با ظهورموعود تاریخ مفهوم پیدا می‌کند

در نشست «مهدویت و فرجام متعالی تاریخ از منظر شهید مطهری»مطرح شد

با ظهورموعود تاریخ مفهوم پیدا می‌کند

حجت الاسلام محمود ملکی‌راد عنوان کرد: بر اثر مزاحمت ظالمان و زورگویان تا امروز بشر نتوانسته به کمال لایق خود برسد. پس لازم است روزی فرا برسد تا به این خواست فطری بشر پاسخ داده شود و آن روز با ظهور منجی موعود امام مهدی(عج) محقق خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت‌الاسلام محمود ملکی‌راد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست «مهدویت و فرجام متعالی تاریخ از منظر شهید مطهری(ره)» گفت: معنا داشتن تاریخ در سایه اعتقاد به منجی آخرالزمان، یکی از دلایل عقلی بر اندیشه منجی موعود و مهدویت است. بر اساس «فلسفه تاریخ» روند طولانی مدت تاريخ دارای هدف، غايت و معنای مشخصی است که در جامعه موعود الهی که بشریت به اوج سعادت و كمال مادی و معنوی خود خواهد رسید محقق می‌شود. در حقیقت ظهور «منجی موعود»، سرمنزل متعالی و متكامل تاريخ بشری است. بر این اساس توجه به معنا داشتن تاريخ و ترسیم هدفمندی برای آن، در فكر و ذهن بشریت سايه انداخته و او را متوجه فرجام متعالی تاريخ ساخته است. فلسفه تاریخ مبتنی بر باور به منجی موعود (مهدویت) فرجام متعالی را برای بشریت ترسیم می‌کند و به میل فطری کمال‌خواهی انسان پاسخ درخوری می‌دهد که بر اساس آن زمانی فرا می‌رسد که بشریت به تکامل لازم خود خواهد رسید. وجود چنین میل و گرایشی در انسان بیانگر آن است ‌که این میل را خداوند از روی حکمت و مصلحت در او قرار داده و هرگز عبث و لغو نیست. از طرفی بر اثر مزاحمت ظالمان و زورگویان تا امروز بشر نتوانسته به کمال لایق خود برسد. پس لازم است روزی 
فرا برسد تا به این خواست فطری بشر پاسخ داده شود و آن روز با ظهور منجی موعود امام مهدی(عج) محقق خواهد شد. شهید مطهری(ره) با توجه به این مطلب یادآور می‌شود: انسان هنوز دوره جوانی و ناپختگی را طی می‏كند و خشم و شهوت بر او و عقل او حاكم است. انسان بالفطره در راه تكامل فكری و اخلاقی و معنوی پيش می‏رود. در نتیجه «...زندگی بشر در آينده به عالی‌ترين و كامل‌ترين زندگی‌ها منتهی می‌شود. از جمله آثاری كه در آن وجود خواهد داشت، آشتی انسان و طبيعت است؛ زمين تمام معادن خود را در اختيار انسان قرار می‏دهد، آسمان تمام بركات خود را در اختيار انسان قرار می‏دهد و همه این‌ها خود، تكامل تاريخ است». 
ملکی عنوان کرد: این مطلب ما را به ضرورت آمدن نجات‌بخش و رسيدن انسان به عدالت و سعادت و كمال مطلوب خود در آخرالزمان نويد می‎دهد. بر این اساس لازم است روزی فرا برسد تا بدون هیچ مزاحمتی زمینه‌های تحقق کمال در انسان فراهم آید. در اندیشه اسلامی از چنین روزی به عصر ظهور امام مهدی(عج) یاد شده است. زیرا نوید داده شده با آمدن او زمینه‌های مختلف عقلانی، فکری و علمی برای بشر فراهم می‌آید و در نتیجه بشریت به سطح قابل قبولی از فرهیختگی و کمال می‌رسد. در روایات مرتبط با عصر ظهور به این نکته اشاره و کمال عقلانی و فرهیختگی بشریت یکی از ویژگی‌های آن عصر دانسته شده است. پس معناداری تاريخ و كشف غايت و هدف آن، می‏تواند منشأ توجه انسان‌ها به ظهور مصلح و منجی موعود امام مهدی(عج) باشد.

آرمان قيام و انقلاب مهدی(عج) 
يک فلسفه بزرگ اجتماعی اسلامی است

حجت‌الاسلام محمود ملکی راد ادامه داد: شهید مطهری(ره) در این خصوص یادآور می‌شود: «تاريخ مانند خود طبيعت به حكم سرشت خود متحول و متكامل است. حركت به سوی كمال لازمه ذات اجزای طبيعت و از آن جمله تاريخ است. تحول و تكامل تاريخ تنها جنبه فنی و تكنيكی ابزاری و آنچه به آن «تمدن» نام می‏دهند، ندارد بلکه گسترده و همه‏جانبه است؛ همه شئون معنوی و فرهنگی انسان را دربرمی‏گيرد و در جهت آزادی انسان از وابستگی‌های محيطی و اجتماعی است. انسان در اثر همه‏جانبه بودن تكاملش، به‌تدريج از وابستگی‏اش به محيط طبيعی و اجتماعی كاسته و به نوعی وارستگی كه مساوی است با وابستگی به عقيده و ايمان و ايدئولوژی، افزوده است و در آينده به آزادی كامل معنوی يعنی وابستگی كامل به عقيده و ايمان و مسلک و ايدئولوژی خواهد رسيد. انسان به‌تدريج از لحاظ ارزش‌های انسانی به مراحل كمال خود، يعنی به مرحله انسان ايده‏آل و جامعه ايده‏آل نزديک‌تر می‌شود تا آنجا كه در نهايت امر، حكومت عدالت يعنی حكومت كامل ارزش‌های انسانی‌كه در تعبيرات اسلامی از آن به «حكومت مهدی» تعبير شده مستقر خواهد شد و از حكومت نيروهای باطل، حيوان‌مآبانه، خودخواهانه و خودگرايانه اثری نخواهد بود. آرمان قيام و انقلاب مهدی(عج) يک فلسفه بزرگ اجتماعی اسلامی است. اين آرمان بزرگ، گذشته از اينكه الهام‌بخش ايده و راهگشا به سوی آينده است، آينه بسيار مناسبی است برای شناخت آرمان‌های اسلامی».
از منظر شهید مطهری(ره) با ظهور امام مهدی(عج) تاریخ معنی و مفهوم پیدا می‌کند و متعالی می‌شود و هدفمندی برای آن قابل ترسیم خواهد بود. «مسئله مهدويّت در اسلام- و به‌خصوص در تشيع- يک فلسفه بزرگ است، اعتقاد به ظهور منجی است، نه در شعاع زندگی يک قوم و يک ملت و يا يک منطقه و يا يک نژاد بلكه در شعاع زندگی بشریت است. مربوط به اين نيست كه يک منجی بيايد و مثلاً شيعه يا ايران يا آسيا و يا مسلمانان جهان را نجات دهد، مربوط به اين است كه يک منجی و مصلح ظهور کرده و تمام اوضاع زندگی بشر را در عالم دگرگون كند و در جهت صلاح و سعادت بشر تغيير دهد». در واقع «مسئله‏ای كه اكنون همه اديان درباره حضرت حجت «منجی» پيش‌بينی می‏كنند -كه عدل كامل، صلح كامل، رفاه كامل، سلامت كامل و امنيت كامل برقرار خواهد شد- همان پيش‌بينی تكامل تاريخ و تكامل بشريت است؛ يعنی زندگی بشر در آينده به عالی‌ترين و كامل‌ترين زندگی‌ها منتهی می‌شود كه از جمله آثاری كه در آن وجود دارد، آشتی انسان و طبيعت است، بدان معنی که زمين تمام معادن خود را و آسمان تمام بركات خود را در اختيار انسان قرار می‏دهد و همه این‌ها خود، تكامل تاريخ است».
در نتیجه از منظر شهید مطهری(ره) اعتقاد به مهدویت يک فلسفه بزرگ جهانی است، چون اسلام يک دين جهانی و تشيع به معنی واقعی‏اش يک امر جهانی است. اين را ما بايد به صورت یک فلسفه بزرگ جهانی تلقی كنيم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه