با زبان خودتان با امام رضا (ع) حرف بزنید

با زبان خودتان با امام رضا (ع) حرف بزنید

«قبولی زیارت معنایش این است آن فیضی که از ملاقات این ولی خدا به ملاقات‌کننده می‌رسد، آن فیض به شما برسد؛ این معنای قبولی زیارت است».
سال گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی
 KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ۲۳ذی‌القعده روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) برخی آداب زیارت را که رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از پاسداران سپاه حفاظت ولی امر در تاریخ اول شهریور ۱۳۸۲ بیان کرده‌ بودند، منتشر کرد، این آداب را بخوانید.  

یک/ به حضور امام توجه کنید
شرط اول قبولی زیارت این است که با حضرت «ملاقات» کنید؛ یعنی رفتن به حرم و آمدن، صِرف رفتن به یک مکان و بیرون آمدن نباشد؛ آنجا یک موجودی و یک روح والایی حضور دارد؛ به این حضور توجه کنید.
دو / با امام حرف بزنید
«به چشم دیدن» لازمه ملاقات نیست؛ او هست و سخن شما را می‌شنود، حضور شما را می‌بیند، شخص شما را می‌بیند، با او حرف بزنید؛ این شد زیارت. زیارت یعنی همین ملاقات.
سه/ سلام بدهید
انسان وقتی به ملاقات کسی می‌رود، با او احوال‌پرسی می‌کند، به او سلام می‌کند؛ همین، در ملاقات روح مطهر ائمه(ع) و اولیای الهی هم لازم است؛ باید رفت، سلام کرد، عرض ادب کرد.
چهار/ با هر زبانی زیارت کنید
به هر زبانی هم می‌شود؛ اگر به همین زبان معمولی خودمان حرف بزنیم، این آداب ملاقات و زیارت صورت گرفته است.
پنج/ زیارت‌های ائمه(ع) را بخوانید
اگر بخواهیم با یک بیان شیوا و با مضامین خوبی حرف بزنیم، آن همین زیارت‌هایی است مثل زیارت مخصوصه‌ امام رضا(ع)، زیارت امین‌الله یا زیارت جامعه.
شش/ حرف دلتان را بزنید
سعی کنید ولو 2دقیقه، ولو 5دقیقه، دل را فارغ کنید از بقیه شاغل‌ها و متصل کنید به معنویتی که در آنجا حضور دارد و حرفتان را بزنید.
هفت/ جامعه کبیره بخوانید
زیارت جامعه مثلاً 7-6 صفحه است، وقت کردید همه‌اش را بخوانید، وقت نکردید یک صفحه‌اش یا نصف صفحه‌اش را بخوانید.
 هشت/ در زیارت به مخاطب آن متوجه باشید
در حالی‌ که متن زیارت را می‌خوانید، ولو معنایش را هم ندانید، متوجه باشید دارید خطاب به چه کسی می‌خوانید. اگر این شد، آن وقت می‌شود زیارت.
 نُه/ دلتان به امام متصل باشد
بعضی‌ها خیال می‌کنند باید بروند حتماً به ضریح بچسبند! این‌ها چون دل‌هایشان وصل نمی‌شود، می‌خواهند جسم‌ها را وصل کنند؛ چه فایده دارد؟ یکی هم ممکن است دورتر باشد، اما دلش متصل باشد؛ این خوب است.
 دَه/ داخل حرم نماز بخوانید، ذکر بگویید
در داخل حرم نماز بخوانید، نماز قضا بخوانید، نماز واجب بخوانید، نماز مستحبی بخوانید، نماز برای پدر و مادر بخوانید، ذکر بگویید –لا اله‌ الّا الله بگویید، تسبیحات اربعه بگویید- به شرطی که دل وصل باشد.
«سعی کنید در حرم امام رضا(ع) ولو 2دقیقه، ولو 5دقیقه، دل را فارغ کنید از بقیه شاغل‌ها و متصل کنید به معنویتی که در آنجا حضور دارد و حرفتان را بزنید. به زبان خودتان هم با امام رضا(ع) حرف بزنید. اشکال 
ندارد. گفت: 
گوش کن با لبِ خاموش سخن می‌گویم‌ /پاسخم گو به نگاهی که زبان 
من و توست».

برچسب ها :
ارسال دیدگاه