ایران: در حال بررسی هستیم

یک رسانه غربی گزارش داد پیش‌نویس نهایی مذاکرات برجامی تهیه شده است

ایران: در حال بررسی هستیم

روزنامه وال استریت ژورنال در مطلبی اختصاصی گزارش داده است دیپلمات‌های اروپایی برای شکستن بن‌بست مذاکرات احیای برجام، در آخرین دور گفت‌وگوهای وین، امتیازات جدیدی را به تهران پیشنهاد کرده‌اند تا طرفین بتوانند با یکدیگر به توافق برسند.

به گزارش یورونیوز، بر اساس پیش‌نویس توافقی که از سوی اتحادیه اروپا ارائه شده، آمده است: «در صورتی که تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند، ایالات متحده و سایر طرف‌های مذاکره از شورای حکام خواهند خواست به تحقیقات خود پایان دهند».
این در حالی است که ایران تاکنون بیشترین رژیم نظارتی از سوی آژانس را پذیرا بوده است. از طرف دیگر در صورتی که طرف غربی توانایی چنین درخواستی از آژانس داشته باشد، اظهارنظر مقامات ایران مبنی بر خط گرفتن آژانس از آمریکا و اروپا آشکارا اثبات خواهد شد. نکته‌ای که غربی‌ها تاکنون از آن طفره می‌رفته‌اند.
تیم اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات را بر عهده دارد و پیش‌نویس توافق را تهیه کرده، می‌گوید این متن نهایی برای احیای توافق هسته‌ای است و درباره تمام موضوعات قابل مذاکره، گفت‌وگو شده است. 

اروپا: مذاکرات پایان یافته است
پس از ارائه پیشنهادهای اروپا، ایالات متحده و همچنین دیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند مذاکرات دیگر پایان یافته است. دو منبع نزدیک به منابع غربی به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند اتحادیه اروپا به ایران و همچنین سایر طرف‌ها اعلام کرده تا ۱۵ آگوست (پس فردا) به این پیشنهادها پاسخ مثبت یا منفی بدهند. 
با نزدیک شدن به فصل سرما، اروپا بیشتر از هر طرف دیگری در مذاکرات خواهان به‌ثمر نشستن گفت‌وگوهاست. تأثیرات منفی جنگ اوکراین بر وضعیت اقتصادی و انرژی جهانی از هم‌اکنون نوید زمستانی سرد در قاره سبز را می‌دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص می‌گوید: «ما متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا را به دقت مطالعه می‌کنیم و در صورت درخواست پاسخ خود را به آن‌ها خواهیم داد». ندپرایس همچنین با اشاره به خواسته واشنگتن مبنی بر حل و فصل تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «تنها راه برای تحقق این امر آن است که ایران اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آژانس قرار دهد. این موضع ماست، صرف‌نظر از اینکه در متن تفاهم بیان شده باشد یا در جای دیگر».

3نگرانی ایران کماکان باقی‌است
در طرف مقابل اما یک دیپلمات ایرانی گفته است: «جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی پیشنهادهای دریافتی است تا نسبت به تأمین خواسته‌های خود اطمینان حاصل کند».
این مقام ایرانی که با ایرنا مصاحبه کرده است، ادامه داده: پیشنهادهای اروپا در صورتی قابل قبول است که در موضوعات مختلف از جمله ادعاهای سیاسی مرتبط با مسائل پادمانی، تحریم‌ها و تضمین، برای ایران اطمینان ایجاد کند.
این دیپلمات ایرانی گفت:جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی پیشنهادهای دریافتی است تا نسبت به تأمین خواسته‌های خود اطمینان حاصل کند.
وی ادامه داد: ایران باید بررسی کند آیا این پیشنهادها تضمین‌کننده خواسته‌های ملت ایران در حوزه‌های مختلف از جمله ادعاهای سیاسی مرتبط با مسائل پادمانی، تحریم و تضمین‌ برای پایداری توافق هست و آیا می‌تواند در این موضوعات اطمینان آور باشد یا خیر؟
در همین حال محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور نیز در توییتر با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر رئیس جمهور با چند تن از رهبران 1+ 4 اعلام کرد: «در همه گفت‌وگوهای تلفنی آقای رئیسی با رؤسای جمهور فرانسه، روسیه و چین، موضع قاطع ایشان این بود که فقط زمانی که ادعاهای پادمانی حل و فصل و بسته شود، توافق نهایی قابل دست یافتن است».

خبرنگار: مهدی زارع

برچسب ها :
ارسال دیدگاه