رعایت نکردن حقوق همسایه حسنات را پاک می‌کند

رعایت نکردن حقوق همسایه حسنات را پاک می‌کند

از مؤلفه‌های رسیدن به حکمت الهی، رعایت حقوق همسایه است. جناب لقمان به مرد یهودی فرمودند: برای رسیدن به حکمت الهی، یکی از عوامل این بود که حقوق همسایه را رعایت کردم. قرآن کریم می‌فرماید: خدا را بپرستید و چیزی را شریک او قرار ندهید و به پدر و مادر و خویشاوندان و یتیمان و مستمندان و همسایه نزدیک و دور و همنشینان و همراهان و در راه‌ماندگان و بردگان نیکی کنید، قطعاً خدا کسی که فخرفروش و متکبر است را دوست ندارد. امام صادق(ع) فرمودند: از هر طرف خانه شما، 40 خانه، همسایه نزدیک می‌شود و اگر از این مرز بیشتر بود، همسایه دور محسوب می‌شود.
تفاوت همسایه نزدیک و دور در احسان به آن‌هاست نه در حقوق آن‌ها، حقوق مربوط به هر دو همسایه نزدیک و دور است، اما احسان همسایه نزدیک مقدم بر همسایه دور است.
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: با همسایه خود ارتباط خوب برقرار کنید تا مؤمن باشید. همچنین فرمودند: کسی که بمیرد و سه همسایه داشته باشد که این سه از او راضی باشند، اهل بهشت است. ایشان در جای دیگر می‌فرمایند: کسی که همسایه خود را اذیت کند مرا اذیت کرده و کسی که مرا اذیت کند، خدا را آزار رسانده، کسی که با همسایه خود نزاع کند، نزاع او با من است و کسی که با من نزاع داشته باشد، نزاع با خدا دارد. حضرت فرمودند: انسان‌ها با هر کسی که دوست دارند، در قیامت محشور می‌شوند، مراقب باشید کسی را دوست داشته باشید که حشر با او معنا داشته باشد. اگر خدا و رسول خدا را دوست دارید، دارای سه خصلت راست‌گویی، رد امانت و همسایه‌داری باشید. ایشان در ادامه فرمودند: خداوند هر چیزی از حسنات را بخواهد پاک می‌کند و هر چیزی را بخواهد می‌نویسد، نامه عمل ما دست خداست. رعایت نکردن حقوق همسایه، حسنات را پاک می‌کند.پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اگر همسایه نزدیک و دور کمک خواست، باید به او کمک کنید و اگر قرض خواست باید به او قرض دهید، نیازمندی همسایه را باید برطرف کنید، اگر بیمار شد عیادتش کنید و اگر از دار دنیا رفت، در تشییع جنازه او شرکت نمایید. امام سجاد(ع) فرمودند: حق همسایه بر تو این است که زمانی که نیست، از خانه او و همسر و فرزندانش نگهداری کنی، زمانی که حاضر بود باید او را عزیز بداری و هر وقت مورد ظلم قرار گرفت، او را یاری کنی و به دنبال پنهان‌کاری زندگی همسایه نباش، اگر دارای خصلت بدی بود، آن را بپوشان و در سختی‌ها او را رها نکن.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه