خدمت کریمانه، جهاد عالمانه

ویژه ‌برنامه‌های ملی و بین المللی دهه کرامت اعلام شد

خدمت کریمانه، جهاد عالمانه

نشست خبری مدیران عالی آستان قدس رضوی روز دوشنبه ٩ خرداد ١۴٠١ با محوریت تشریح ویژه برنامه‌های دهه کرامت با حضور اصحاب رسانه در حرم مطهر امام رضا‌(ع) برگزار شد.

در این نشست رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی از برگزاری بیش از ۱۲۰ برنامه محوری در دهه کرامت خبر داد و گفت: این برنامه‌ها به همت معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی، بنیاد کرامت رضوی، بنیاد بهره‌وری موقوفات و سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در سه سطح شهری(مشهد)، ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود و ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی را در بر خواهد داشت. همچنین معرفت‌افزایی با محوریت توجه به تمدن‌سازی مکتب اهل‌بیت(ع)، تسهیل در جریان زیارت، خدمت‌رسانی کریمانه، محبت و ارادت و دانش‌بنیان بودن از جمله اصول حاکم بر برنامه‌های دهه کرامت است.

از جشنواره ورزشی تا خدمت‌رسانی به محرومان و نیازمندان
جشنواره ورزشی ویژه مناطق محروم، جشن بزرگ مهدخت، مسابقات دوومیدانی جام امام رضا(ع)، ایجاد ایستگاه‌های استقبال، اسکان و پذیرایی از زائران، راه‌اندازی پاتوق خدمت، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای صنایع دانش‌بنیان آستان قدس رضوی و... از جمله برنامه‌ها در گستره شهر مشهد است. برگزاری جشن‌های دهه کرامت در پایتخت با همکاری شهرداری تهران، راه‌اندازی پویش ملی کتاب‌خوانی، برگزاری شب ‌شعر در شهرهای قم، طبس، شیراز، تبریز، برگزاری کرسی‌های ملی تلاوت رضوی در شب رحلت امام خمینی(ره) و شب ولادت امام رضا(ع) و همچنین برگزاری جشن‌های زیر سایه خورشید از جمله برنامه‌ها در گستره کشوری است. در این ایام یکی از برنامه‌های محوری خدمت‌رسانی به اقشار کم‌درآمد و محروم است. بازسازی 
80 خانه شناسایی‌ شده‌ محرومان با همکاری گروه‌های جهادی و خیران، برپایی سفره‌های کرامت رضوی، اهدای جهیزیه به زوج‌های جوان نیازمند، پویش نذر امام رضا(ع) و اطعام ساده از جمله برنامه‌هایی است که در حوزه خدمت‌رسانی و با همکاری بنیاد کرامت رضوی انجام می‌شود.
 
هفته‌های فرهنگ رضوی 
برگزاری هفته‌های فرهنگ رضوی در کشورهای مختلف، ویژه‌برنامه‌های متنوع علمی و پژوهشی از جمله کنگره جهانی امام رضا(ع)، اجلاس جهانی امام خمینی(ره)، تمدن نوین اسلامی و مکتب اهل‌بیت(ع)، امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان، نشست‌های فرهنگ و معارف رضوی، حضور هیئت ‌علمی و فرهنگی رضوی در شهر مرو، برگزاری دوره آموزش مجازی آشنایی با سیره و سبك زندگی امام رضا(ع) به زبان‌های عربی، اردو، آذری و انگلیسی، برگزاری سلسله وبینارهای بررسی فرهنگ و میراث رضوی با دانشگاه الازهر و برگزاری دوره تربیت مربی قرآن كودك و نوجوان برای استادان زبان‌های عربی، انگلیسی، اردو، آذری و فرانسه از برنامه‌های در نظر گرفته ‌شده در حوزه بین‌الملل است.
همچنین در این ایام بیش از 20 پروژه علمی و فرهنگی و خدمت‌رسانی در شهرهای مختلف کشور افتتاح خواهد شد.
 
ترویج مکتب تمدنی امام رضا(ع)
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در ادامه به اصول حاکم بر برنامه‌های دهه کرامت امسال اشاره کرد و گفت: ترویج سنت و سیره حضرت رضا(ع)، ارتقای فرهنگ جهاد عالمانه و خستگی‌ناپذیر و همچنین ترسیم و ترویج مکتب تمدنی امام رضا(ع) از مأموریت‌های اصلی آستان قدس رضوی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت امسال است.
سعی داریم در دهه کرامت فضایی بانشاط و امیدآفرین در جامعه ایجاد کنیم تا در روحیه مردم تأثیرگذار باشد. برای دهه کرامت امسال شعار «همه خادم الرضاییم؛ خدمت کریمانه، جهاد عالمانه» انتخاب و به‌ همه دستگاه‌های استانی و ملی نیز ابلاغ شده است که امیدواریم با هماهنگی و هم‌افزایی هر چه بیشتر در سطح ملی، شاهد برگزاری برنامه‌های باشکوهی در این ایام باشیم. توجه به مشکلات اقتصادی، ضرورت ارائه خدمات اجتماعی، الگوسازی در نشاط و شادی معنوی، معرفت‌افزایی، خدمت‌رسانی کریمانه، محبت و ارادت و فعالیت‌های دانش‌بنیان جزو اصول حاکم بر برنامه‌های آستان قدس در این ایام خواهد بود. 
امسال در آستان قدس رضوی، هر روز از این دهه به نام یک گروه خاص و فرصتی برای تکریم آن‌ها اختصاص داده‌ شده و نخستین روز از این دهه، مصادف با میلاد حضرت معصومه(س) ویژه بزرگداشت مقام دختران خواهد بود. سایر روزهای این دهه نیز به بزرگداشت مادران و پدران، کودکان و دانش‌آموزان، جوانان و دانشجویان، زائران و گردشگری زیارت در سطح بین‌الملل، فرماندهان و خانواده ایثارگران، توان‌یابان و مددجویان، کارگران، تولیدگران و دانش‌بنیان‌ها، تشکل‌های مردمی و اساتید، معلمان و دانشمندان اختصاص‌ یافته است.
همچنین برگزاری جشن نخستین سال طرح ملی «من ‌قرآن‌ را‌ دوست‌ دارم»، تولید یک ویژه‌نامه مختصر با موضوع معرفی حضرت رضا(ع) با تیراژ گسترده، برگزاری جشن‌های ویژه در چهار محور منتهی به حرم مطهر رضوی، اجرای نمایش‌های خیابانی با محوریت مشهدالرضا(ع) و اجرای سرود فاخر در حریم رضوی و سطح کشور از دیگر برنامه‌های سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این ایام است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه