مقابله به مثل نکن!

مقابله به مثل نکن!

حجت‌الاسلام تراشیون


​​​​​​​میل به خوب زندگی کردن باید از درون خود خانواده جوشش کند. یعنی ما نباید منتظر باشیم دیگران کاری بکنند که ما با یکدیگر خوب زندگی کنیم. این معمولاً اتفاق نمی‌افتد. مردم آن قدر دردسر دارند که اگر مشکلات خودشان را حل کنند کارستان است... اگر بخواهیم خودمان زندگی‌مان را به یک نقطه مطلوبی برسانیم باید شخصیت خودمان را اصلاح کنیم... با این کار به خودی خود خانواده تقویت و رفتارها اصلاح می‌شود. 
زندگی خوب چیز عجیب و غریبی نیست که آدم فکر کند یک دالان هزارتو است که باید از همه این‌ها رد شوی و صندوقچه‌ای را پیدا کنی که روی آن رمز زندگی خوب را قرار داده باشند... خودمان باید یک عملکردهایی داشته باشیم. 
نخستین نکته‌... یک اصلی را در زندگی مشترکمان قرار بدهیم که زن و شوهر مقابله به مثل نکنند. یعنی اگر طرف مقابل ما اشتباه کرد، ما هم نیاییم اشتباه شبیه او را انجام بدهیم... این جوری کار درست نمی‌شود بلکه به سمت وخامت می‌رود. ما آسیب را در زندگی‌مان بیشتر می‌کنیم. 
اگر شما به نیاز همسرتان توجه نکنید از او رفتارهای نامناسبی می‌بینید و بعد هم می‌خواهید با آن مقابله به مثل کنید ... زمان بگذاریم از نیازهای خودمان، نیازهای همسرمان یک فهرستی تهیه کنیم، در زندگی به آن توجه کنیم. خیلی مواقع ما انگار انتظار داریم نیازهایمان را یک افراد فراخانوادگی برآورده کنند. در حالی که برآورده شدن یک بخشی از آن از درون خانواده است. اصلاً بخشی از آن را به غیر از خانواده نمی‌شود چشم به جای دیگری دوخت. باید همین ‌جا این نیاز مرتفع شود. ما باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.
نکته دومی که ما باید به آن توجه داشته باشیم این است که هیچ‌ وقت روی نقاط ضعف همسرمان تکیه نکنیم. این را هم در زندگی‌مان یاد بگیریم. وقتی انسان روی نقاط ضعف تکیه کند و انگشت بگذارد نتیجه‌ای جز این ندارد که طرف را به لجاجت وامی‌دارد خب چرا کاری بکنیم که می‌دانیم طرف مقابل را به لجبازی می‌اندازد؟ حتی در جامعه هم همین طور است. آدم همکاری دارد، همسایه‌ای دارد، فامیلی دارد حتی فرزندان ما. شما یک بچه کوچک، چهار پنج ساله را اگر آمدی روی نقاط ضعف او تکیه کردی، او لجباز می‌شود. بعد هم یک کاسه چه کنم دستمان می‌گیریم از این مشاور به آن مشاور، چرا این بچه‌ها لجباز هستند. نمی‌دانیم چطوری آن‌ها را لجباز کردیم، چه رفتاری انجام دادیم. 
نکته سوم هم اینکه هیچ وقت از ازدواج خودمان اظهار پشیمانی نکنیم. این هم خیلی غلط است... .

برچسب ها :
ارسال دیدگاه