شهرداری و ارتش پای کار بازگشایی معابر پادگان

بررسی میدانی یک حاشیه‌سازی‌ در فضای مجازی

شهرداری و ارتش پای کار بازگشایی معابر پادگان

مدیر روابط عمومی لشکر 77 ثامن‌الائمه(ع) ارتش در پاسخ به حاشیه‌های ایجاد شده در مورد قطع گسترده درختان در پادگان بیان کرد: برخی درختان عمرشان به پایان رسیده و تعدادی به هر دلیل خشک شده بود.

ارتش در این سال‌ها جنگل هم ایجاد کرده است و وجود درختان با عمر زیر 10سال نشان از این موضوع دارد.
چند روز پیش انتشار برخی تصاویر قطع درختان در فضای مجازی آن هم از داخل پادگان، حاشیه‌های فراوانی ایجاد کرد. در این میان عده‌ای مقصر اصلی را شهرداری معرفی می‌کردند؛ در حالی که هیچ رسانه رسمی گزارشی از آنچه در داخل پادگان می‌گذشت منتشر نکرده بود و ابهام‌های افکار عمومی هر لحظه چند برابر می‌شد. در این میان تصاویر مبهمی از روی هم ریخته شدن تعداد زیادی شاخ و برگ درختان منتشر و از سوی برخی افراد در کانال‌ها دست به دست می‌شد که برای چندمین بار انگشت اتهام قطع کردن این درخت‌ها به سمت شهرداری نشانه رفت. حتی آن‌ها مدعی بودند شهرداری در حدود یک هزار اصله درخت را قطع کرده و در حال خارج کردن آن‌ها از پادگان است.
از سوی دیگر عده‌ای با پرداختن بیشتر به این حاشیه‌سازی‌ها به دنبال تعطیلی اقدام‌های شهرداری در محل بودند تا سرانجام دیوار پادگان فرو نریزد و طرح انتقال پادگان که با دستور رهبر معظم انقلاب روی ریل قرار گرفته بود، زمینگیر شود.

فعالیت عمرانی شبانه‌روزی شهرداری در پادگان
همین نکات و حاشیه‌های ایجاد شده موجب شد خبرنگار ما برای بررسی میدانی ماجرا دست به کار شود و وارد مناطقی می‌شود که نیروهای شهرداری مشهد در حال فعالیت بودند. تعداد نیروهای شهرداری بسیار زیاد بود. عده‌ای در حال دیوارچینی، برخی سرگرم هرس کردن شاخ و برگ درختان و عده‌ای در حال آسفالت معابر بودند. خودروهای سنگین و ادوات راهسازی هم بدون توقف در حال فعالیت بودند و مکثی در کار دیده نمی‌شد. به نزدیکی معبر حدوداً 45متری که قرار است از انتهای خیابان فیاض‌بخش به داخل پادگان باز شود می‌رسیم. آسفالت و بلوکه‌گذاری منطقه صورت گرفته است. میان زمین‌هایی که در اختیار ارتش بود و به معبر ختم می‌شد با دیوارهای بتنی، جداسازی صورت گرفته بود.
در همین میان توجه خبرنگار ما به داخل جنگل‌های حاشیه خیابان‌هایی که قرار است مسیر تردد مردم از آنجا بازگشایی گردد جلب می‌شود، تنه‌های درختان بریده شده فراوانی به چشم می‌خورد. در کنار آن‌ها درختان جوان هم وجود دارد اما تعداد درختان بریده شده بسیار زیاد است.
برخی مناطق تا حدودی خالی از درخت شده و فقط تنه‌های بریده شده خودنمایی می‌کنند. از کنار تنه بریده شده برخی درختان هم پاجوشی که تازه رشد کرده دیده می‌شود. آنچه مشخص است بریده شدن بیشتر درختان به یکی دو ماه گذشته ارتباطی ندارد و می‌توان گفت ماه‌ها و یا سال‌ها پیش این اتفاق رخ داده است.
مجدد مسیر اتصال خیابان فیاض‌بخش به پادگان را بررسی می‌کنم، امتداد آن به جنگلی از درختان کاج می‌رسد که حالا شهرداری از میان آن حدود 50 متر طولی مسیر رفت و برگشت ایجاد کرده است. از ظاهر کار برمی‌آمد حاشیه‌سازی‌ها باید مربوط به این منطقه باشد؛ چرا که برای باز کردن این مسیر ده‌ها درخت یا قطع و یا جابه‌جا شده است. هر چه حساب می‌کنم نمی‌تواند هزار درخت از اینجا قطع شده باشد.
به چندین معبر دیگر سرکی می‌کشم؛ میان نیروهای ارتش و شهرداری هیچ اختلافی مشاهده نمی‌شود و هر کس در حال پیگیری کار خودش است. میدان صبحگاه پادگان که حالا در اختیار شهرداری قرار گرفته در حال آماده‌سازی برای تبدیل شدن به فضای سبز است. شنیده‌ها حاکی از آن بود که قرار است در روز عید غدیر، مردم شهر در این محل حضور پیدا کنند.
مراحل عمرانی و زیرسازی‌های مورد نیاز تا حدود زیادی توسط شهرداری انجام شده و مشاهدات نشان می‌داد تا باز شدن مسیرها راهی نمانده؛ چرا که خیابان‌کشی‌ها در مراحل پایانی کار قرار داشتند.

اگر درختی قطع شد جایش نهال کاشته شد
پس از خروج از مناطقی که نیروهای شهرداری مشهد در آنجا تردد داشتند با مدیر روابط عمومی ارتش تماس گرفتیم تا در مورد تنه‌های قطع شده درختان با وی گفت‌وگو کنیم.
نبوی‌نژاد در این زمینه گفت: اینکه برخی درختان قطع شده دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد نظیر خشک شدن و...، اما در کنار آن‌ها درختانی کاشته شده که عمر زیر 10سال دارند و جوان هستند. این ماجرا نشان می‌دهد ارتش در محل درخت‌کاری هم کرده و جنگل ایجاد کرده است.
مدیر روابط عمومی لشکر 77 ثامن‌الائمه(ع) در واکنش به موضوع بازگشایی دیوار و آغاز تردد به معابر مذکور هم بیان کرد: شهرداری هر روز به صورت میانگین بین 300 تا 400 نیرو برای انجام اقدام‌های مورد نیاز به محل می‌آورد. آن‌ها به شدت در حال انجام کار هستند. مسلماً باید مراحل عمرانی در معابر به پایان برسد تا بازگشایی صورت بگیرد.

خبرنگار: عقیل رحمانی 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه