قدردانی از برگزیدگان کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت»

با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی انجام شد

قدردانی از برگزیدگان کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت»

آیین اختتامیه کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت» با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی برگزار و از برگزیدگان آن قدردانی شد.

به گزارش آستان‌نیوز؛ دکتر عادل پیغامی، دبیر علمی کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت» در دومین روز از آیین اختتامیه این کنگره که با حضور دکتر محمدحسین صفار هرندی؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر مالک رحمتی؛ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، هادی قوامی؛ معاون وزیر اقتصاد و جمعی از اندیشمندان ملی و بین‌المللی در دانشگاه امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: نخبگان حوزه و دانشگاه، فعالان اقتصادی و مسئولان نظام، سه گروه شرکت‌کننده در این کنگره بودند که برای اشراف بیشتر نسبت به تعالیم اسلام در حوزه اقتصاد، در کنار هم قرار گرفتند.

50 متخصص و نخبه 
پیغامی با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد در زمینه اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی در دهه‌های گذشته گفت: کنگره‌ای که امسال برگزار شد، از نظر سطح موضوعات و مباحث مطرح شده در زمینه نگاه دین و معارف اهل بیت(ع) به حوزه اقتصادی و اجتماعی، منحصر به فرد بود.
وی ادامه داد: در این کنگره ۱۲ نشست با حضور ۵۰ متخصص و نخبه علمی و نظری از حوزه و دانشگاه برگزار شد و حاضران در این نشست‌ها مباحث خوبی را در حوزه اقتصاد بر پایه تعالیم قرآنی مطرح کردند. پیغامی همچنین ارسال ۲۵۰ اثر علمی از ۱۰ کشور به دبیرخانه این جشنواره را یکی دیگر از موفقیت‌ها و دستاوردهای این کنگره برشمرد.
وی همچنین با اشاره به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و دانشجویی در بخش جنبی این کنگره اظهار کرد: بر اساس آنچه در این کرسی‌ها مطرح شد می‌توان سیاست‌هایی را تدوین و به دستگاه‌های اجرایی کشور ارائه کرد تا دستگاه‌های اجرایی بتوانند از نظرات این نخبگان اقتصادی بهره‌مند شوند.
 
گامی برای حل مشکلات اشتغال و تولید
عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: این کنگره بین‌المللی که به همت آستان قدس رضوی و دانشگاه امام رضا(ع) برگزار شد گامی در راستای حل مشکلات اقتصاد، اشتغال و تولید با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن و عترت بود.
طالبی تصریح کرد: با توجه به برگزاری موفق این کنگره و استقبال نخبگان اقتصادی، سازمان علمی فرهنگی آستان قدس آمادگی دارد برنامه‌ها و پیشنهادهایی را برای تحقق شعار سال و مطالبه رهبر معظم انقلاب اجرایی کند.
وی افزود: آستان قدس رضوی تمام تلاش خود را برای جامه عمل پوشاندن به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» به کار خواهد گرفت.
عامل شکوفایی اقتصادی 
محمدحسین صفار هرندی نیز در این مراسم گفت: شکوفایی اقتصادی کشور در گرو رعایت تقوای الهی در معاملات است. 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آیه ۲۴ سوره مبارکه ابراهیم: «الَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللهِ كُفْراً...» گفت: در این آیه شریفه ناسپاسی در برابر نعمت‌های الهی دلیل تبدیل شدن آن نعمت‌ها به نقمت معرفی شده است. 
وی تصریح کرد: توجه به دستورات قرآن در زمینه اقتصاد و تأمل در آیات این کتاب آسمانی راهنمای خوبی برای موفقیت در امور اقتصادی جامعه خواهد بود. وقتی تقوای الهی بر نظام اقتصادی کشور حاکم باشد و معاملات با رعایت دستورات دینی انجام شود شاهد رونق اقتصادی در جامعه خواهیم بود. 
در نظام اقتصادی کشور «تقوا» تنها یک کلمه در کنار ایمان نیست بلکه تقوا به منزله نظام حاکم بر معاملات اقتصادی است. 
صفار هرندی در ادامه با اشاره به آیه ۹۶ سوره اعراف: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ...» بیان کرد: در این آیه شریفه نزول برکات الهی در گرو رعایت ایمان و تقوای الهی معرفی شده است. اگر کسانی که در زمینه معاملات اقتصادی و کسب و کار فعالیت دارند، در هنگام معامله دستورات الهی را رعایت کنند برکات الهی بر آن‌ها نازل خواهد شد و این امر رونق اقتصادی را در پی دارد. 
وی خاطرنشان کرد: کاسبی که به خدا و عالم آخرت ایمان داشته باشد، دیگر به حداکثری بودن سود معامله فکر نمی‌کند و با رعایت نظام اخلاق اسلامی در معامله برکت و رحمت الهی را به سوی خود جلب می‌کند و رزق و روزی پربرکتی خواهد داشت. وقتی ما باور داشته باشیم که یک عمل ما می‌تواند هفت برابر و یا 700 برابر شود دیگر سود مادی در معامله برای ما کم‌اهمیت جلوه خواهد کرد. 

کمک به رفع موانع کار و تولید 
گفتنی است در روز نخست برگزاری اختتامیه، مدیر دبیرخانه کنگره بین‌المللی دانشگاه امام رضا(ع) گفت: نتایج علمی حاصل از این کنگره علمی می‌تواند به رفع موانع کار، تولید و اقتصاد کمک کند. 
حجت‌الاسلام سیدرضا مؤدب با بیان اینکه نام‌گذاری چند سال اخیر با محوریت اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب بر اهمیت حل مسائل تولید و اشتغال‌زایی اشاره دارد، اظهار کرد: در حال حاضر کشورمان در همه حوزه‌ها در حال پیشرفت است ولی در حوزه اقتصاد با مشکلات مختلفی دست به گریبان هستیم. نتایج علمی حاصل از این کنگره علمی می‌تواند در قالب سیاست‌نامه‌ای در حوزه اقتصاد کشور به رفع موانع کار، تولید و اشتغال بینجامد. 
وی با اشاره به آیه 5 سوره مبارکه نساء گفت: این آیه می‌فرماید: «اموال خود را كه خداوند وسيله برپایى زندگى شما قرار داده، به دست سفيهان ندهيد، رزق و مخارج آنان را از درآمد آن بدهيد و آنان را بپوشانيد و با آنان سخن شايسته و نيكو بگوييد». در وهله نخست این پرسش محوری مطرح است که اموال را باید به دست چه کسانی سپرد؟ آیه تأکید دارد که اموال را به دست افراد فاقد تعادل عقل و خرد نباید سپرد. کسانی که رشد کافی برای سرپرستی اموال تحت سرپرستی خود را ندارند. به عبارت دیگر، افراد ناتوان و بی‌تدبیر نباید به سمت‌های عالی مدیریت کشور گمارده شوند که کشور را به سمت خسارت زیان‌بار می‌برند. ثروت باید در بخش عمومی به کار گرفته شود، نه در اختیار گروه و طبقه خاصی باشد. 
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم با تبیین سومین نکته مستفاد از این آیه عنوان کرد: مال و ثروت مایه قوام و توان و اقتدار یک ملت است. ثروت اهرم اداره نظام اقتصادی است. همچنین در این آیه رسیدگی به اقشار کم‌برخوردار مالی مورد تکریم قرار می‌گیرد. آیات قرآن می‌تواند رهنمودهای مهمی برای گشایش در حوزه‌های مختلف به خصوص مسائل اقتصادی ارائه کند. امروز بسیاری از مشکلات ما به عدم رجوع به این منبع عظیم الهی برمی‌گردد.
در پایان این مراسم از صاحبان مقالات برگزیده شامل «وجیهه گلمکانی» از  دانشگاه تربیت مدرس، «ناجیه حبیب شبر» از تانزانیا، «سید آصف کاظمی» از افغانستان، «عطاء طهرانچی» از دانشگاه امام رضا(ع)، «جواد جوان» از دانشگاه قم و «آزاده شرفی‌بدر» از دانشگاه خوارزمی قدردانی شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه