باران‌هایی که نقایص زیرساختی را عیان می‌کنند

پیگیری گلایه شهروندان از پیامدهای بارندگی‌های شدید

باران‌هایی که نقایص زیرساختی را عیان می‌کنند

بارش‌های رگباری چند روز پیش در مشهد موجب شد تا حجم زیادی از سیلاب در مدتی کوتاه در برخی خیابان‌های مناطق مختلف شهر به راه افتد و در مواردی پس‌زدن فاضلاب از شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری را موجب شود. برخی از شهروندان گلایه‌‌هایی در مورد پس‌زدن فاضلاب داخل شبکه جمع‌آوری از داخل محوطه حیاط خانه‌شان داشتند.


درخصوص این موضوع و اطلاع از چرایی این اتفاق‌ها با مهندس حسین اسماعیلیان، مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب شهرستان مشهد تماس گرفتیم. وی با اشاره به اینکه با بارش‌های تند و شدیدی که در مدت کوتاهی در مشهد اتفاق افتاد پس‌زدگی شبکه فاضلاب موضوعی غیرطبیعی نیست، گفت: شبکه موجود برای جمع‌آوری فاضلاب خانگی در سطح شهر طراحی و اجرا شده است نه آب‌های سطحی با این حجم که در مدت خیلی کوتاهی در خیابان‌ها و معابر بر اثر باران‌های شدید به راه می‌افتد.

2 دلیل اصلی پس‌زدن فاضلاب 
از شبکه جمع‌آوری 

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب شهرستان مشهد افزود: در واقع مسئول مستقیم ساماندهی و جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهر شهرداری است که انصافاً طی سال‌های اخیر برنامه‌های خوبی برای جلوگیری از آبگرفتگی و پس‌زدگی فاضلاب توسط شهرداری اجرا شده است. ما در شرایط عادی مشکلی به لحاظ پس‌زدگی فاضلاب از شبکه جمع‌آوری نداریم همان‌طور که عنوان شد در شرایط غیرمعمول مثل بارندگی‌های شدید در یکی، دو نقطه از شهر پس‌زدگی فاضلاب را شاهد بودیم که البته این موضوع دو دلیل اصلی دارد.
وی اظهار کرد: نخستین دلیل آن مربوط به مشترکان غیرقانونی می‌شود که آب باران منازل خود را متصل به شبکه فاضلاب کردند در حالی که برای آب‌های سطحی و باران که در منازل وجود دارد باید چاه جذبی ایجاد شود که این خود فشار زیادی به شبکه جمع‌آوری فاضلاب در زمان وقوع بارندگی‌های شدید می‌آورد. عامل دوم برداشته شدن دریچه‌های شبکه فاضلاب توسط مردم برای هدایت آب‌های سطحی به داخل شبکه است که این موضوع نیز به دلیل طراحی نشدن شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی است که خواه‌ ناخواه در زمان شدت بارندگی موجب پس‌زدگی فاضلاب می‌شود هرچند در جریان بارندگی اخیر تنها در یکی، دو منطقه که شامل پنجتن47 و بازار حافظ مصلی می‌شد در منطقه پایین‌دست شبکه شاهد پس‌زدگی فاضلاب بودیم.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه مدیریت آب‌های سطحی برعهده شهرداری است و اینکه شرکت آب‌وفاضلاب مشهد خواه ناخواه در جریان وقوع بارندگی‌های شدید با پس‌زدگی شبکه فاضلاب درگیر این داستان می‌شود چه اقدامی باید انجام شود تا در آینده شاهد این گونه موضوعات نباشیم، گفت: براساس هماهنگی که با شهرداری انجام شده است قرار بر این شده بین ما و شهرداری جلساتی در همین راستا برگزار شود و کار کارشناسی درخصوص شناسایی نقاط بحرانی و کانون جمع شدن سیلاب و پس‌زدگی فاضلاب انجام و در زمینه رفع مشکل هرچه زودتر اقدام شود.

سیفون‌های مشترک دلیل پس‌زدگی فاضلاب به داخل برخی منازل
معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب‌وفاضلاب شهرستان مشهد نیز با اشاره به اینکه 90درصد آب ناشی از بارندگی‌های اخیر به داخل شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر مشهد هدایت شده است، گفت: در جریان این بارندگی‌ها در مدت خیلی کوتاهی شاید در مدت 20 دقیقه حدود 20میلیمتر بارندگی در مشهد را شاهد بودیم که 90درصد حجم این آب به شبکه فاضلاب سرازیر شد که در نهایت در مناطقی از شرق شهر مشهد در منطقه یک و دو شرکت آب‌وفاضلاب موجب پس‌زدگی شبکه فاضلاب شد.
مهدی حاجی‌آباد افزود: داشتن سیفون مشترک تعداد زیادی از منازل شهر که باید سیفون جداگانه برای آب‌های سطحی و بارندگی از فاضلاب خانگی داشته باشند سبب ایجاد مشکلاتی در شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر شد در حالی که به هیچ عنوان شبکه جمع‌آوری برای جمع‌آوری آب‌های سطحی و باران طراحی نشده است و مشترکان باید این مورد را در نظر داشته باشند چنانچه سیفون مشترک برای جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب خانگی داشته باشند پس‌زدگی فاضلاب به داخل منازلشان در زمان بارندگی‌های شدید موضوعی اجتناب‌ناپذیر است. 

چند نکته 
آنچه مسلم است شهروندان تخصصی در طراحی شبکه فاضلاب یا آب‌های سطحی ندارند که درخصوص طراحی سیستم فاضلاب یا آب‌های سطحی منازل خود اقدام نمایند و بخش عمده‌ای از این اقدام‌ها توسط عوامل اجرایی دستگاه‌هایی صورت می‌گیرد که به نوعی متولی این حوزه هستند.
نکته دیگر اینکه براساس تصاویر منتشر شده از سوی شهروندان برخی مجتمع‌های مسکونی بزرگ که در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند دچار آب‌افتادگی شده بودند که نتیجه اجرای ناقص یا نامناسب زیرسازی‌ها یا طراحی سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی در این مجموعه‌های نوساز است که به نظر می‌رسد متولیان نظارتی باید برای پیگیری مسئله و الزام پیمانکاران به رفع نقص اقدام نمایند، چراکه تبعات تخلف یا سهل‌انگاری این افراد، شهروندان را دچار خسارت کرده و هزینه‌های جانبی بسیاری بر شهر تحمیل می‌کنند.

​​​​​​​خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه