آغمزار؛ روستایی که به جای چشمه، تانکر دارد!

محرومیت در 25 کیلومتری شهر آشخانه

آغمزار؛ روستایی که به جای چشمه، تانکر دارد!

روستای آغمزار از توابع بخش مانه در خراسان شمالی است که بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، دارای 131خانوار و با جمعیتی حدود 444 نفر است؛ زبان اصلی این مردمان کرمانج و شغل اصلیشان کشاورزی و دامپروری است.


​​​​​​​  یکی از ساکنان این روستا می‌گوید: یکی از مشکلات این منطقه نداشتن درمانگاه و یا خانه بهداشت است، به‌طوری‌که اهالی این روستا برای درمان بیماری‌های خود باید به روستای مجاور یا شهر بروند. وی که تمایلی به معرفی خود ندارد یکی دیگر از مشکلات این منطقه را آب شرب عنوان و اظهار می‌کند: علاوه بر این مسائل، مشکل اصلی مردم این منطقه آب شرب بهداشتی به‌خصوص در فصل تابستان است که سال‌هاست با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنیم.

روستای محروم از امکانات اولیه
وی می‌افزاید: این روستا با جمعیت بیش از 400نفر تنها دارای یک تانکر آب است. دو روز آب شرب داریم و سه روز نداریم و ساکنان آخرین منزل این روستا برای استفاده از این آب باید فاصله 2کیلومتری را طی کنند. 
وی ادامه می‌دهد: متأسفانه این تانکر از سال 83 تاکنون که در این روستا قرار دارد فقط دو تا سه بار پاک‌سازی شده که در فصل تابستان بسیاری از کودکانمان دچار مسمومیت می‌شوند.
این ساکن روستا تصریح می‌کند: متأسفانه درِ این تانکر قفلی ندارد و هر بچه‌ای قادر به باز کردن آن است، بنابراین ممکن است هر چیزی درون آن بریزد و آب را آلوده کند.
وی می‌گوید: با توجه به اینکه شغل ساکنان روستای آغمزار کشاورزی است کمبود آب کشاورزی بر مشکلات آنان افزوده است به‌گونه‌ای که تعدادی از جوانان پس از تشکیل خانواده اقدام به مهاجرت از روستا کرده و در شهرها شغل کاذب در پیش گرفته‌اند.
رئیس شورای روستای آغمزار در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: این روستا با 131 خانوار در فاصله 25کیلومتری از شهر آشخانه قرار دارد. به‌طور تقریبی 60درصد اهالی این منطقه به کشاورزی و 40درصد آنان به شغل دامداری مشغول هستند.
حمیدرضا علی‌آبادی می‌افزاید: منبع درآمد اهالی این روستا کشاورزی و دامداری است ولی متأسفانه یکی از مشکلات اصلی آنان آب شرب و آب بخش کشاورزی است، به‌طوری‌که بخش کشاورزی این منطقه به دلیل نبود آب و خشکسالی از بین رفته است.
وی با بیان اینکه سد شیرین‌دره در حوزه استحفاظی این شهرستان قرار دارد، ادامه می‌دهد: آب شرب این منطقه با تانکر تأمین می‌شود. در گذشته آب کشاورزی این روستا از رودخانه اترک تأمین می‌شد ولی اکنون با ساخت سد، آب در پشت سد ذخیره می‌شود و همان مقدار آب نیز قطع شده است.
رئیس شورای روستای آغمزار ادامه می‌دهد: روزهای گذشته، مسئولان آب و فاضلاب در بازدیدی که از این روستا داشتند عنوان کردند این روستا نیز جزو طرح آبرسانی پایدار به روستاهای استان قرار دارد که در آینده نزدیک انجام خواهد شد. علی‌آبادی در ادامه، جاده‌های ارتباطی و مواصلاتی روستاها، نبود درمانگاه و امکانات ورزشی و سالن ورزشی در این روستا را از جمله مشکلات منطقه ذکر کرد.
وی در خصوص وضعیت آموزشی فرزندان این منطقه نیز اظهار می‌کند: این روستا دارای یک دبستان ابتدایی است و دختران و پسران مقطع راهنمایی و دبیرستان باید برای ادامه تحصیل به روستا‌های مجاور یا به شهر بروند؛ بسیاری از خانواده‌ها به دلیل دوری راه و نبود وسیله عمومی با ادامه تحصیل فرزندان دختر خود مخالفت می‌کنند و آنان ناگزیر به ترک تحصیل هستند.ناگفته نماند در این مدت که پیگیر مشکلات در برخی ادارات مربوط بوده‌ایم مسئولان همکاری و تعامل خوبی داشتند. 

وعده پایان تشنگی در یک سال آینده
ایمان‌پور، مدیر امور آب و فاضلاب مانه و سملقان می‌گوید: روستای آغمزار جزو 33 روستایی است که در برنامه داریم از سد شیرین‌دره و تصفیه‌خانه‌ای که به سمت بجنورد است تأمین آب پایدار انجام شود. در این زمینه بودجه لازم تأمین شده و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه پیمانکار پروژه است که کار را شروع کرده است. اگر کار به همین سرعت انجام شود اوایل سال آینده مردم تا حدودی از آب شرب بهره‌مند می‌شوند.

خبرنگار: سمانه محمدزاده ثانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه