«رزداب» آرامش در پناه آبشار و زیرسایه چنارپیر

«رزداب» آرامش در پناه آبشار و زیرسایه چنارپیر

آبشار رزداب یکی از زیباترین جاذبه‌های خراسان رضوی است که با طبیعتی بسیار دیدنی و دلپذیر در محدوده روستایی به همین نام قرار دارد. این روستا از توابع شهر سلامی و در مسیر جاده خواف به تربت‌حیدریه، در 32 کیلومتری شهر خواف قرار گرفته است. روستای رزداب در منطقه‌ای کوهستانی و ییلاقی قرار دارد که در نیمه نخست سال به‌خصوص فصل بهار، آب و هوایی بسیار مطبوع و دلچسب داشته و پوشش گیاهی انبوه و متنوعی در آن به چشم می‌خورد. ساکنان این منطقه در گویش محلی به انگور، رز می‌گویند. وجه تسمیه این روستا به دلیل وجود تاکستان‌های بزرگ آن بوده که امروزه به دنبال خشکسالی‌ها بخش زیادی از آن‌ها از بین رفته است.
در عین حال این روستا جایی باصفا و دلپذیر است که با درختان سرسبز و کوه‌ها احاطه شده و آب‌وهوایی مطبوع، چشم‌اندازهایی زیبا و بدیع دارد. علاوه بر آبشاری باشکوه، بافت قدیمی و مسجد تاریخی، وجود مناطق كوهستانی، درختان فراوان به‌ویژه درخت كاجی با قدمت ٧٠٠ سال و آب وهوای پاک، حس ناب و آرامشی وصف‌ناشدنی را به شما القا می‌کند. در گذشته در اطراف آبشار رزداب، تاکستان‌های بزرگ قرار داشت که به مرور زمان و به دلیل کمبود آب از بین رفته‌اند و از تعداد آن‌ها کاسته شده است. اما این آبشار به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی روستا با مناظر روح‌نواز و پوشش گیاهی متنوع پیرامون خود، میزبان گردشگرانی است که از راه‌های دور و نزدیک به این دیار پا می‌گذارند.
بخش‌هایی از بافت قدیمی روستای رزداب از تاریخچه‌ پرباری برخوردار است و در کنار این بناهای قدیمی درختی کهنسال قد برافراشته که با وجود پیری، همچنان بر سر رهگذران سایه می‌افکند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه