زیارت، ابراز محبت است

زیارت، ابراز محبت است

حجت‌الاسلام رفیعی

پیامبر(ص) درباره دو معصوم(ع) تعبیر «بَضْعه منِّی» به معنی «پاره‌تن» به کار برده‌اند... یکی حضرت فاطمه(س) و دیگری امام رضا(ع).


​​​​​​​ می‌فرمایند: «پاره‌ای از تن من در خراسان دفن می‌شود، هر کس او را زیارت کند دو اثر در زندگی‌اش دارد... اول: هر غم‌دیده و داغ‌دیده که او را زیارت کند حزنش از بین می‌رود... دوم: هر گناهکاری به حرم او بیاید آمرزیده بیرون می‌رود. برای همین است که وقتی از حرم و زیارت امام رضا(ع) بازمی‌گردیم نشاط و فرح درونی داریم. پیامبر اکرم(ص) در بیان ثواب و برکات زیارت امام رضا(ع)، تا 70حج را به‌ عنوان جزای آن برشمرده‌اند. اما چطور می‌شود که زیارت امام رضا(ع)، ثواب 70حج را داشته باشد؟
فراموش نکنیم علت ثواب فراوان زیارت امام رضا(ع) به دلیل معرفت به مقام امام است. در زیارات آمده کسی که امام رضا(ع) را با معرفت زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود. این معرفت مسئله پیچیده‌ای نیست؛ معرفت یعنی امام رضا(ع) را معصوم و امام بدانیم و معتقد باشیم ایشان عالم آل محمد(ص) و حجت خدا و جانشین پدرشان هستند. بنابراین معرفت یعنی شناخت و اعتقاد به اوصاف و ویژگی‌های امام رضا(ع).اینکه شما از خانه بیرون می‌آیید و آهنگ زیارت می‌کنید، همین که نگاهتان به گنبد می‌افتد و یا از راه دور سلامی می‌کنید و صلوات خاصه حضرت ثامن‌الحجج(ع) را قرائت می‌کنید، ان‌شاءالله از برکات زیارت ایشان بهره‌مند‌ می‌شوید. مرحوم آیت‌الله بهاءالدینی و یا علامه طباطبایی(ره) همان در اصلی حرم سلام می‌دادند و می‌فرمودند: از همین‌ جا زیارت محسوب می‌شود. باید توجه داشت زیارت فقط بوسیدن ضریح و قرار گرفتن در کنار قبر شریف نیست. اینکه راه می‌افتید و به مشهد می‌آیید یا اینکه می‌گویید یا امام رضا(ع) نشد به زیارتتان بیاییم و اشکی در چشمتان جمع می‌شود ثواب زیارت امام رضا(ع) را می‌برید.اینکه نقل شده کسی یک ‌شب در جوار امام رضا(ع) بیاید از شفاعت حضرت رضا(ع) بهره‌مند می‌شود صرفاً به معنای بودن در محوطه حرم نیست بلکه به معنای معرفت و توجه و انس و ارتباط قلبی با امام رضا(ع) است. نخستین اثر زیارت ائمه(ع)، تقویت توحید است... در دعای پس از زیارت امام رضا(ع) مغفرت همراه با حیا و امید را طلب می‌کنیم. یعنی نفس زیارت امام رضا(ع) در انسان تحول ایجاد می‌کند. زیارت امام رضا(ع) و حضور در حرم باید چشم و زبان و گوش ما را تغییر دهد؛ چراکه از اثرات اصلی زیارت امام مهربانی‌ها، پالایش روحی و قلبی زائر است. از دیگر آثار زیارت امام رضا(ع) افزایش محبت است. اساساً زیارت ابراز و اعلام محبت است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه