رونمایی از دستگاه بومی شبیه‌ساز پرواز در وزارت دفاع

در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران رخ داد

رونمایی از دستگاه بومی شبیه‌ساز پرواز در وزارت دفاع

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران با حضور 80 شرکت داخلی و 10 شرکت خارجی از کشورهای روسیه، چین و اتیوپی و با ارائه آخرین دستاوردها در زمینه صنعت هوایی در فضای نمایشگاهی 6 هزار مترمربع در جزیره کیش از سه‌شنبه گذشته آغاز به کار کرده و تا جمعه 25آذر ماه ادامه خواهد داشت.


در این نمایشگاه، جدیدترین دستاوردهای صنعت هوایی ایران به نمایش گذاشته شده است. 
سازمان صنایع هوایی در راستای توسعه فناوری هوایی و کمک به هوانوردی عمومی در کشور، دستگاه شبیه‌ساز پرواز با نام تجاری فراسیم را برای استفاده علاقه‌مندان ارائه داد. به گزارش تسنیم، مدیر پروژه دستگاه شبیه‌ساز درباره این خبر افزود: این سامانه با سیستم کنترلر نیروی فرامین در دو مدل «با سیستم حرکتی» و «با سیستم دید گسترده 180 درجه» دارای گواهی اف‌ان‌پی‌تی2 برای آموزش‌های پایه خلبانی و دریافت گواهی‌نامه‌های پی‌پی‌ال، سی‌پی‌ال و آی‌آر توسط متخصصان شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) طراحی و بومی‌سازی شده و چندین دستگاه تحویل مدرسه‌های خلبانی و تعدادی دیگر به صورت تجاری برای آموزش هوانوردی و خلبانی تحویل مراجع ذی‌صلاح شده است. 
وی تصریح کرد: تمامی قطعات این دستگاه، ساخت داخل کشور بوده که با هزینه 50 درصد معادل خارجی آن تولید شده و دارای سیستم پیشرفته با قابلیت‌های تنظیم شرایط جوی، شرایط پروازی، مراحل پروازی و نرم‌افزار مدیریت دسترسی به سیستم است.
متخصصان شرکت صنایع هواپیمایی وزارت دفاع با تکیه بر دانش بومی و توسعه زیرساخت‌های تعمیر و بازآمادسازی،  تکنولوژی بازسازی اتصالات بدنه میانی هواپیماها را که در انحصار چند کشور خارجی بود، بومی‌سازی کردند که این امر ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، موجب پروازی شدن ناوگان بوئینگ 737 و ادامه پروازهای این مدل هواپیما در کشور شد. 
دستگاه ام‌اف‌دی ساخت متخصصان صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی و هوانوردی کیش به نمایش گذاشته شد. این دستگاه با دارا بودن  نمایش نقشه‌های ماهواره‌ای و اطلاعات هوانوردی با زوم و دقت بسیار بالا این امکان را به خلبان می‌دهد تا با حذف نقشه‌های کاغذی و در محیطی کاملاً هوشمند از حداکثر قدرت مسیریابی در شب برخوردار شود. دستگاه ام‌اف‌دی در واقع با حذف برخی سیستم‌های قدیمی کابین، اطلاعات هوانوردی را به صورت دیجیتال و کاملاً هوشمند در اختیار خلبان قرار می‌دهد. پیش‌بینی و هشدار برخورد با عوارض زمین به روش جغرافیایی، گزارش‌گیری از اطلاعات پروازی، دریافت و نمایش تصاویر دوربین‌های مرئی و حرارتی، خوانا بودن در نور آفتاب و سازگاری با سامانه‌های دید در شب از دیگر قابلیت‌های این دستگاه به شمار می‌رود. این دستگاه به دست متخصصان و دانشمندان صنعت دفاعی و با مشارکت و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است.
شبیه‌ساز برج مراقبت پرواز، ساخت متخصصان شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی و هوانوردی کیش به نمایش درآمد. مدیر این پروژه درباره این خبر گفت: این شبیه‌ساز به منظور آموزش کنترلرهای برج مراقبت به صورت کاملاً بومی طراحی و پیاده‌سازی شده است. وی افزود: در این سامانه، برج مراقبت فرودگاه اصلی مهرآباد، امام خمینی(ره)، مشهد و کیش به صورت سه بعدی شبیه‌سازی شده و دارای تمام تجهیزات مورد نیاز یک کنترلر در برج برای آموزش است. وی همچنین تصریح کرد: رادار مراقبت پرواز، سیستم ارتباط صوتی وی‌سی‌اس، سیستم هواشناسی
METAR E-strips از جمله قابلیت‌های این شبیه‌ساز است. مدیر عامل صنایع مخابرات وزارت دفاع از تحویل پنج دستگاه برج مراقبت سیار ساخت متخصصان وزارت دفاع به فرودگاه‌های کشور خبر داد. وی درباره این خبر افزود: تمام سیستم‌های استفاده شده در این برج مراقبت از جمله رادیوها، ساختار مکانیکی، ضبط مکالمات و... طراحی و تولید دانشمندان وزارت دفاع است. 
ساخت دستگاه شبیه‌ساز سیستم‌های ارتباطی ‌برای خنثی‌سازی دائم پارازیت و شنود، یکی دیگر از موارد رونمایی شده در این نمایشگاه بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه