلی و گفتار بین‌المللی فرمایشاتی را ایراد فرمودند.
9. کتاب دردنامه و رنج‌نامه نصرت و عدم نصرت به ولی خداست. با انس با این کتاب، گفتمان نصرت به ولی خدا قوت پیدا خواهد کرد و برای ظهور حضرت بقیه‌الله(عج) آماده خواهیم شد. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه