سیل مهربانی در روستاهای زلزله‌زده جاری است

به همت مردم، خیران و دولتمردان در هرمزگان

سیل مهربانی در روستاهای زلزله‌زده جاری است

هرمزگان

زلزله 6.1 ریشتری ساعت 2:02 بامداد روز شنبه «بندرخمیر» در استان هرمزگان اگر چه سقف بسیاری از خانه‌ها را بر سر مالکان آن آوار کرد؛ اما حالا با گذشت زمان، برخی دیگر از مشکلات هموطنان ما را می‌آزارد.

مردم را از یاد نبریم 
در همین حال نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، از گروه‌های امدادی و مردمی درخواست کرد مردم زلزله‌زده روستایی را که منازلشان غیر قابل سکونت شده است، در این هوای گرم فراموش نکنند.
احمد مرادی در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان نوشت: ‏«با حضور همه مسئولان امر، وضعیت امدادرسانی به روستای ‎سایه‌خوش به حد قابل قبولی رسیده است. از همه گروه‌های امدادی و مردمی درخواست دارم در این گرمای هوا، مردم روستاهای درگیر زلزله را که منازلشان غیرقابل سکونت شده فراموش نکنند.

اسکان موقت
استاندار هرمزگان در این زمینه گفت: طی هفته جاری تعداد ۱۲۰ کانکس حمل و به روستای کانونی زلزله منتقل شد و بخشی از آن‌ها نصب شده که کولر نیز برایشان تعبیه شده است.
مهدی دوستی با اشاره به انجام عملیات آواربرداری از تمام نهادهای دخیل در امر خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان غرب استان به ویژه سپاه امام سجاد(ع) استان، نیروی دریایی سپاه، قرارگاه مدینه و سایر ارگان‌های فعال تقدیر کرد و گفت: اصلی‌ترین چالش و نگرانی ما تأمین کانکس برای زلزله‌زدگان غرب استان بود. استاندار هرمزگان گفت: کانکس‌ها برای زیست مردم مناسب‌اند. امیدواریم روزی ۱۲۰ کانکس به منطقه منتقل شود و ظرف چند روز آینده روند انتقال و نصب کانکس‌ها به پایان برسد تا شاهد ساماندهی مردم زلزله‌زده و رفع مهم‌ترین دغدغه فعلی زلزله‌زدگان باشیم.
وی تصریح کرد: روند عملیات آواربرداری در حال انجام است و پس از پایان این عملیات، بلافاصله عملیات ساخت نیز آغاز خواهد شد. اکنون در حال تأمین مصالح مورد نیاز هستیم و در خصوص طراحی سازه‌ها نیز تصمیم گیری شده است.

جهاد خدمت 
اسکان موقت زلزله‌زدگان، آواربرداری با تجهیزات، توزیع مواد غذایی، پخت و توزیع غذای گرم، کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده، اهدای کانکس و لوازم سرمایشی، برپایی بیمارستان صحرایی و نصب چادرها و... تاکنون در مناطق زلزله‌زده غرب هرمزگان به ویژه روستای سایه‌خوش صورت گرفته است. فعالیت امدادرسانی و عملیات مردم یاری به زلزله‌زدگان استان هرمزگان توسط نیروهای امدادی و داوطلبان مردمی به صورت شبانه‌روزی ادامه دارد و مناطق زلزله‌زده به صحنه خدمت تبدیل شده است.
همچنین نیروهای جهادی بسیج و سپاه، نیروهای نظامی و انتظامی و دیگر دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی و مردمی از ساعات اولیه زلزله در مناطق آسیب دیده حضور یافته و همچنان در حال خدمت‌رسانی به مردم آسیب دیده هستند.

توزیع بیش از هزار و 300 چادر 
 یک‌ هزار و ۳۰۰ دستگاه چادر بین خانوارهای متأثر از زمین لرزه‌های بالای ۶ ریشتر در منطقه سایه‌خوش غرب هرمزگان توزیع شد.
مختار سلحشور؛ مدیر عامل جمعیت هلال احمر  اظهار کرد: دو چادر گروهی هم توسط ارگانی دیگر به منطقه آورده شده که در حال برپا شدن است.
دبیر کل جمعیت هلال احمر نیز گفت: ۲۹ تیم عملیاتی و دو تیم آنست این جمعیت برای خدمت رسانی به زلزله‌زدگان هرمزگان در منطقه زلزله‌زده حضور دارند.

کانکس‌های سپاه به «سایه‌خوش» رسید
۴۰۰ کانکس همراه با سیستم سرمایشی توسط نیروی دریایی سپاه در روستای زلزله زده سایه‌خوش هرمزگان در حال برپایی است.
فرمانده نیروی دریایی سپاه با اعلام این خبر گفت: بحمدالله با پیگیری‌های انجام شده و حمایت بی‌دریغ فرمانده محترم کل سپاه و همت معاونت آماد و پشتیبانی سپاه از عصر روز دوشنبه نخستین سری از کانکس‌های اسکان رسید و در حال جانمایی، نصب و تحویل به مردم است.
 دریادار علیرضا تنگسیری افزود: همزمان با نصب کانکس‌ها، ۱۵۰ چشمه دستشویی و حمام جانمایی، نصب و آبرسانی هم تا رفع کامل مشکل آب، توسط منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در حال انجام است.
وی ضمن تقدیر و تشکر از مواکب مردمی اربعین بابت تأمین غذای گرم و اقدام‌های خدماتی یادآور شد: منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه تا رفع مشکلات ناشی از زلزله روزانه 5 هزار پرس غذای گرم پخت و در بین مردم توزیع می‌کند.

تأمین ۴۰ میلیارد ریال لوازم سرمایشی 
۲۴۰ دستگاه کولر و امکانات سرمایشی به ارزش 
۴۰ میلیارد ریال با همت کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان و مجمع خیران کشور برای خانواده‌های زلزله زده سایه‌خوش تأمین شده است. جلیل تراهی؛ مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان در بازدید از مناطق‌زلزله‌زده سایه خوش و روستاهای اطراف با بیان اینکه خانواده‌های زلزله‌زده تحت حمایت امداد هرمزگان، نگران وسایل سرمایشی نباشند، گفت: یکی از نیازهای ضروری خانواده‌های زلزله‌زده، لوازم سرمایشی است که در همین راستا ۲۴۰ دستگاه کولر و امکانات سرمایشی به زودی و با هماهنگی استانداری هرمزگان و سایر دستگاه‌های اجرایی بین زلزله‌زدگان توزیع خواهد شد.

اهدای ۴ تُن برنج توسط یک خیر مینابی 
یک خیر خیراندیش مینابی ۴ تن برنج به همراه اقلام غذایی به مناطق زلزله زده غرب استان هرمزگان اهدا کرد. رئیس شعبه ویژه هلال احمر میناب گفت: همچنین یک تن شکر و ۲۰۰ بطری ۳ لیتری روغن به مناطق زلزله زده شهرستان‌های بندرلنگه و خمیر ارسال شد.  احسان محسنی یادآور شد: ۱۰۰ تخته چادر به وسیله دو دستگاه کامیون با همکاری شهرداری میناب برای زلزله‌زدگان غرب استان هرمزگان ارسال شد.

 ارسال وسایل خنک‌کننده از سوی اوقاف بندرعباس 
محموله آب معدنی، وسایل خنک کننده و مایحتاج ضروری در راستای اجرای امینانه نیات واقفان از محل نیات موقوفه‌ها توسط اداره اوقاف و امور خیریه بندر عباس به مناطق زلزله‌زده غرب هرمزگان ارسال شد.
محمدعلی پویه؛ رئیس اداره اوقاف و  امور خیریه بندرعباس در این خصوص اظهار کرد: پایگاهی نیز در امامزاده سید مظفر(ع) بندرعباس فعال است که به صورت شبانه‌روز آماده دریافت کمک‌های مؤمنانه مردم خداجوی شهر بندرعباس است.

۵۰ گروه جهادی در حال امدادرسانی 
۵۰ گروه جهادی از همان ساعات آغازین وقوع زلزله در غرب استان هرمزگان به محل اعزام شدند.
 یاسین باوقار؛ مسئول بسیج سازندگی سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان گفت: با حضور به موقع جهادگران بسیجی، امداد رسانی‌ها در حال انجام است و این آمادگی برای اعزام تعداد بیشتر گروه‌های جهادی وجود دارد.

اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی
دولت برای آغاز سریع‌تر روند بازسازی مناطق زلزله‌زده به فوریت ۵۰۰ میلیارد ریال اختصاص داد.
 رئیس بنیاد مسکن کشور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه در روستاهای زلزله‌زده هرمزگان یک هزار و ۱۹۶ پرونده املاک آسیب‌دیده تشکیل شد، گفت: با مجموع واحدهای آسیب‌دیده شهری یک هزار و ۴۵۰ پرونده تشکیل شده است.
اکبر نیکزاد افزود: در روند بازسازی یک مسئله‌ای داریم که همین موضوع موجب تفاوت برداشت‌ها از روند بازسازی می‌شود. در روند بازسازی بعد از تشکیل پرونده و آواربرداری، شروع عملیات نوسازی واحدهای آسیب دیده انجام می‌شود.
وی بیان کرد: پیشنهاد بنیاد مسکن برای ساخت مسکن در مناطق زلزله زده روستایی هرمزگان ۲میلیارد ریال وام و ۵۰۰ میلیون ریال بلاعوض بوده است. بنابراین به افراد آسیب دیده از زلزله که برای آن‌ها تشکیل پرونده شده، اعلام می‌شود که این ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت یک واحد ۶۰ متری در روستاست و نمی‌توانیم به شهروندان و روستاییا�� اجباری برای ساخت متراژهای معین داشته باشیم. البته گاهی برخی شهروندان متراژهای بالاتری انتخاب می‌کنند. 

اهدای ۱۰ منبع ذخیره آب ستاد عتبات عالیات 
ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کشور ۱۰مخزن تأمین آب برای زلزله زدگان غرب استان هرمزگان اهدا کرد.
مدیر عامل آب و فاضلاب هرمزگان با قدردانی از اقدام این ستاد در همراهی با مردم زلزله زده و مشارکت در تأمین مخازن ذخیره افزود: این منبع‌های آب با ظرفیت 5 هزار لیتری ذخیره آب، قدم مثبتی در تأمین نیاز آبی زلزله زدگان برداشت.
عبدالحمید حمزه پور تصریح کرد: این مخازن از سوی آبفا در اختیار زلزله‌زدگان روستای سایه‌خوش  بندر لنگه قرار می گیرد که با در اختیار گذاشتن این مخازن در کنار دیگر اقدام‌های آبفا بتوان بخشی از نیاز زلزله‌زدگان را از این طریق برآورده کرد.  وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: آبرسانی به زلزله‌زدگان سایه‌خوش و روستاهای آسیب دیده بندر لنگه در محل کمپ ایجاد شده و برای اسکان موقت حادثه دیدگان بدون وقفه ادامه دارد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان از آبرسانی سیار به مناطق زلزله زده غرب استان تا پایداری وضعیت خبر داد و گفت: چهار تانکر برای آبرسانی سیار در سایه خوش بندرلنگه و روستاهای مجاور استقرار یافت.
 
راه‌اندازی مجتمع درمانی سپاه
مجتمع درمانی صحرایی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مناطق زلزله‌زده هرمزگان تجهیز و راه‌اندازی شد. 
مسئول امداد و عملیات مرکز بهداری جنوب نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: این مجتمع درمانی ۱۱ تختخواب و دو واحد تفکیک شده برای خانم‌ها و آقایان دارد. یوسفی با بیان اینکه ویزیت، تزریقات، سرم درمانی و دارو در این مرکز به صورت رایگان تجویز می‌شود، تصریح کرد: روزانه به
 ۵۰ تا ۱۰۰ بیمار در این مرکز خدمات پزشکی ارائه می‌شود. مسئول امداد و عملیات مرکز بهداری جنوب نیروی دریایی سپاه پاسداران اظهار کرد: در این درمانگاه امکان حمل مصدوم و بیمار تا نخستین مرکز درمانی هم وجود دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه