اهدای دومین مجموعه بزرگ نسخ خطی به آستان قدس رضوی

اهدای دومین مجموعه بزرگ نسخ خطی به آستان قدس رضوی

مجموعه‌ای افزون بر هزار و 200 نسخه خطی و چاپ سنگی و همچنین اسناد متعلق به خاندان آیت‌الله روضاتی وارثان صاحب کتاب «روضات‌ الجنات» به مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد. 
حجت‌الاسلام حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، خاندان روضاتی را به لحاظ موقعیت علمی و شخصیت اجتماعی، از بیوتات برجسته شیعه برشمرد که نزدیک به چهار قرن است که ساکن شهر اصفهان هستند و خدمات ارزنده‌ای برای میراث شیعه داشته‌اند.
آیت‌الله سیداحمد روضاتی، اهداکننده این مجموعه ارزشمند، این اقدام را گامی در راستای حفظ میراث شیعه عنوان کرد و گفت: در بیوت بسیاری از علما کتابخانه‌های ارزشمندی وجود دارد که پس از تقسیم شدن بین ورثه کوچک شده و بخشی از آن نیز از بین رفته است در حالی که این منابع میراث عقیدتی مذهب شیعه به شمار می‌رود. 
گفتنی است در این مجموعه که شامل 889 نسخه خطی، 405 نسخه چاپ سنگی، سربی و افست با موضوعات علم حدیث، فقه، تفسیر، ادعیه، اصول و کلام و 36 برگ اسناد تاریخی است آثار نفیسی از قرن‌های 9، 10، 11 و 12 به چشم می‌خورد و مجموعه الوافیه استرآبادی، فروع کافی، شرح مختصر الاصول و رساله طب الرحمه از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین نسخه‌های خطی آن به شمار می‌رود که در قرن نهم هجری قمری کتابت شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه