ختم وعده‌های توخالی به کلاه‌برداری 5/1 میلیاردی

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی تشریح کرد

ختم وعده‌های توخالی به کلاه‌برداری 5/1 میلیاردی

رئیس پلیس فتا ‌خراسان رضوی از شناسایی و دستگیری عامل کلاه‌برداری 5/1 میلیاردی به بهانه کسب ثروت و سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارز خبر داد.

اعتماد مجازی تاچه حد؟
به گزارش قدس، سرهنگ جواد جهانشیری در‌تشریح زوایای این خبر گفت: با مراجعه یکی از شهروندان به این پلیس مبنی بر کلاه‌برداری 5/1 میلیارد ریالی با عنوان خرید ارز دیجیتال از وی، موضوع در دستور کار یکی از تیم‌های پلیس فتا استان قرار گرفت. این مقام ارشد انتظامی همچنین خاطرنشان کرد: شاکی در‌اظهارات خود عنوان کرد چند وقت پیش درشبکه اجتماعی تلگرام با شخصی که مدعی بود در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند و قادر است با ترفند‌هایی که آموخته سودهای کلانی در ازای سرمایه‌گذاری در این زمینه بدست آورد، آشنا شدم و پس از مدت کوتاهی جذب تبلیغات وی شدم.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی ادامه داد: وقتی بین من و فرد کلاهبردار ارتباط برقرار شد و اعتماد من به صحبت‌ها و وعده‌هایش بیش از پیش شد مبلغ 5/1 میلیارد ریال برای سرمایه‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال به حسابی که او اعلام کرد واریز کردم.
وقتی این اقدام صورت گرفته و وجه مذکور به دستش رسید، هرچه با شماره تلفن او تماس گرفتم و حتی در فضای مجازی به او پیام دادم دیگر پاسخی از وی دریافت نکردم و متوجه شدم چه بلایی سرم آمده و طعمه نقشه کلاه‌برداری شدم.

پایان فرار کلاهبردار در پایتخت
سرهنگ جهانشیری ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا پس از بررسی‌های همه‌جانبه و تلاش بی‌وقفه برای شناسایی عامل کلاه‌برداری، همچنین با انجام اقدام‌های تخصصی و پلیسی سرانجام موفق شدند اطلاعات هویتی از مجرم و حتی محل حضور وی بدست آورند. در این اقدام توان علمی مأموران موجب پایان دادن به زندگی مخفیانه این متهم شد. پس از هماهنگی‌های قضایی وی در پایتخت کشور به محاصره درآمد و پیش از هر گونه عکس‌العملی دستگیر شد و مراحل انتقال او به مشهد در دستور کار قرار گرفت.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی افزود: باوجود شبکه‌های اجتماعی متعدد و گستردگی فضای سایبری افراد سودجو و فرصت‌طلب این فضا را مکانی امن برای پنهان ساختن هویت و نیات پلید خود می‌دانند. بنابراین شهروندان و کاربران فضای سایبری برای پیشگیری از هرگونه کلاه‌برداری باید در ابتدا اطلاعات و آگاهی خود را افزایش داده ضمن اینکه درخصوص قبول پیشنهادهای دریافت شده در فضای سایبری تعجیل نکرده و تا پیش از حصول اطمینان به موضوع با دیده تردید بنگرند.
همچنین بارها هشدار داده شده پیش از واریز هرگونه وجهی به حساب افراد، هویت او مورد شناسایی قرار گیرد زیرا در فضای مجازی همان‌طور که از اسمش پیداست حقیقت به راحتی پنهان می‌شود، پس می‌طلبد اگر اقدامی از  فضای مجازی آغاز می‌شود در فضای حقیقی و واقعیت هم مورد تحقیق قرار گیرد.

افشای اطلاعات، یک عامل خسارت مادی
سرهنگ جهانشیری ادامه داد: بارها در مورد حوزه رمزارز‌ها هشدار داده‌ایم که در اختیار داشتن رمز کیف پول دیجیتال یعنی امکان انتقال موجودی توسط هر شخصی، پس دراین زمینه باید دقت ویژه‌ای داشت و از وارد کردن رمز و یا اطلاعات محرمانه بانکی در مکان‌های ناایمن و شلوغ پرهیز شود چراکه امکان لو رفتن آن‌ها وجود دارد. در پرونده‌های متعددی شاهد این ماجرا بوده‌ایم که اعتماد بیجا و یا وارد کردن این دست رمزها پیش چشمان افراد ناشناس منجر به وارد آمدن زیان‌های مادی فراوانی به اشخاص شده که باید در این زمینه بیشتر هوشیار بود.
وی در پایان گفت: شهروندان گرامی برای ارسال گزارش وقوع جرایم سایبری و یا در صورت وقوع هرگونه اتفاق و حادثه‌ای در این فضا می‌توانند بلافاصله با شماره تماس 096380 مرکز فوريت‌های سايبری پليس فتا ارتباط برقرار کرده تا از دریافت خدمات فوریت سایبری توسط کارشناسان پلیس فتا بهره‌مند شوند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه