موازنه سیاسی مصر در گرو گفت‌وگو با ایران

قاهره از راه گفت‌وگو با تهران به‌دنبال برقراری موازنه در روابط خارجی خود است

موازنه سیاسی مصر در گرو گفت‌وگو با ایران

وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته از پیشنهاد نخست‌وزیر عراق در جریان «نشست امان» برای برقراری گفت‎وگو بین ایران و مصر در سطوح سیاسی و امنیتی خبر داد.


​​​​​​​حسین امیرعبداللهیان می‌گوید: من از این پیشنهاد استقبال کردم و آقای السودانی قرار است در این رابطه در هفته‎های آینده اقداماتی انجام دهد. با تعلیق‌۱۳۰ میلیون دلار از کمک‌های نظامی ایالات‌متحده  به مصر، ممکن است ژنرال سیسی با تأخیر درانتقال مالکیت جزایر تیران و صنافیر به ریاض و همزمان با کلید زدن پروژه همگرایی با ایران به دنبال اعمال فشار سیاسی بر آمریکا و ریاض باشد. این پرونده صرفاً یک پرونده دوجانبه میان قاهره و ریاض نیست، بلکه یک پرونده چهارجانبه با حضور اسرائیل و آمریکا به شمار می‌رود. ممکن است دولت مصر با اضافه کردن ایران به عنوان بازیگر پنجم این پرونده به دنبال ایجاد موازنه در سطوح امنیتی و سیاسی باشد. در تأیید این نظریه «پل سالیوان»، استاد دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید: «تأخیر در امضای توافق ممکن است راهبرد مصر برای تقویت موضعش در مذاکرات باشد». 

تأثیر متغیرهای پیچیده بر روابط تهران با قاهره 
دكتر سیدعبدالامير نبوی، كارشناس مسائل ایران و مصر در تحلیل تلاش عراق برای برقراری گفت‌وگوهای تهران با قاهره به خبرنگار ما می‌گوید: این پیشنهاد در سال‌های گذشته همواره مطرح بوده است، اما جنبه سیاسی پیدا نمی‌کند؛ زیرا روابط دو کشور متأثر از متغیرهای پرشمار و پیچیده است. وی تکمیل کرد: در سال‌های 2021 و 2022 درمجموع سه دور گفت‌وگو در سطوح امنیتی و ارزیابی بین دو کشور برگزار شده که به روابط سیاسی ختم نشده است زیرا  روابط ایران و مصر متأثراز متغیرهای زیادی است .مصر همواره برای مهار فشار‌های داخلی و خارجی از تنوع‌بخشی به روابط بین‌الملل بهره می‌برد.

مصر و استفاده از کارت بازیگران بین‌الملل 
عضو هيئت علمی پژوهشكده مطالعات فرهنگی با بیان اینکه قاهره همواره با بروز و ظهور مشکلاتی در روابط با غرب، به سمت دیپلماسی موازنه حرکت می‌کند، با اشاره به باز شدن پرونده حقوق بشری برای مصر از سوی آمریکا و تعلیق برخی کمک‌های مالی ایالات متحده به این کشور در ماه‌های گذشته می‌گوید: هدف قاهره از ارسال سیگنال گفت‌وگو به ایران بخشی از  تاکتیک‌های سیاست خارجی این کشور است.  وی تصریح می‌کند: باید به یاد داشته باشیم دولت مصر در دوران گذار از نظم بین‌المللی تک قطبی به نظم جدید، می‌خواهد با کمترین آسیبی این بحران را پشت سر بگذارد. تقویت روابط قاهره با پکن و مسکو در سال‌های گذشته به معنای تلاش دولتمردان مصر برای برقراری موازنه‌گری حداکثری در روابط خارجی‌شان و متناسب با دوران گذار از نظم قدیم به نظم جدید بین‌المللی است. 

فرصت‌های روابط با مصر برای ایران 
این کارشناس مسائل بنیادگرایی با تأکید بر اهمیت ژئوپلتیکی و سیاسی مصر برای کشورهای عربی، خطر تجزیه لیبی، تهدید آب رود نیل از سوی سودان و اتیوپی و مخاطرات انسانی آن برای ملت مصر، مفتوح ماندن پرونده امنیتی دولت خودگردان فلسطین و حماس و همچنین چالش جنگ در یمن برای امنیت منطقه‌ای را بخشی از نگرانی‌های مهم قاهره عنوان کرد. نبوی با اشاره به برآورده نشدن انتظارات مصر از کشورهای عربی در پرونده چالش آبی با سودان و اتیوپی، همچنین ضعف، بحران اقتصادی، مشکلات اجتماعی و امنیتی آن گفت: شرایط فعلی مصر ایجاب می‌کند تخم مرغ‌هایش را درون یک سبد نگذارد و با تنوع بخشی به روابط، زمینه‌چینی‌ها برای پشت سرگذاشتن چالش‌های موجود را انجام دهد. همجواری مصر با رژیم صهیونیستی موجب حساسیت همیشگی اعراب و  اسرائیل نسبت به تحولات آن است. وی در پایان گفت: رژیم صهیونیستی از بهبود روابط ایران با کشورهای عربی نگران است؛ زیرا در صورت تحقق این مسئله جمهوری اسلامی باردیگر به مرزهای اسرائیل نزدیک‌تر می‌شود و برگی دیگر به شکست پروژه منزوی‌سازی ایران اضافه خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در صورت برقراری روابط با مصر نسبت به خنثی‌سازی برخی از تهدیدهای رژیم صهیونیستی اقدام کند.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه