رونمایی از منسوج زربفت 400 ساله مضجع امام رضا (ع)

رونمایی از منسوج زربفت 400 ساله مضجع امام رضا (ع)

منسوج زربفت مضجع شریف رضوی با قدمت 400ساله در یکصد و بیست و هفتمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد.
این مراسم در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری حرم مطهر رضوی و با حضور آیت‌الله سیدمحمد سعیدی؛ تولیت حرم حضرت فاطمه معصومه(س) و نماینده ولی فقیه در استان قم برگزار شد.
همچنین در این مراسم  زهرا محسنی؛ چهره ماندگار میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور درباره منسوج نفیس زربفت وقفی شاه سلیمان صفوی به ارائه توضیحاتی پرداخت و تأکید کرد: آستان قدس رضوی منسوجاتی دارد که در دنیا بی‌نظیر بوده و می‌تواند به صورت جداگانه به نمایش این منسوجات اقدام کند.
در ادامه این مراسم از منسوج زربفت «شدّه‌پوش» مضجع شریف امام رضا(ع) با قدمت 400 سال، اهدایی شاه سلیمان صفوی رونمایی به عمل آمد. 
این منسوج زربفت نفیس در ابعاد 101 در 314 سانتیمتر از جنس ابریشم و گلابتون بوده که در سال 1080 قمری/ 1048 شمسی بافته شده است. در این اثر نوشته‌هایی شامل آیات قرآنی، ادعیه و شعائر شیعی دیده می‌شود که در بخشی از آن در قالب شعر: «کرد نذر مشهد شاه رضا، شدّه از روی اخلاص تمام، کرد طاهر بهر تاریخ رقم، از سلیمان شَدّه شد وقف امام»، تاریخ اثر، نام واقف و بافنده دیده می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه