خشکسالی 95درصدی دشت مشهد و دغدغه تأمین آب در تابستان

خشکسالی 95درصدی دشت مشهد و دغدغه تأمین آب در تابستان

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد، تأمین آب شرب به‌خصوص در تابستان را از دغدغه‌های اصلی این شرکت بیان و خاطرنشان کرد: شدت خشکسالی پارسال و امسال در 80 سال گذشته سابقه نداشته و کل حوزه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی قرار دارد. به گزارش روابط عمومی آبفا مشهد، حسین اسماعیلیان افزود: سال گذشته بدترین وضعیت بارندگی در استان به‌ویژه در دشت مشهد به ثبت رسید و کماکان باوجود بهبود نسبی بارندگی‌ها در بهار امسال، همچنان با کاهش 22درصدی بارندگی نسبت به دوره بلندمدت مواجه‌ایم و 95درصد گستره دشت مشهد درگیر خشکسالی است. وی اضافه کرد: هم‌اکنون تنها حدود 26درصد از حجم ذخیره سدهای مشهد آب دارد. این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش 35درصدی داشته است.
اسماعیلیان تأکید کرد: مشترکان با مساعدت در مدیریت مصرف، کمک مهمی به عبور از تابستان بدون جیره‌بندی آب خواهند داشت. جیره‌بندی بدترین سناریو وزارت نیرو و شرکت آب‌وفاضلاب مشهد است. این کار نه تنها موجب کاهش مصرف نمی‌شود بلکه منجر به وارد آمدن آسیب به تأسیسات نیز می‌شود؛ بنابراین همه تلاش خواهیم کرد تا وارد این مرحله نشویم. 
وی افزود: سعی بر این است با مدیریت تأمین آب از منابع مختلف، میزان ذخایر سدها مدیریت شود تا در شرایط بحرانی از حجم ذخیره سدها استفاده بیشتری صورت گیرد. وی همچنین خاطرنشان کرد: پروژه اجرای خطوط جمع‌آوری آب شرب چاه‌های مشهد نیز در دست اجراست که با تکمیل این طرح، میزان تأمین آب مشهد، 900 لیتر بر ثانیه افزایش می‌یابد. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه