سوخت روی آتش شایعات!

پشت‌صحنه گزارش‌های ضدونقیض از حذف کارت بنزین آزاد جایگاه‌داران شهرهای مرزی چیست؟

سوخت روی آتش شایعات!

در دو هفته اخیر، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در چند نوبت در قالب مصاحبه و اطلاعیه، حذف کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران را تکذیب کرد در حالی که به‌ موازات این تکذیبیه‌ها، گزارش‌های مردمی از مراجعه به برخی جایگاه‌های عرضه سوخت به‌ خصوص جایگاه‌ها در مناطق غربی کشور، حکایت از امتناع جایگاه‌داران از ارائه کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها به مردم داشت و مردمی که کارت سوخت شخصی به ‌همراه نداشتند، اعلام کردند جایگاه‌دار با اعلام اینکه کارت سوخت آزاد آن‌ها جمع‌آوری شده است، اقدام به ارائه کارت سوخت به متقاضیان برای سوخت‌گیری با نرخ آزاد نکرده‌اند. اسداله قلی‌زاده، رئیس صنف جایگاه‌داران کشور در گفت‌وگویی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در این زمینه اظهار کرد: هم ‌اکنون همه جایگاه‌ها کارت سوخت آزاد ندارند که البته بنا به گفته مسئولان امر، این به‌ معنای حذف کامل کارت‌های آزاد جایگاه‌داران نخواهد بود. 
قلی‌زاده با اشاره به اینکه «تصمیم‌سازان عرصه سوخت با دلایلی نظیر سیاست‌های کنترل مصرف، تخصیص بهینه و مبارزه با قاچاق طرح‌هایی را اجرایی کردند»، از اجرای طرح‌هایی خبر داد که یکی از این طرح‌ها کاهش کارت‌های آزاد بنزین جایگاه‌ها در برخی مناطق مرزی است و گفت: به تازگی طی ماه‌های گذشته در برخی مناطق مرزی کارت‌های آزاد بنزین نیز در همه جایگاه‌ها وجود ندارد و تعداد جایگاه‌های دارای کارت کاهش داشته است که البته به ‌گفته مسئولان امر این به ‌منزله قصد دولت مبنی بر جمع‌آوری کامل کارت‌های آزاد جایگاه‌داران نیست».
با این حال جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با تأکید بر مطلوب بودن ذخیره‌سازی‌های سوخت کشور، گفت: هیچ بحثی درباره افزایش قیمت بنزین در کشور مطرح نیست و آنچه در فضای رسانه‌ای درباره قیمت بنزین و جمع‌آوری کارت سوخت آزاد به‌ صورت غیرواقعی مطرح می‌شود، صحت ندارد.
وی با اشاره به اهمیت ورود دانش‌بنیان‌ها به پروژه‌های صنعت پالایش تأکید کرد: ضروری است ظرفیت‌های بخش سرمایه‌گذاری با شرکت‌های دانش‌بنیان با یکدیگر تجمیع شده و به اجرای کار و پروژه مبادرت کنند. معاون وزیر نفت گفت: در این‌باره به شرکت‌های زیرمجموعه تکلیف کرده‌ایم در زمینه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان برنامه‌ریزی کنند و مقرر شده است هر ساله دست‌کم پنج قرارداد در این زمینه منعقد شود. 

اجرای طرح آزمایشی هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت در دو جایگاه سی‌ان‌جی در شهر تهران
«علی‌اکبر نژادعلی»، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی نیز در این آیین در سخنانی گفت: به‌ منظور اجرای‌ طرح هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز طبیعی اتاق‌های فکر متعددی شکل گرفت و نظرات مطرح و چالش‌ها بررسی و مطالعه شد. اجرای این پروژه‌ در دو سه‌ سال گذشته مغفول مانده بود و با وجود تمهیدات، وجود نیرو، مشاوره‌ها و فناوری لازم، در ابتدای کار ادامه فرایند میسر نبود و با ادامه این روند نه‌ تنها پروژه به بهره‌برداری نمی‌رسید، بلکه هزینه هنگفتی را نیز تحمیل می‌کرد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه برای اجرای طرح بهنگام‌سازی فروش در هوشمندسازی عرضه سی‌ان‌جی در جایگاه‌های عرضه سوخت گاز طبیعی از ایده‌ها و افکار نو بهره گرفته شد، بیان کرد: ما پیش از این با پروژه‌ای میلیاردی روبه‌رو بودیم که اجرای آن در قالب طرح جدید به نفع اقتصاد و صنعت کشور تمام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی تأکید کرد: در این طرح به مجوزهایی چون تأکید بر داشتن معاینه فنی خودروها، تأمین امنیت و مدیریت فروش از طریق ارتباطات الکترونیکی تأکید و تمرکز شده است.
نژادعلی تصریح کرد: این پروژه پس از تست‌های امنیتی و پدافندی در دو جایگاه در پایتخت به‌ صورت آزمایشی اجرایی می‌شود و در صورت حصول نتیجه مثبت اجرای آن به سراسر کشور تسری خواهد یافت.
عدالت در توزیع یارانه‌های بخش حمل‌ونقل، زیرساخت کارآمد، ‌انعطاف‌پذیری، سیاست‌پذیری، کاهش چشمگیر هزینه‌ها، افزایش شفافیت و فسادستیزی، افزایش درآمد دولت از محل تحدید قاچاق و انحراف فراورده‌ها، چابک‌سازی و کوچک‌سازی دولت همسو با سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، مدیریت توزیع و اعمال سیاست‌های تشویقی و امکان توسعه طرح‌های ملی پالایشی از جمله اهداف و مزایای اجرای طرح ملی بهنگام‌سازی فروش در هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی در کشور است.
حذف دوربین پلاک‌خوان و زیرساخت ارتباطی، تجمیع داده‌های فروش به‌صورت برخط، تسهیم خودکار وجوه دریافتی از مشتریان، رصد برخط شرایط فنی و داده‌های فنی جایگاه‌ها و امکان اعمال سیاست‌های تنبیهی برای خودروهای پرخطر از جمله دستاوردهای این طرح در هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی خواهد بود.

دو حدس منطقی از تأیید و تکذیب‌های پی‌ در پی
به گزارش تسنیم، از این اظهارات که تکذیب چندباره حذف کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران توسط شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی را زیر سؤال می‌برد و با گزارش‌های مردمی همخوانی بیشتری دارد؛ در واقع می‌توان دو نتیجه از اتفاق‌های رخ ‌داده و تکذیب‌های پی‌درپی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گرفت:
1. به‌ دلایلی از جمله جلوگیری از قاچاق سوخت و عرضه خارج از شبکه، در ماه‌های اخیر کارت آزاد سوخت برخی جایگاه‌ها در برخی نقاط کشور حذف یا کاهش یافته است، اما این مسئله تنها در مورد تعدادی از جایگاه‌ها اتفاق افتاده است و عمومیت ندارد، با این حال شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی به‌ جای اطلاع‌رسانی شفاف در این زمینه، با اطلاعیه‌ها و مصاحبه‌های کلی فقط اقدام به تکذیب کلی ماجرا کرده است.
2. برخی جایگاه‌داران با وجود داشتن کارت سوخت آزاد و نبود هیچ منعی برای ارائه آن به متقاضیان سوخت‌گیری با نرخ آزاد، کارت سوخت آزاد خود را در اختیار مردم قرار نمی‌دهند و در تخلفی آشکار، به شایعه حذف کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران دامن زده‌‌اند که در صورت صحت این موضوع، اقدام عاجل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی برای شناسایی جایگاه‌های متخلف و ارائه گزارش شفاف رسیدگی به این موضوع به محضر افکار عمومی ضروری است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه