گروسی می‌تواند به عنوان توریست بیاید!

واکنش خطیب‌زاده به درخواست مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران

گروسی می‌تواند به عنوان توریست بیاید!

سخنگوی وزارت‌امورخارجه کشورمان پس از قطعنامه سیاسی شورای‌حکام و رفتارهای خارج از چارچوب رافائل‌گروسی در طراحی و اجرای این اقدام غیرفنی و مخرب در همکاری این نهاد با کشورمان، روز گذشته در واکنش به درخواست مدیرکل آژانس برای سفر دوباره به تهران این اتفاق را مشروط عنوان کرد.


سعید خطیب‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره پاسخ تهران به ابراز تمایل و امیدواری رافائل گروسی برای انجام چهارمین سفر خود به تهران پس از نقشی که او در صدور قطعنامه شورای حکام علیه کشورمان ایفا کرد، گفت: مراودات ما با آژانس در چارچوب‌های فنی ادامه پیدا خواهد کرد و البته هر سفر در این رابطه باید دستور کار مشخص و تعیین‌شده‌ای داشته باشد.
خطیب‌زاده تصریح کرد: آقای گروسی اگر به‌عنوان توریست بخواهند به ایران بیایند همین فردا می‌توانند و حتی ویزا هم لازم نیست، اما در جایگاه مدیرکل آژانس باید سفر ایشان هدف و دستور کار مشخصی داشته باشد تا پذیرفته شود.

گروسی آژانس را بی‌اعتبار کرد
خطیب‌زاده با اشاره به سفر مدیرکل آژانس به سرزمین‌های اشغالی و عدم عضویت این رژیم درپیمان ان‌پی تی،این رژیم را یاغی، تروریست و جنگ‌طلب نامید که از هیچ تلاشی فروگذار نکرده تا ساختارهای حقوق بین‌الملل را به سخره بگیرد و سازمان‌های بین‌المللی را با حمایت برخی قدرت‌ها ابزار برنامه‌های خود قرار دهد.وی افزود: جای تأسف است مدیرکل آژانس ساختار سازمان ملل را در اختیار چنین رژیم قانون‌گریزی قرار می‌دهد و اقدام او سبب شده دستاوردهای نظام بین‌الملل در حوزه پادمانی توسط خود مدیرکل بی‌اعتبار شده و به چالش کشیده شود.
خطیب‌زاده قطعنامه شورای حکام را یک اقدام سیاسی دانست و تصریح کرد: تغییر لحن اظهارات گروسی نشان می‌دهد دستور پذیری از یک مرکز انجام‌شده است و پاسخ ما به این اقدام نیز قاطع و مناسب بود.

پاسخ ایران به قطعنامه قانونی بود
وی درباره ابراز نگرانی آژانس از برچیده شدن دوربین‌های نظارتی‌اش خاطرنشان کرد: اقدامات ایران جزءبه‌جزء مطابق تعهدات کشورمان در پادمان است و آنچه ایران متوقف کرده برخی اقدامات داوطلبانه است. اینکه مدیرکل آژانس این را نداند و یا به‌عمد این را به گونه دیگری جلوه دهد جای تأسف دارد.
خطیب‌زاده اضافه کرد: تمامی دوربین‌های پادمانی سر جایش است و اقداماتی که ایران زیر نظر آژانس انجام می‌داده سر جایش است و بزرگ‌نمایی آقای گروسی به شانتاژهای رسانه‌ای شبیه است و ایشان وارد مسائل و حوزه‌هایی شده که هیچ ربطی به مسئولیت و اختیارات ایشان ندارد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره خالی بودن کرسی سفارت ایران در شماری از کشورهای مهم اروپایی و سازمان‌های بین‌المللی باوجود گذشت حدود یک سال از دولت سیزدهم و دلیل این تأخیر در تعیین برخی سفرا گفت: در مورد آژانس آقای غریب‌آبادی به دلایل شخصی تمایل داشت زودتر به ایران برگردد و هم‌اکنون سرپرست نمایندگی به‌عنوان نماینده ما با هماهنگی وزارت خارجه و دستگاه‌های مربوط کارها را انجام می‌دهد و اعزام سفرا در برخی کشورها در مرحله آگرمان و ویزا و برخی در مراحل داخلی است.
وی در واکنش به این ادعا که گزینه‌های پیشنهادی وزارت خارجه در دولت با مخالفت روبه‌رو شده‌اند هم بابیان اینکه فرایندهای معمول به‌صورت عادی در حال انجام است، اظهار کرد: فرایند تعیین و اعزام سفیر با حساسیت بالایی انجام می‌شود و شاید همین سبب شده چنین برداشتی پیش بیاید.

جواب متجاوز سیلی است
وی در خصوص واکنش تهران به حمله اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق هم با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات فرودگاه دمشق مذاکرات و هماهنگی‌هایی با دولت سوریه صورت گرفته، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی سعی می‌کند بحران‌ها را به خارج از سرزمین‌های اشغالی منتقل کند و پاسخ درست به اقدامات او  مقاومت و عقب راندن این رژیم متجاوز است و  ملت‌های منطقه می‌دانند جواب متجاوز سیلی است و نه خنده.

عملیات در اربیل جراحی بود که به هدف رسید
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان درباره اظهارات فؤاد حسین وزیر خارجه عراق که مدعی شده دولت این کشور هیچ مدرکی به دست نیاورده که ثابت کند اهدافی که ایران در اربیل بمباران کرده مرکز فعالیت موساد بوده‌اند هم بابیان اینکه دوستان را در عراق توصیه می‌کنیم و قبلاً هم بارها گفته بودیم مراقبت کنند مرزهای جغرافیایی و خاکشان مورد سوءاستفاده طرف‌های یاغی برای اقدامات ضد ایران قرار نگیرد، تصریح کرد: بیش ازآنچه بخواهند به آن‌ها اطلاعات داده‌شده و آن عملیات جراحی کوچکی بود که در نقطه درست انجام شد و به هدف رسید.وی درباره عملیات اخیر در عراق که به هلاکت یک فرمانده موساد منجر شد و اینکه کار ایران بوده، گفت: ما پاسخ اسرائیل را می‌دهیم اما نه در کشور ثالث.

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان، شاید وقتی دیگر!
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دیدار وزیر امور خارجه با همتای سعودی خود در آینده نزدیک انجام خواهد شد، گفت: امروز تمرکز ما بر موضوع انجام حج است که بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب حج آرامی صورت بگیرد.  وی درباره مراسم روز ملی روسیه در تهران و دیدار وزیر و برخی مقامات نظامی با سفیر روسیه در تهران نیز با تأکید بر اینکه یکی از زیبایی‌های ایران شنیده شدن هر گفتمانی در سطح جامعه است، افزود: آقای امیر عبداللهیان در مسکو گفتند ما نه اقمار کسی می‌شویم و نه به دنبال این هستیم که کسی را قمر خود کنیم؛ بنابراین از شبهه افکنی عبور کنید و دچار خود‌تحقیری نشوید. گفتمان ایران نه‌شرقی‌نه‌غربی، توانمندسازی ملت‌ایران و استقلال و آزادی است.  

روزهای پرترافیک دیدارهای دیپلماتیک
خطیب‌زاده درباره مراودات و برنامه‌های دیدارهای دیپلماتیک وزیر امور خارجه در هفته‌های آتی نیز از تلاش برای برنامه‌ریزی سفر به تعویق افتاده امیر عبداللهیان به ترکیه و همچنین برنامه دیدار او از چند کشور آفریقایی در روزهای آتی خبر داد و گفت: فردا وزیر خارجه پاکستان در ایران خواهد بود. همچنین رئیس‌جمهور ترکمنستان در رأس هیئتی به ایران می‌آید. رئیس مجلس ارمنستان نیز در این هفته عازم ایران است.

خیرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه