ملاک اصلی یارانه نقدی است

گزارش اختصاصی قدس از حاشیه نشست هیئت دولت

ملاک اصلی یارانه نقدی است

وزیر کشور در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه ما تجمعات قانونی را به رسمیت می‌شناسیم و در یک‌سال گذشته هم تجمعات و رخدادهای پرشماری در این حوزه برگزار شده، گفت: بهبود وضعیت برگزاری این تجمعات لزوماً ممکن است نیاز به ارائه لایحه نداشته باشد. اگر هم کار به جایی رسید که نیاز بود، لایحه تهیه خواهد شد.


​​​​​​​وحیدی پیش‌تر گفته بود دستورالعمل تجمعات قانونی تهیه شده و در صورت رعایت اطمینان از امنیت تجمع‌کنندگان مشکلی با این مسئله نداریم.  وی درباره آخرین وضعیت لایحه جامع انتخابات هم از ارسال آن به هیئت وزیران و ارجاع به کمیسیون‌های مربوط در ساختار دولت برای بررسی و اعلام نظر خبر داد.

 هنوز پاسخی از واتساپ و اینستاگرام دریافت نکرده‌ایم
وزیر ارتباطات اظهارات یک نماینده مجلس درباره پذیرش اولیه شروط ایران از سوی واتساپ و اینستاگرام و گشایش دفاتر آن‌ها در ایران را رد کرد و گمانه زنی خواند. زارع‌پور در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره صحت و سقم این خبر با اشاره به اینکه مرجع پیگیری این مسئله ما نیستیم، گفت: مرکز ملی فضای مجازی که متولی موضوع است مکاتبه‌ای با این دو شرکت داشته و من امروز صبح از آن‌ها پرسیدم که گفتند هنوز جوابی از واتساپ و اینستاگرام دریافت نکرده‌اند و به ما هم چیزی اعلام نشده است.
وی در خصوص زمان کاهش محدودیت‌های اینترنت و فیلترینگ با توجه به مهار اغتشاشات و بازگشت امنیت و آرامش، گفت: مرجع این موضوع شورای عالی امنیت ملی است و ما هم پیش‌تر نظراتمان را به آن‌ها اعلام کرده بودیم و جلسه‌ای برای تجدید نظر برگزار نشده است.

مقامات آژانس به ایران می‌آیند

رئیس سازمان انرژی اتمی از سفر مقامات و مسئولان آژانس به تهران در چارچوب رایزنی‌های بین ایران و این نهاد و مذاکرات وین خبر داد. اسلامی دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: امیدواریم در این دیدار برای رفع موانعی که وجود دارد، گامی به جلو برداریم. وی همچنین از موفقیت و دستاورد جدید دانشمندان و محققان صنعت هسته‌ای کشور در به‎کارگیری فناوری پلاسما برای کاهش سولفور و در محصولات نفتی به‌ویژه سوخت مازوت در جهت کاهش آلایندگی آن‌ها خبر داد و گفت: این گام مقدماتی در مقیاس آزمایشگاهی انجام شد و امیدواریم بتوانیم در مقیاس پالایشگاهی اجرایی و عملیاتی کنیم.

 عده‌ای معیشت هنرمندان را به بازی‌های سیاسی گره زده‌اند
وزیر ارشاد هم در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به پرسش خبرنگارما درباره اعزام برخی مدیران و کارکنان دولت و وزارت ارشاد به جام جهانی قطر که حواشی‌ای را به‌وجود آورد و افکار عمومی در مورد آن قانع نشد، گفت در این دوره در سطح مسئولان، وزارتخانه رفتن به جام جهانی را ممنوع کرده است و تنها تعدادی از پرسنل وزارت ارشاد در حد دو- سه نفر برای انجام کارهای هنرمندان و خبرنگارانی که اعزام شده بودند به قطر رفتندو خوشبختانه لیست همه خبرنگاران اعزامی هم منتشر شد. حتی با آنکه وزیر فرهنگ قطر از من دعوت کرده بود که به دوحه بروم اما ضرورتی ندیدم و نپذیرفتم. وی همچنین از افزایش آمار ثبت نام فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر امسال خبر داد و گفت: 75 فیلم برای حضور در این جشنواره ثبت‌نام کردند و بیش از ۵۰۰ فیلم در بخش بین‌الملل رسیده که ان‌شاءالله امسال در حد عالی برگزار خواهد شد. اسماعیلی 
در خصوص برگزاری کنسرت‌ها هم اظهار کرد: من به مدیرکل موسیقی گفته‌ام با همه تهیه کنندگان و مدیران خوانندگان و ارکسترها رایزنی کنند تا برنامه‌های آن‌ها فعال شود البته عده‌ای معیشت هنرمندان را به بازی های سیاسی خود گره زده و یک لشکر فشار مجازی به‌وجود آمده که مانع فعالیت هنری شده‌اند و هر هنرمندی می‌خواهد فعالیت کند به او هجوم می‌آورند. وی در خصوص نظر نهادهای امنیتی برای برگزاری این برنامه‌های هنری هم به خبرنگار قدس گفت: آن‌ها به هیچ وجه مشکل و مسئله‌ای ندارند و همه تا سطح شورای‌عالی امنیت ملی هم مدام از ما پیگیرند که  فعالیت‌های هنری عادی برگزار شود. 

فعلاً یارانه نقدی اصل است
فعلاً یارانه نقدی اصل است و هنوز تصمیم نهایی در مورد کم و کیف و نحوه اجرای کالابرگ الکترونیکی اتخاذ نشده. این را صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار ما گفت که از او پرسید امکان برداشت نقدی مبلغ کالابرگ الکترونیکی نقض غرض قانون مصوب مجلس نیست؟ ما کالابرگ الکترونیکی را آزمایشی اجرا کرده‌ایم و موضوع  اختیاری است. هم کالابرگ وجود دارد که مردم می توانند 11 قلم کالا را خریداری کنند و هم به صورت نقدی امکان برداشت یارانه وجود دارد. وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که قیمت این 11 قلم به زمان شهریور 1400 خواهد بود؟ نیز گفت تلاش می‌کنیم قیمت براساس زمانی باشد که ارز ترجیحی حذف شد و قیمت براساس مابه التفاوت تعیین شود، ولی هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است، ما پیشنهاد خود را ارائه کرده‌ایم.

تسهیلات خودرویی برای ایثارگران و جانبازان
قاضی‌زاده هم از مصوبه دولت برای تخصیص بخشی از خودروهای وارداتی که اولین بخش آن به گفته وزیر صمت هفته آینده وارد کشور می‌شود به جانبازان 70 درصد به بالا خبر داد. رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین از مصوبات دولت در چارچوب لایحه بودجه 1402 برای تأمین آمبولانس ایثارگران خبر داد و گفت: اجازه دادند علاوه بر هلال احمر و وزارت بهداشت بنیاد شهید بتواند از طریق داخل و خارج، آمبولانس مورد نیاز خود را برای سال آینده تأمین کند. علاوه بر این تسهیلات مسکن و اشتغال بنیاد شهید هم از جمله مواردی است که در لایحه بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است. 

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه