سفیران کرامت رضوی

جلوه دیگری از خدمتگزاری خادمان امام رضا(ع)

سفیران کرامت رضوی

در چند سال اخیر خوشبختانه حرکت‌های ارزشمندی با هدف کمک به خانواده زندانیان؛ از آزاد کردن زندانی گرفته تا حمایت از اعضای خانواده‌هایشان در کشورمان شاهد هستیم.

اما پیش‌شرط همه اقدام‌ها در این مسیر، کمک به تقویت فرهنگ مصالحه و بخشش است. اقدام فرهنگی ارزشمندی که از آیین غنی اسلامی و سفارش‌ها و سیره اهل بیت طاهرین(ع) سرچشمه می‌گیرد. آستان قدس رضوی نیز از چند سال پیش، چه در قالب طرح‌های حمایتی نهادهای خود نظیر «نذر امام» که برای آزادی مادران نیازمند زندانی در سطح کشور توسط بنیاد کرامت رضوی در حال اجراست و چه به همت عالی خادمان این بارگاه برای صلح و سازش خانواده‌ شاکیان تلاش می‌کنند، در این مسیر پیشگام بوده است.
در آستانه دهه کرامت به سراغ یکی از تشکل‌های فرهنگی خودجوش در حرم مطهر رضوی رفته‌ایم که با همت بلند و نیات مؤمنانه خدمه و خادمان بارگاه مطهر ثامن‌الحجج(ع) سال‌هاست در مسیر پرفراز و نشیب کمک به خانواده زندانیان شهر مشهد در حال فعالیت است. با سیده‌معصومه حسینی، مسئول بخش خواهران خدمه حرم مطهر رضوی در این زمینه به گفت‌وگو پرداختیم. 

از شروع این حرکت و سپس از اهداف شکل‌گیری و انواع اقدام‌های آن برایمان بگویید.  
از سال 96 بنای این حرکت خداپسندانه به همت اداره خدمات کفشداری حرم مطهر رضوی در جمع خادمان گذاشته شد و خدمت به زندانیان در دو مسیر پیگیری شد. از همان روز نخست، صلح و سازش با خانواده شاکیان اولویت خادمان بود تا ضمن ترویج خلق حسنه سازش و بخشش در جامعه، خدمتی به خانواده زندانیان ارائه شود. 
به این ترتیب، خادمان متخصص در امور حقوقی و فعال در نهادهای قضایی با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط، به نام مبارک علی بن موسی الرضا(ع) به عنوان سفیران صلح و سازش در پرونده‌های پیشنهاد داده شده از سوی مسئولان دستگاه قضا، پادرمیانی می‌کنند تا با گرفتن رضایت و یا تخفیف، خدمتی به خانواده زندانیان کرده باشند. 
علاوه بر این خدمت، خادمان هر کشیک به هر مناسبت یا حتی بی‌مناسبت، بنا به نیت قلبی خود مبالغی را به صندوق خدام واریز می‌کنند تا در حد بضاعت خود به آزادی شماری از محکومان جرایم مالی کمک شود به طوری‌ که مجموع کمک‌های سال گذشته خادمان 70 میلیون تومان شد که برای آزادی زندانیان صرف شد. 
 
چطور شد که بانوان خدمه یک حرکت دیگر را در همین راستا ساماندهی کردند؟
از سال97 به تدریج مبالغی توسط بانوان خدمه هر کشیک به شکل کاملاً خودجوش با نیت آزادی زندانیان جمع‌آوری می‌شد اما این اقدام از سه سال پیش با مشارکت ستاد دیه کشور به صورت کاملاً مدون ساماندهی و کمک‌ها در راستای رهایی زندانیان هزینه می‌شود. 
باید تأکید کنم که برخلاف تصور، چنین اقدام‌های ارزشمندی غالباً با مبالغ خرد به نتیجه می‌رسد تا مبالغ درشت و چشمگیر. ما معتقدیم کاری که به نیت خدمت به خلق خدا و به نام مبارک امام هشتم شروع شود، در ابتدا هر چقدر کم و کوچک باشد، به عنایت خود حضرت وسعت و برکت پیدا می‌کند. 
این حرکت نیز بحمدالله با کمک‌ها ‌و نذورات خرد، از 100هزار تومان به بالا تا امروز برکت یافته و در آخرین اقدام که سال گذشته با مشارکت ستاد دیه انجام شد، مادر و پسری زندانی با پرداخت 
44 میلیون تومان بدهی همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) در قالب مراسمی آیینی با حضور جمعی از خادمان حرم منور رضوی از بند خلاص شدند. 
 
خواهران خادم برخاسته از چه نیتی در راستای رهاسازی زندانیان مشارکت می‌کنند؟ 
درست است که صِرف نیت کمک به آزادی یک انسان در بند، کار خیرخواهانه بزرگی به حساب می‌آید، ولی خانم‌های خادم حرم مطهر، ارزش این کار را با نیت خیر دیگری مضاعف و ارزشمندتر کردند. از روز اولی که جمع‌آوری این کمک‌ها به نیت آزادی زندانیان شروع شد، بین خواهران خادمه یک قرار هم گذاشته شد که به ازای هر 100 هزار تومانی که جمع می‌شود، یک دور قرائت قرآن نیز به نیت درگذشتگان ختم شود. همگی اعتقاد داریم که یکی از مهم‌ترین دلایل قوت گرفتن این جریان نیکوکارانه همین گره خوردن نیات به آیات و تلاوت قرآن کریم است.   
 
چه خبر خوشی برای خانواده زندانیان و رقم زدن خدمت دیگری مرتبط با آزادی یک یا چند زندانی دارید؟
ایام بابرکت دهه کرامت نزدیک است. به همین مناسبت فرخنده درصدد هستیم ضمن تجمیع کمک‌های بانوان خادم و نظر مساعد مسئولان امر، همزمان با روز ولادت باسعادت امام علی بن موسی الرضا(ع) با حضور در بند نسوان ندامتگاه شهر مشهد، باز هم دل زندانیان و خانواده‌هایشان را با دادن خبر آزادی خشنود کنیم.

خبرنگار: سارا صالحی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه