مقاومت، حافظ استقلال لبنان

محمدعلی مهتدی در گفت‌وگو با قدس تشریح کرد

مقاومت، حافظ استقلال لبنان

این روزها و در حالی که گردن‌کشی صهیونیست‌ها و دندان تیز کردن آن‌ها برای دست‌اندازی به منابع نفت و گاز لبنان سر و صدای زیادی به پا کرده، هر وجدان پاک و بیداری بیش از پیش بر وجود نیروی مقاومت حزب‌الله در حفاظت از لبنان و حاکمیت آن مهر تأیید می‌زند.


این در حالی است که در حوزه اقتصادی و به‌ویژه حل بحران سوخت هم حزب‌الله در چند سال اخیر نقش مؤثری داشته است. همین مسائل بهانه‌ای شد تا پای صحبت با محمدعلی مهتدی، سفیر پیشین ایران در لبنان نشسته و نقش حزب‌الله در آینده سیاسی و اقتصادی لبنان را مورد کنکاش قرار دهیم که در ادامه می‌خوانید.

حزب‌الله چگونه توانست در معادله بازدارندگی یا «توازن وحشت» در لبنان نقش‌آفرینی کند؟
اسلحه حزب‌الله و به‌خصوص قدرت موشکی آن، عامل بازدارندگی در مقابل متجاوزان صهیونیستی است، بنابراین می‌توان گفت مقاومت عامل حفظ استقلال و تمامیت سرزمینی و آرامش لبنان است. در 25 می ‌سال 2000 حزب‌الله پس از 14سال مقاومت و دادن 2هزار شهید توانست دشمن صهیونیستی را از خاک لبنان بیرون براند. این در حالی بود که ارتش‌های عرب نتوانسته بودند در مقابل ارتش اسرائیل دوام بیاورند. حالا عده‌ای جوان مؤمن با جنگ‌های چریکی و از خودگذشتگی و عملیات کیفی توانستند بر صهیونیست‌ها پیروز شوند و پس از آن هم توانستند معادله بازدارندگی یا توازن وحشت را ایجاد کنند که برای همیشه مانع تجاوز ارتش رژیم صهیونیستی به این کشور شود.
البته پس از آن پیروزی، دشمن بیکار ننشست و برنامه‌ریزی کرد تا در سال 2006 برنامه مفصلی برای حمله گسترده به جنوب لبنان داشته باشد و طی آن با نابود کردن مقاومت حزب‌الله، طرح خاورمیانه جدید را اجرا کند. آن‌ها تصور می‌کردند در چهار پنج روز آینده این طرح را اجرا می‌کنند. اما مقاومت حزب‌الله بسیار محکم و دقیق عمل کرد به‌طوری که این جنگ، 33 روز طول کشید و در نهایت ارتش صهیونیستی به شکست خود اعتراف کرد و قطعنامه 1701 از سوی شورای امنیت برای آتش‌بس صادر شد. پس از اینکه از مسیر جنگ نتوانستند مقاومت حزب‌الله را از بین ببرند گروهک تروریستی داعش را فرستادند و آن هم کاری از پیش نبرد و حزب‌الله توانست لبنان را از این خطر هم حفظ کند.

پشت پرده توطئه تحویل سلاح حزب‌الله چیست و به کجا ختم خواهد شد؟ 
به‌تازگی و به‌ویژه از دو سال پیش برنامه فشار اقتصادی و تحریم بر لبنان را اعمال کردند به‌طوری که وضع اقتصادی و معیشتی مردم بسیار سخت شده است. آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای‌ آن می‌گویند حزب‌الله یا باید سلاحش را تحویل دهد و یا اینکه این فشارها ادامه خواهد داشت. آمریکا انتظار دارد مردم لبنان علیه حزب‌الله شورش و مقاومت را وادار به سازش کنند اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد بلکه حمایت‌ها از مقاومت افزایش یافته است. 
آخرین توطئه‌ای که آمریکا و رژیم صهیونیستی و رژیم‌های عرب در خلیج‌فارس به آن رو آوردند مسئله انتخابات لبنان بود. اقدامات زیادی انجام دادند و میلیاردها دلار پول خرج کردند تا حزب‌الله اکثریت را در پارلمان لبنان از دست دهد، در اقلیت قرار گیرد و سپس پارلمان، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور موردنظر آمریکا را انتخاب کند و در نهایت پارلمان چتر مشروعیت را از روی اسلحه حزب‌الله بردارد. این توطئه هم مؤثر واقع نشد و در انتخاباتی که به‌تازگی در لبنان شاهد بودیم حزب‌الله و همپیمانانش بسیار درخشیدند و کرسی‌های بسیاری بدست آوردند و بیش از نصف به اضافه یک کرسی را کسب کردند. حزب‌الله توانست با همپیمانانش همچنان اکثریت کرسی‌ها را در پارلمان لبنان حفظ نماید.

با این اوصاف و با توجه به تحولات منطقه، نقش حزب‌الله در آینده تحولات لبنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اگر بخواهیم نگاهی به آینده بیندازیم با توجه به مراحل تاریخی که بنده خیلی مختصر اشاره کردم می‌توانیم بگوییم مسئله خلع سلاح حزب‌الله غیرممکن است و هیچ ارتشی در دنیا یارای چنین کاری ندارد که بتواند مقاومت را خلع سلاح کند. پس حزب‌الله همچنان به عنوان مهم‌ترین عامل و مهم‌ترین عنصر در حفظ استقلال و حمایت از لبنان در برابر هر نوع تجاوزی از سوی ارتش صهیونیستی مطرح است.
از طرف دیگر توطئه‌ها و فشارهای غرب هم ادامه خواهد یافت و آن‌ها تسلیم واقعیت‌های موجود در لبنان نخواهند شد. احتمال آن هم هست که اقدامات ماجراجویانه اسرائیل به‌ویژه در بحث تعرض به حوزه آبی لبنان و یا اقداماتی که علیه مسجدالاقصی صورت می‌گیرد به جنگ منطقه‌ای منجر شود. اما واقعیت مهم این روزها این است که محور مقاومت به عنوان یک زنجیره به هم پیوسته است؛ مقاومت سازمان‌های فلسطینی در نوار غزه، مقاومت حزب‌الله در لبنان، سوریه، الحشدالشعبی، جمهوری اسلامی ایران و انصارالله در یمن زنجیره مقاومت را تشکیل می‌دهند و یک قدرت واحده هستند و در برابر توطئه‌ها و برنامه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و بعضی از رژیم‌های عربی برای منطقه برنامه‌ریزی می‌کنند.

​​​​​​​خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه