همایش علمی بین‌المللی اندیشه امام حسن مجتبی(ع)

همایش علمی بین‌المللی اندیشه امام حسن مجتبی(ع)

دهمین همایش علمی بین‌المللی اندیشه امام حسن مجتبی(ع) با عنوان «الإِمام الحسنُ علیهِ السلامُ وریثُ البیتِ النبوی» با نظارت آستان مقدس حسینی و عباسی و با همکاری دانشکده ادبیات دانشگاه بابل، جمعیت علمی العمید، دانشگاه الکفیل و دانشگاه العمید برگزار می‌شود.


به گزارش «شبستان» محورهای این همایش عبارت‌اند از: 
زبان و ادبیات: بررسی ویژگی‌های زبانی و ادبی سخنان امام حسن مجتبی(ع)، بررسی متنی کلام امام(ع) یا بررسی کلام امام از نظر تأثیرپذیری از قرآن کریم و سخنان پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و کلام عرب و شیوه‌های بیان آن و همچنین تأثیرگذاری بر کلام اهل علم و ادبای پس از خود. پژوهشگران در این محور می‌توانند متون عربی که به امام حسن(ع) پرداخته‌اند را نیز مورد بررسی قرار دهند.
پژوهش‌های اجتماعی، آموزشی و روان‌شناختی: این محور به بررسی مفاهیم اجتماعی، آموزشی و روان‌شناختی در کلام امام حسن مجتبی(ع) می‌پردازد. 
تفسیر، فقه و عقاید: این محور با جنبه علمی در کلام امام حسن مجتبی(ع) در مسائل مربوط به فهم قرآن و سنت شریف، آرای فقهی و عقیدتی در کلام ایشان و اثر این آرا در بنای فکری و عقیدتی امت اسلامی، تلاش‌های امام حسن(ع) در روایت سنت شریف که در تألیفات علمای مسلمان مذاهب مختلف ذکر شده است، ارتباط دارد.
تاریخ و شرق‌شناسی: این محور به بررسی سیره امام حسن(ع) و حوادث زندگی شریف ایشان در کتاب‌های مورخان و شرق‌شناسان و رویکردهای تاریخ‌نگاری و شرق‌شناسی نسبت به امام حسن(ع) و همچنین ضرورت برگزاری گفتمان علمی منطبق با تلاش‌هایی که به بررسی شخصیت امام و احسان ایشان و حضورشان در زندگی مسلمانان می‌پردازد.گفتنی است پژوهش‌ها باید به دو زبان عربی و انگلیسی نگاشته شده و پیش از این منتشر نشده باشند. پژوهش‌ها از طریق لینک
https://forms.gle/qn5iCX2BYzrYkHJB9 
دریافت و آثار پذیرفته شده پس از ارائه در همایش در نشریه ویژه مجموعه مقالات کنفرانس چاپ می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه