ضرورت بازگشت فعالیت‌های فرهنگی به مساجد

وزیر فرهنگ در اختتامیه جشنواره شعر نماز جمعه تأکید کرد

ضرورت بازگشت فعالیت‌های فرهنگی به مساجد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد باید محور فعالیت‌های فرهنگی و هنری باشد، به همین دلیل ما شعار خود را بازگشت به مساجد قرار دادیم و معتقدیم باید فعالیت‌های فرهنگی و هنری را به مسجد برگردانیم.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اختتامیه نخستین جشنواره شعر نمازجمعه و اختتامیه دومین جشنواره عکس شکوه جمعه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه یکشنبه 8 خردادماه برگزار شد.
اسماعیلی در این نشست با اشاره به اینکه نگاهمان به نماز جمعه ویژه است، عنوان کرد: امام در این نماز تنها برگزارکننده یک نماز نیست و مسئولیت هدایت معنوی و فرهنگی یک شهر را بر عهده دارد و قلب معنوی یک شهر در نماز جمعه می‌تپد.
وی ادامه داد: نگاه ما در دولت این است که ظرفیت‌های فرهنگی و هنری را در قالب شبکه عظیم نظام قرار دهیم؛ ما هرچه هنر و فرهنگ را از خاستگاه دینی آن مانند نماز، مصلی و... جدا کنیم برای اینکه آن را در مسیر حاکمیت دینی قرار دهیم با مشکلات زیادی رو‌به‌رو می‌شویم.
وی افزود: جایی که این اتفاق افتاده ثمرات زیاد بوده اما در جایی که افتراق به وجود آمده دمیدن روح دینی در فعالیت‌های فرهنگی و هنری به‌ویژه در هنرهای وارداتی بسیار دشوار است. من در آسیب‌شناسی فرهنگ و هنر معتقدم افتراق در این حوزه برای ما هزینه‌ساز است و باید این هزینه را در دولت انقلابی و مردمی‌ جبران کنیم. به همین دلیل ما شعار خود را بازگشت به مساجد قرار دادیم و باید فعالیت‌های فرهنگی و هنری را به مسجد برگردانیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ با بیان اینکه مسجد باید محور فعالیت‌های فرهنگی و هنری باشد، تأکید کرد: یک وقتی این هنر در تراز نماز جمعه است که در مهم‌ترین مسجد شهر برگزار می‌شود و اهمیت مضاعفی دارد. کار خوبی در بخشی از مصلاهای در حال ساخت انجام می‌شود که فعالیت‌های فرهنگی و هنری در آن ادامه دارد. در اصفهان چنین چیزی رخ داده است. در شهرکرد دستور دادیم این نگاه در مصلی دنبال شود.
اسماعیلی گفت: ما هر چه فرهنگ و هنر را به دین نزدیک کنیم موفق‌تر خواهیم بود. در 11 استان برای 40 رشته و برای 40هزار هنرجو دوره‌های فرهنگی و هنری را در مساجد برگزار می‌کنیم مگر بخش کوچکی از فعالیت‌های هنری که به لحاظ شأن نشود در مساجد عرضه کرد. اما به غیر از این، هنر ابزار مناسبی برای انتقال پیام دین است. شعر و سرود هم بر همین منوال است.

سرود «سلام فرمانده» مایه مباهات ماست
وی ادامه داد: سرود سلام فرمانده که این روزها مورد توجه نوجوانان ما قرار گرفته مایه مباهات ماست. این جایی است که فرهنگ و هنر به خدمت معارف عمیق دینی درمی‌آید. شما طی دوره شعرای برجسته ما را ببینید که چه نقش مهم و کم‌نظیری در ترویج روحیه ایثار و از خود گذشتگی و حضور در جبهه‌ها داشتند. اینجا جایی است که هنر با مفاهیم بلند ارتباط می‌گیرد. در نظام دینی همین توقع وجود دارد.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ این ابتکار که نماز جمعه در قالب جشنواره شعر و عکس برگزار می‌شود کار بسیار ستایش‌آمیز و خوبی است و نشان می‌دهد در حوزه مسائل دینی و تعظیم شعائر باید بتوانیم از ابزار هنر استفاده کنیم.
وی یادآور شد: عکس‌ها و شعرها درباره نماز جمعه اگر ترویج شود تأثیراتش را می‌گذارد. ما در حاکمیت دینی تلاش می‌کنیم مردم به سعادت دنیوی و اخروی برسند. سیاست از نگاه بزرگان ما همین است که از همه ابزارها برای سعادتمندی انسان استفاده می‌شود در حالی‌که در غرب گفته می‌شود دین حق ورود به اجتماع را ندارد اما تمدن دینی می‌خواهد مردم را سعادتمند کند و همه ابزارها نیز برای تحقق این هدف در اختیارش است.
وی با اشاره به تلاش‌های حاج علی اکبری گفت: من ذکر خیر ایشان را سی و چند سال پیش شنیده بودم و دوستان ما حجره ایشان را با حسرت نشان می‌دادند. به حمدالله این شخصیت دانشمند و متخلق در شورای سیاست‌گذاری ائمه و مورد اعتماد رهبر معظم انقلاب هستند و امیدوارم بتوانند طرح‌هایشان را در این حوزه عملیاتی کنند.
اسماعیلی در پایان برای جان‌باختگان حادثه متروپل آبادان طلب مغفرت کرد و بر روان شهدای نماز جمعه درود فرستاد.

درباره نماز جمعه راه نرفته زیاد داریم
حاج علی اکبری در بخشی از این مراسم طی سخنانی گفت: نماز جمعه در تطهیر جان مؤمنان و صفابخشی به ذهن تأثیرگذار است. از سوی دیگر نماز به‌ویژه نمازجمعه در حوزه جامعه‌پردازی یکی از نهادهای اصلی است و نقشی که خطبه‌ها در انسجام‌بخشی جامعه و کنار هم قرار دادن آن‌ها دارد بی‌مثال است و در مجموع مسیری که به سوی تحقق تمدن اسلامی‌ است از این عرصه می‌گذرد. ابعاد گوناگون نماز جمعه به‌ویژه در جنگ تحمیلی خاطره‌انگیز بوده و آثار و برکات آن در بخش‌های مختلف قابل مشاهده است.
وی با بیان اینکه درباره نماز جمعه راه نرفته زیاد داریم و حقش برآورده نشده است، تأکید کرد: ما هنوز خیلی فاصله داریم تا حق نماز جمعه را ادا کنیم. در بخش‌های گوناگون از نهادهای مسئول تا نخبگان و هنرمندان ما می‌توانند در این حوزه کار کنند.
به گفته حاج علی اکبری، اسرار و ظرفیت‌های نماز جمعه اقتضا می‌کند همگی برای تعالی آن قدم برداریم. ما هر روز به نماز جمعه تراز برای خودسازی، تمدن‌سازی و جامعه‌پردازی نیاز داریم.
وی با اشاره به ظرفیت‌های هنر و زبان آن در ترویج مفاهیم دینی گفت: هنر ابزاری برای ترویج و تبیین و ارائه و نفوذ پیام دینی است و از سوی دیگر همه چشم‌ها به هنر متعهد دوخته شده است. 
هر چند هر هنری به خدمت دین بیاید خودش فیض می‌برد. اگر شعر به محضر دین بیاید قدسی و آسمانی می‌شود و برکاتش قابل تصور نیست. هر رشته از رشته‌های هنری به خدمت دین بیاید خودش بارور می‌شود.
وی گفت: از سوی دیگر هنر از این طریق به مسئولیت و رسالتی که بر عهده‌اش است عمل می‌کند. البته آموزه‌ها و معارف دینی نیز برای اینکه به مقصد خود برسند بیشترین بهره را می‌توانند از هنر ببرند.حاج علی اکبری در ادامه با بیان اینکه ما در نهاد نماز جمعه از اصحاب هنر دعوت کردیم نخست خودشان را در محضر نماز جمعه با ظرفیت‌های شگفت‌انگیز خودشان جلا بدهند و از سوی دیگر به رسالت خود عمل کنند، توضیح داد: امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های هنری بتوانیم در ترویج نماز جمعه به وظیفه خود عمل کرده باشیم. از همین منظر در حوزه شعر و عکس تلاش کردیم بر اساس فراخوانی که داده شده آثار مرتبط با این حوزه را جمع‌آوری کنیم و در واقع به نماهایی بپردازیم که کمتر دیده شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه