روایت‌های داستانی از حجاب در «قصه‌های حنانه»

در گفت‌وگو با علی باباجانی، نویسنده فعال حوزه کودک و نوجوان مطرح شد

روایت‌های داستانی از حجاب در «قصه‌های حنانه»

«قصه‌های حنانه» یک مجموعه 12جلدی از داستان‌های کودکانه با محتوای دینی و اخلاقی است که در این آثار، داستان‌هایی برای کودکان روایت می‌شود تا آن‌ها را با زندگی به سبک ایرانیان مسلمان آشنا کند.


​​​​​​​به گزارش آستان‌نیوز، این مجموعه که به تازگی به عنوان یکی از منابع مطالعاتی چهارمین پویش «ریحانه» به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) انتخاب شده‌ است با تصویرگری گلنار ثروتیان داستان‌هایی آموزنده برای کودکان (ویژه دختران) با موضوع حجاب، عفاف و خانواده را مطرح می‌کند. 
علی باباجانی، نویسنده پرکار کودک و نوجوان، در قالب نگارش 12 داستان با ماجراهای متفاوت سعی کرده دختران «گروه سنی ب» را به مراقبت از پوشش و حجاب خود، علاقه‌مند ‌کند.  
او اهل اراک و 49 ساله است و سال‌هاست در حوزه ادبیات کودک و نوجوان قلم می‌زند. این نویسنده در حال حاضر سردبیر مجله‌ سنجاقک، کارشناس ادبی مجله روزهای زندگی بچه‌ها و عضو شورای شعر رشد نوآموز است. او آثاری همچون «آدم برفى چشم تیله‌اى»، «دو تکه ماه»، «اتل متل یه بابا»، «هجده دانه خرما»، «مهمان عزیز»، «یک نفر تو را دوست دارد» و... را در کارنامه‌اش دارد.

«حنانه» بچه‌ها را با ارزش‌های درونی‌شان آشنا می‌کند 
او در ابتدا می‌گوید: قصه‌های «حنانه» مجموعه‌ای 12جلدی است که در سال 1396 از سوی انتشارات به‌نشر راهی کتاب‌فروشی‌ها شد و تاکنون در پنج نوبت تجدید چاپ شده و این مجموعه به صورت تک‌جلدی نیز منتشر شده است.
 باباجانی با بیان اینکه این کتاب می‌تواند به شیوه‌ای غیرمستقیم در تربیت اسلامی فرزندان مؤثر باشد، ادامه می‌دهد: داستان‌های این مجموعه درباره حجاب و مسائل و پرسش‌های کودکان مرتبط به آن است. این نویسنده بیان می‌کند: یکی از دغدغه‌های والدین موضوع حجاب و چگونگی گرایش کودکان و نوجوانان به آن است. آثار زیادی در این باره نوشته شده اما در این آثار حجاب و عفاف در حد پوشش ظاهری مورد توجه قرار گرفته است. من در این اثر سعی کرده‌ام کودکان را با ارزش‌های درونی آن‌ها آشنا کنم و اعتماد به نفسشان را افزایش دهم تا در محافظت از ارزش‌های درونی‌شان کوشا باشند. 
او تصریح می‌کند: با توجه به اینکه یک دید منفی در جامعه درباره حجاب وجود دارد، در مجموعه «قصه‌های حنانه» سعی کردم به کودکان آموزش دهم که به وجودیت خود پی ببرند و در برخورد با دیگران درباره این موضوع معقولانه رفتار کنند.

نماد دختری امروزی که به سن تکلیف می‌رسد
این نویسنده فعال حوزه کودک و نوجوان اضافه می‌کند: حنانه نماد دختری امروزی است که به سن تکلیف می‌رسد، او می‌‎خواهد برای مراسم جشن تکلیف مدرسه یک روزنامه دیواری با موضوع حجاب درست کند، اما چیز زیادی در این باره نمی‌داند و به همین خاطر از دیگران کمک می‌گیرد. 
باباجانی متذکر می‌شود: مراسم جشن تکلیف یکی از آیین‌های قدیمی است که از دیرباز والدین برای فرزندان خود که به سن تکلیف می‌رسند، برگزار می‌کنند. امروزه این جشن علاوه در منازل در مدرسه‌ها هم برگزار می‌شود.
این جشن به نوعی می‌تواند در گرایش کودکان به یادگیری و آموزش مسائل دینی تأثیرگذار باشد. به گفته این نویسنده، «حنانه گزارشگر می‌شود»، «لباس مهمانی»، «روزنامه دیواری»، «باتلاق»، «نقاشی حامد»، «یک عکس زیبا»، «عروسک مو طلایی»، «روز آخر»، «من چادر نمی‌خوام»، «مامان گل»، «بوی گل» و... برخی از عناوین این مجموعه است.

با کارهای شعاری نمی‌توان کودکان را به حجاب و عفاف جذب کرد
 باباجانی با اشاره به نقش اثرگذار فعالیت‌های فرهنگی در آموزش مفاهیم دینی و مذهبی به کودکان اظهار می‌کند: برگزاری این پویش‌های مطالعاتی به عنوان یک حرکت فرهنگی می‌تواند در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مؤثر باشد. نهادهای مذهبی متولی امر عفاف و حجاب باید بیش از این تلاش کنند و با انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی هنری، کودکان و نوجوانان را به مفاهیم اخلاقی و حفظ عفاف و حجاب تشویق و ترغیب کنند. با کارهای شعاری نمی‌توان کودکان را به مقوله حجاب جذب کرد؛ برای جذب مخاطب باید کارهایی با مطالعه و ذوق هنری انجام شود. 
او ادامه می‌دهد: تصویرگری کتاب واقع‌گرایانه انجام شده است.
گفتنی است، چهارمین پویش مطالعاتی «ریحانه» با جوایز ویژه از سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در حال برگزاری است. علاقه‌مندان به شرکت همچنان فرصت دارند با مراجعه به تمامی فروشگاه‌های کتاب به‌نشر در مشهد و سراسر کشور یا سایت فروش کتاب این انتشارات به آدرس www.behnashr.com کتاب «قصه‌های حنانه» را با 20درصد تخفیف تهیه و با ارسال کد قرعه‌کشی انحصاری کتاب در پویش مطالعاتی «ریحانه» شرکت کنند. در این پویش جوایزی شامل هشت هدیه هر یک به ارزش 15 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه