روستاییان سقز چشم‌انتظار بازگشایی بازارچه مرزی

روستاییان سقز چشم‌انتظار بازگشایی بازارچه مرزی

کردستان    

وجود بازار بکر اقلیم کردستان عراق در کنار توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالای استان کردستان برای صادرات تولیدات و خدمات فنی و مهندسی ازجمله مهم‌ترین ظرفیت‌ها در راستای کمک به توسعه و پیشرفت این استان به شمار می‌رود که می‌طلبد بیش از گذشته از این ظرفیت بهره‌برداری شود.


استان کردستان با داشتن بیش از ۲۲۰کیلومتر مرز مشترک با عراق و منابع غنی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، ظرفیت بالقوه‌ای برای توسعه روابط تجاری با کشورهای خارجی دارد.
در همین راستا بازگشایی مرز «سیف» یکی از انتظارات و مطالبات جدی مردم به‌ ویژه فعالان تجاری و بازرگانی سقز از دولت سیزدهم است.
ازآنجا که اقتصاد شهرستان سقز بر مبنای کشاورزی و مبادلات مرزی است و بسیاری از روستاهای نواحی مرزی این شهرستان تنها محل درآمدشان مبادلات مرزی است، بنابراین بسیاری از مردم و مسئولان امید دارند با بازگشایی این مرز، بار دیگر امید برای اشتغال و کسب روزی حلال به این منطقه بازگردد.
هم ‌اکنون روستاهای مرزی و اشتغال مرزی در این شهرستان راکد است و بسیاری از مسئولان ادعا می‌کنند با بازگشایی مرز سیف برای یک‌هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود ومی‌توان از ظرفیت‌های ویژه این منطقه برای رونق اقتصاد استان و کشور بهره برد.
​​​​​​​
ایجاد یک‌هزار اشتغال 
 عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی سنندج  در همین زمینه اظهار می‌کند: کردستان با داشتن بیش از ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و منابع غنی و بکر در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، ظرفیت بالقوه‌ای برای توسعه روابط تجاری با کشورهای خارجی دارد.
خالد فرجیان اظهار می‌کند: نظام نیز با درک موقعیت استراتژیک این استان همواره در راستای ایجاد بسترهای توسعه و آبادانی آن گام برداشته که ازجمله می‌توان به تأسیس معبر مرزی تحت عنوان بازارچه سیف در شهرستان سقز اشاره کرد.
این فعال اقتصادی و بازرگانی بیان کرد: بازارچه مزبور بر اساس مصوبات دولت در سال ۱۳۷۳، بنا بر پیشنهاد وزارت بازرگانی وقت و به استناد ماده ۲۳ قانون مقررات صادرات و واردات ایجاد گردید. از سال ۱۳۷۵ عملیات زیربنایی آن شروع شد و در سال ۱۳۷۷ با موافقت شورای عالی امنیت ملی، فعالیت خود را آغاز کرد.
وی گفت: بعد از ۱۵ سال فعالیت و با وجود سرمایه‌گذاری کلان بخش‌های دولتی و خصوصی و قرار گرفتن در فهرست مرزهای مجاز زمینی و اختصاص سهمیه‌های ارزی متأسفانه از تاریخ ۳/۱۲/۱۳۹۱ فعالیت این بازارچه متوقف ‌شده است.
وی با بیان اینکه شهرستان سقز در سنوات گذشته دارای اداره گمرک مستقل بوده، اما امروزه هیچ اثری از این نهاد به چشم نمی‌خورد، افزود: متأسفانه در حال حاضر فعالان اقتصادی برای انجام برخی امور گمرکی به شهرهای سنندج، بانه و مریوان مراجعه می‌کنند.
فرجیان بیان کرد: این موضوع در شرایطی اتفاق افتاده که بخش بزرگی از بازار هدف اقلیم کردستان عراق از دست تجار ایرانی خارج ‌شده و این پدیده موجب از بین رفتن فرصت‌های متعدد و به چالش کشیده شدن روند توسعه این شهرستان گردیده و مردم عادی و فعالان بازرگانی سقز برای تأمین معیشت و ادامه فعالیت تجاری به سایر مرزهای کشور مراجعه می‌کنند.
وی با بیان اینکه شهرستان سقز با جمعیتی افزون ‌بر۳۵۰ هزار نفر، فعالیت سه تعاونی مرزنشین با ۲۷ هزار نفر عضو، قرار داشتن در موقعیت کلیدی شمال – جنوب و دارا بودن ۶۵کیلومتر مرز مشترک با عراق محروم از داشتن معبری تجاری و گمرکی است، گفت: بهره‌مند نبودن از ظرفیت‌ها و استعدادهای بکر، یکی از موانع اصلی توسعه در این شهرستان به شمار می‌رود.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی سنندج ضمن درخواست از مسئولان دولت سیزدهم و در رأس آن‌ها رئیس‌ جمهور در خصوص تعیین تکلیف مرز سیف سقز، عنوان کرد: بازگشایی دوباره این مرز می‌تواند یک اقدام تاریخی در راستای کمک به توسعه این شهرستان باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه