فروش گوشی با اطلاعات بانکی دردسرساز شد

تشریح یک پرونده توسط رئیس پلیس فتا خراسان رضوی

فروش گوشی با اطلاعات بانکی دردسرساز شد

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی گفت: خانمی که با دستیابی به اطلاعات حساب بانکی یک شهروند مشهدی مبلغ 195میلیون ریال برداشت کرده بود شناسایی و دستگیر شد.

بی‌توجهی، عامل سرقت از حساب
به گزارش قدس، سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح این خبر گفت: چند روز پیش مرد جوانی با در دست داشتن مرجوعه قضایی به پليس فتا استان مراجعه کرد و درخصوص برداشت غيرمجاز 195ميليون ريالی از حساب بانكی‌اش توسط فرد و یا افراد ناشناس شكايتی را در اداره پلیس فتا مطرح کرد و برهمین اساس خواستار شناسایی عامل و یا عاملان این اقدام شد.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی افزود: طبق روال پس از بازخوانی مستندات ارائه شده از سوی مالباخته پرونده برای پیگیری دقیق‌تر به یک تیم از كارشناسان پليس فتا ارجاع شد. مأموران پس از چند روز ردزنی در فضای مجازی و انجام اقدام‌های فنی و سایبری موفق شدند عامل برداشت مبلغ 195میلیون ریالی از حساب مالباخته را که زنی جوان بود شناسایی و متهم را در محل اختفایش دستگير كردند. سرهنگ جهانشیری تصریح کرد: در تحقيقات به‌عمل آمده توسط کارشناسان پلیس فتا استان مشخص شد تمامی اقدام‌های مجرمانه از سوی فرد بازداشت شده در پی خرید یک دستگاه گوش هوشمند صورت گرفته است. وقتی فرد دستگیر شده پی می‌برد گوشی دست دوم خریداری شده پیش از فروش از اطلاعات حساس پاک‌سازی نشده و اطلاعات حساب بانکی فروشنده روی گوشی وجود دارد نقشه برداشت وجوه را طراحی و با انجام دو تراکنش ابتدا مبلغ مذکور را از حساب مالباخته خارج و در ادامه برای آنکه مأموران پلیس را گمراه کند با انتقال و چرخش‌های مکرر مبلغ برداشتی بین چند حساب بانکی سعی در مخفی ماندن هویت خودش داشت. اما با توجه به اینکه فرد شاکی به موقع به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا مراجعه کرد کارشناسان این فرد کلاهبردار را در رسیدن به نیت شومش ناکام گذاشتند.
​​​​​​​
 امنیت سایبری را بالا ببرید
این مقام مسئول به شهروندان توصيه کرد: به منظور پيشگيری از وقوع هرگونه جرايم اينترنتی، در حفظ و امنیت حساب بانکی خود کوشا بوده و پیش از فروش یا واگذاری گوشی به افراد غیر نسبت به خالی بودن گوشی از اطلاعات اطمینان حاصل نمایند. رئیس پلیس فتا خراسان رضوی بیان کرد: در این پرونده کوتاهی شهروند عامل اصلی بروز این واقعه بود و همان‌طورکه اشاره شد پیش از فروش گوشی هوشمند ابتدا درخصوص حذف و پاک کردن اطلاعات حساب و نرم‌افزارهای بانکی و همچنین دیگر برنامه‌های کاربردی که دسترسی دیگر افراد به آن‌ها می‌تواند خسارت‌های مادی و معنوی در پی داشته باشد اقدام شود. سرهنگ جهانشیری ادامه داد: از سوی دیگر شهروندان باید دقت داشته باشند از نگهداری و ذخیره‌سازی دائمی تصاویر خصوصی روی گوشی تلفن همراه خودداری و سعی کنند در بازه‌های زمانی کوتاه درخصوص انتقال تصاویر به محل‌های ذخیره‌سازی امن مبادرت کنند. حتی برای محافظت بیشتر از نرم‌افزارهای رمزگذاری استفاده کنند تا در صورت مفقود شدن کارت حافظه و یا دیگر اتفاق‌ها دسترسی به این‌گونه اطلاعات به آسانی صورت نپذیرد. وی بیان کرد: از سویی این احتمال وجود دارد که برخی شهروندان در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشند که می‌طلبد پیش از فروش گوشی تلفن همراه هوشمند خود حتماً با دوستان و یا آشنایان مورد اطمینان مشورت کنند تا مورد خسارت واقع نشوند. همچنین بارها توصیه شده و بازهم تأکید می‌کنم که شهروندان برای خرید از کارت بانکی مخصوص این کار استفاده کنند که موجودی حداقلی داشته باشد و در تمامی خرید‌ها چه به صورت آنلاین و چه فیزیکی از آن کارت استفاده کنند و پس از خالی شدن موجودی با انتقال وجه مشکل را حل کنند. این کار می‌تواند در کاهش وقوع سرقت‌های اینترنتی و حتی کپی کردن کارت بانکی کمک فراوانی به شهروندان کند و اگر هم اطلاعات این دست کارت‌ها لو برود سارق اینترنتی و... به موجودی بالایی دسترسی نخواهد داشت. سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir پل ارتباطی میان شهروندان بوده و هموطنان می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه موارد خلاف قانون در فضای مجازی آن را از این طریق به پلیس اعلام دارند. همچنین مرکز فوریت‌های سایبری با شماره تماس 096380 به صورت شبانه‌روزی در موضوعات جرایم سایبری به شهروندان خدمات ارائه می‌کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه