کتابی برای «موفقیت در تبلیغ»

به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد

کتابی برای «موفقیت در تبلیغ»

 کتاب «موفقیت در تبلیغ» به همت مؤسسه بوستان کتاب روانه بازار نشر شد. به گزارش روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، «موفقیت در تبلیغ» اثر محمدحسن نبوی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 416 صفحه منتشر شد.
در کوران همه حوادث پس از انقلاب، روحانیون و طلاب به عنوان سربازان حضرت ولیعصر(عج) به طور مشخص و کامل، وظیفه خطیر خود را در دفاع از کیان اسلام و انقلاب اسلامی درک کرده و با وجود فشارها و کاستی‌ها، کارنامه‌های درخشانی را از خود در تاریخ بر جای نهادند. روحانیون نسبت به جمعیت خود بیشترین شهید را درمقایسه با همه اقشار اجتماعی تقدیم راه خداوند کرده و خانواده‌های آنان پنج برابر میانگین خانواده‌های دیگر گروه‌های اجتماعی شهید شده‌اند. اما در موضوع مقابله با تهاجم فرهنگی، یکی از مهم‌ترین گروه‌ها، نهادها و سازمان‌های فرهنگی به‌ویژه شورای انقلاب فرهنگی است، اما به نظر می‌رسد هر گروهی به‌خصوص روحانیون با توجه به جایگاه ارزشمند و نافذ خویش به این موضوع پرداختند، ولی باید به این مقوله با شناخت و آمادگی و مهارت بیشتری بپردازند.
برای تحقق تبلیغ موفق مسائلی مطرح است که از جمله آن‌ها می‌توان به روش سخنرانی، شیوه‌های جذب و تهیه مطالب ارزشمند و ارائه آن به مخاطب اشاره کرد، اما آنچه بیش از همه این موارد می‌تواند تبلیغ را پایدار سازد، اخلاق و شیوه‌های سلوک اجتماعی مبلّغ است؛ از این رو در این کتاب سعی شده از مسائل مختلفی که در حواشی تبلیغ اتفاق می‌افتد و البته در تبلیغ تأثیر جدی دارد، سخن گفته شود تا ذهن طلاب و روحانیون را به آن موارد حساس سازد.
این اثر در ۱۴ فصل تألیف شده؛ در بخشی با عنوان «شناخت ویژه از فرهنگ دینی محل تبلیغ» می‌خوانیم: علاوه بر شناخت زیرساخت‌ها به طور خاص، باید مبلّغ از فرهنگ دینی مردم اطلاعات لازم را کسب کند. اعتقادات، رفتارها و آگاهی‌های دینی مردم، فرهنگ دینی آنان به شمار می‌آید. شناخت فرهنگی محل تبلیغ و آگاهی از سطح و گستره و عمق و ریشه‌داری آن نیز برای انجام تبلیغ کارشناسانه ضرورت دارد. در زمینه اطلاعات دینی مردم، مبلّغ باید حیطه آگاهی‌های آنان را بشناسند...  ممکن است در جامعه افراد مسئله‌دان و مطّلع در احکام شرعی وجود داشته باشد، اما همین افراد از نظر اعتقادات ضعیف باشند. نیز ممکن است تعداد کمی به احکام آشنایی داشته باشند، به‌طوری که در حد فرهنگ مردم به حساب نیاید، زیرا فرهنگ به شاخص‌هایی گفته می‌شود که در بین بیشتر مردم پذیرفته شده باشد.
اکنون مبلّغ در قامت مسئول فرهنگ دینی محل تبلیغ، باید در این زمینه مردم را به خوبی بشناسد و حیطه و گستره شاخص‌های فرهنگی را مشخص کند. پس از اطلاع دقیق از فرهنگ دینی مردم، وی می‌تواند کاستی‌ها و نیازمندی‌های مخاطبان خود را مشخص و برای تأمین هر یک از نیازها برنامه‌ریزی خاصی داشته باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه